آفتاب

بیانیه حزب اراده ملت ایران در خصوص توافق هسته‌ای

بیانیه حزب اراده ملت ایران در خصوص توافق هسته‌ای

حزب اراده ملت ایران (حاما) در خصوص توافق هسته‌ای بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است:

توافق جامع هسته­‌ای بی­ تردید یک رویداد مهم تاریخی است و به عنوان نقطه­ عطفی در تاریخ تحولات ایران ماندگار می­ماند. از این رو که موفقیت و شکست این توافق تاثیری تعیین کننده در سرنوشت کشور و نیز در وضعیت منطقه و در نهایت بازتاب­‌های جدی در روابط بین­‌الملل خواهد داشت.

یادآوری این اهمیت نه صرفا از برای این است که آن را فتح الفتوحی یگانه بدانیم. بلکه اهمیت آن بیشتر در انتخاب مسیری است که کشور بعد از این برمی­‌گزیند و پیامدهای مهمی که پس از آن دنبال خواهد داشت و این مشخصه­ بارز همه­ توافقات و معاهدات مهم ملی و بین‌­المللی است که تاریخ پس از خود را به گونه‌­ای جدی تحث تاثیر قرار می­‌دهند.

همچنین توافق وین از این جهت سندی تاریخی برای ما ایرانیان است که بار دیگر نشان داد که منطق گفتگو و مذاکره بهترین و مطلوبترین راه برای دستیابی به منافع ملی و ابزاری یگانه برای رسیدن به اثبات حقانیت و تفاهم بین­‌المللی است. در جهانی که هنوز به رغم پیشرفت­های قابل توجه در مدنیت و تمدن و ضرورت­های فوری برای صلح و زندگی مسالمت­‌آمیز، برخی جنگ را منش خود ساخته و با کوبیدن بر طبل تهدید و تحریم و مروج تعصب و خصومت ورزی هستند و کسانی دیگر با برساختن جهانی آکنده از شبح دشمن عملاً بانی و مروج تعصب، تخاصم و نفرت افکنی هستند، انتخاب مسیر صلح و راه گفتگو امری خطیر، خدمتی به بشریت و منشی پیمبری است.

در این شرایط رسیدن به سازش از طریق مذاکره و کاهش رنج و آلام انسان­ها و قدم نهادن در مسیر نیک روزی زندگی ضمن اینکه گویای برتری اخلاق بر سیاست‌­ورزی متعصبانه و نابخردانه بوده، تلاشی برای ترمیم دوستی ملت­ها و کاستن از بدبینی­‌ها و سوءتفاهم­‌ها است. در جهانی که امروز تشنه­‌ صلح و طالب زیست همدلانه است قدم نهادن در مسیر آن بی شک اقدامی تاریخی و نمادی از سیاست صلح­‌جویانه و بشردوستانه است. بنابراین، ایران با تلاش برای انجام چنین توافقی نشان داد که همیشه بازی سیاست بین­‌المللی بازی برد و باخت نیست و به رغم هراس افکنی­‌های عده‌­ای که می­خواهد چهره هراس‌­انگیز و بی منطق از ایرانیان به نمایش بگذارند، ما به دنبال صلح و فروکاستن تنش و منازعه و جنگ در روابط خود با جهان هستیم.

هم از جهات مورد اشاره است که توافق جامع می­تواند به عنوان سندی مهم در تاریخ تحولات نظام بین­‌الملل و نمونه­‌ای مهم از موفقیت دیپلماسی، الگوی از مناسبات و رویه­‌های تعامل میان دولت­‌ها را به نمایش گذاشته و مسیر تازه­‌ای بگشاید. بنابراین، اگر ما امروز منادی گفت‌وگو و مذاکره برای حل اختلافات و دستیابی به منافع ملی خود شده­‌ایم و در این مهم شریک و سهیم بوده­ ایم در فردای جهان پیش رو، نیز می­‌توان با منطق صلح­‌طلبی، آزادی خواهی، جستجوی برابری و عدالت، و ترویج ارزش­‌های مبتنی بر کرامت انسانی که ریشه در فرهنگ و باورهای مردم این سرزمین دارد، منطق و آرمان‌های خود را به مردمان جهان عرضه بداریم و منادی واقعی حقوق بشر باشیم.

با وجود این اهمیت تاریخی است که حزب اراده ملت ایران خواستار درس­ آموزی و عبرت­ گیری از تجربه­‌های 12 سال مناقشه بر سر مسئله هسته­‌ای و همچنین ترسیم افق­ها و چشم­‌اندازی است که در فردای توافق باید بر آن پای فشرد.

-اکنون بیش از هر چه لازم است که موفقیت در این مسیر را محصول مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 و انتخاب مسیر تفاهم و تعامل با جهان و مشی اصلاح و اعتدال دانست. همدلی و هم‌نوایی مسئولان نظام، آگاهی از ضرورت‌های ملی و بین­‌المللی و سپردن امور به دست انسان­های کاردان، متعهد و توانمند تکمیل کننده­ی حرکتی بود که مردم برگزیده بودند. از این رو، می­‌توان تاکید داشت که بهترین و سنجیده­‌ترین سیاست، سیاستی است که به پشتوانه رای و اراده آزاد ملت شکل بگیرد و همین هم بزرگترین منبع و منشاء قدرت و مشروعیت کنش سیاسی در عرصه­ی ملی و بینن‌المللی است.

-توافق هسته‌­ای و آنچه که تاکنون حاصل شده است تنها دریچه‌­ای به جهان پیرامون ما می­‌گشاید و مسئله‌­ای از مسائل ما را حل می­کند. از این رو اقدامی لازم و ضروری بوده، اما ناکافی است. کفایت امر آن است که جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ رویکرد تعاملی، صلح‌­طلبانه و تلاش برای رفع تنش‌­ها، تداوم کسب قدرت و مشروعیت خود را بیش از هر زمان دیگری بر عناصر قدرت نرم استوار سازد؛ بنابراین، سخن موکد ما این است که دولت محترم مجدانه در مسیر تداوم موفقیت خود در سیاست خارجی با راهنما قرار دادن منافع ملی و اولویت صلح و توسعه، بهبود مناسبات و ارتقای روابط با کشورهای مختلف جهان را در سرلوحه برنامه­‌های سیاست خارجی خود قرار دهد.

-توافق هسته­‌ای این پیام را نیز برای مردم جهان در بر دارد که حصارسازان نمی­‌توانند صدای ملتی را که با منطق گفتگو و زبان تفاهم با جهان سخن می­گوید خاموش سازند و با انبوهی از توهمات و دشمن پنداری­‌ها و اطلاق عناوین غیرواقعی شرارت و حمایت ار تروریسم، تحریم و تهدید را بر ملت ایران روا دارند. سد ساخته ایران هراسی لازم است با تداوم رویکرد صلح جویانه و توسعه گرایانه در سیاست خارجی شکسته شود و برای جهانیان نمایان شود که نه ایرانیان هراسی از تعامل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با ملت­‌ها و مردمان دیگر دارند و نه این را بر می­‌تابند که دیگرانی حدود روابط و تعاملات و فرهنگ و هویت آنها را دستمایه ایجاد ترس و هراس بنمایند؛ چرا که تاریخ و خرد به ما آموخته است ملت­هایی که خود را در انزوای فکری، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قرار داده و یا دیگران برآنها تحمیل کرده­‌اند به زودی جز نامی مبهم در تاریخ چیزی از آنها باقی نمانده است. پس انزوا و حصارسازی بی منطق یعنی دور افتادن از زیست در جامعه جهانی،یعنی فرصت نیاموختن از خرد و تجربه دیگر انسان­ها و ملل یعنی بستن در و دریچه عرضه اندیشه و هنر خود به روی دیگران. ایرانیان با غنا و دیرینگی تاریخی خود همواره در تعامل با ملل دیگر رکن پایدار فرهنگ و تمدن بشری بوده و امروز هم در تعامل با جهان می‌توانند به ایفای نقش تاریخی خود بپردازند.

-به عنوان بخشی از رویکرد سیاست خارجی ضرورت اساسی وجود دارد که سیاست منطقه­‌ای ایران، با اتکای به الگو و رویکرد حل و فصل پرونده هسته‌­ای و تجربه­ حاصل شده از آن و با اراده معطوف به حل و فصل منازعات منطقه­‌ای بخشی موثر و مهم از تلاش برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه­ی خاورمیانه قرار گیرد. جمهوری اسلامی ایران لازم است که نشان دهد نه تنها کشوری بزرگ است، بلکه اسباب بزرگی را نیز داراست. از این رو با تاکید بر صلح و توسعه در منطقه و الزامات و اقتصائات آن تلاشی پیگیرانه برای فروخواباندن آتش خشونت و جهل و تفرقه که امروز خود را در خاورمیانه به کریه‌­ترین و مشمئزکننده‌­ترین صورت ممکن رسانده است، به نمایش بگذارد. این سیاست نه تنها امری انسانی، اخلاقی و دینی است، بلکه ضرورتی اجتناب­ناپذیر در راستای امنیت و توسعه ملی کشور و فرصتی برای نشان دادن رویکرد صلح‌­طلبانه ایران است.

-ضرورت دارد دولت محترم، سایر ارکان و نهادهای نظام و احزاب و گروه­های مختلف سیاسی و اجتماعی که تاکنون مسئولانه در رسیدن به این توافق سهیم بوده و پشتیبانی خود را نشان داده­اند، فرصت موجود را غنیمت شمرده و بازسازی اقتصاد کشور، ارتقاء امنیت اقتصادی و اجتماعی، رفع سوءمدیریت­ها، بهبود معیشت مردم، تقویت زیر ساخت­های حیاتی کشور،کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و دیگر منابع زیرزمینی و... را در در اولویت سیاست­‌ها و برنامه­‌های خود قرار دهند. به همین منظور استفاده از تجربیات مدیریتی، فرصت­های سرمایه­‌گذاری،تکنولوژی و دانش فنی و دسترسی به بازارها بین­‌المللی و... می­تواند به عنوان بخشی از سیاست خارجی و داخلی در راستای منافع کشور به خدمت گرفته شود. بی شک موفقیت کشور در برگشتن به شرایط یک دهه گذشته و یا صرفاً شرایط پیش از تحریم­ها نیست، بلکه موفقیت واقعی و دستاورد مهم می­تواند ترسیم و تحقق افق­های نو و چشم اندازهایی باشد که در پرتو آن بتوان ایرانی قدرتمند، پیشرفته و ثروتمند ساخت که مبتنی حفظ کرامت انسانی و زندگی شرافتمندانه برای همه باشد.

-دولت محترم همچنان که پرونده­ هسته­‌ای را به سرانجام توافق رساند و در این خصوص به عهد خود با مردم عمل کرد و بی تردید مردم آن را قدر خواهند دانست، ضرورتی استراتژیک است که به سایر وعده­‌های انتخاباتی خود به مردم ایران نیز عمل نماید. مردم و نیروهای سیاسی و اجتماعی منتظر اقدامات بیشتر دولت در تقویت جایگاه حقوق شهروندی، گسترش فضای فعالیت سیاسی و مدنی، ارتقاء وضعیت معیشت و اشتغال، رفع سوءمدیریت‌ها، شفاف­سازی هر چه بیشتر و کاهش محدودیت­های رسانه­‌ای و ارتباطات اینترنتی و ... هستند. جای تاکید دارد که در همه­ مراحل مورد اشاره ملت و احزاب سیاسی همسو همچنان که دولت را خدمتگزار واقعی کشور و مردم بدانند حمایت و پشتیبانی خود را در طبق اخلاص خواهند گذاشت و در تحقق برنامه­‌ها دولت را یاری خواهند رساند.

-لازم است یادآور شد که بخش قابل توجهی از معضلات و نابسامانی و کاستی­‌هایی که در کشور وجود دارد به صورت مستقیم و غیر مستقیم پیامد تحریم­‌های ظالمانه است، اما نباید از این واقعیت بارز نیز چشم پوشید که سوءمدیریت و مفاسد ناشی از آن معضل و مشکل بنیادتری است که کشور را دچار آسیب­ها و خسارات جدی کرده است. ساختارهای ناکارآمد، رویه‌­ها و سیاست­های غیرشفاف، تمرکزهای غیرمنطقی و فسادآور قدرت، عدم توجه به ضرورت کارکردهای تخصصی برخی نهادها و...بخشی از این واقعیت قابل اشاره است. انتظار می­رود اکنون با اراده‌­ای مصمم به سراغ رفع مشکلات و موانع داخلی رفت و از ایجاد این پندار حذر کرد که توافق هسته‌­ای شفای عاجل همه­ دردهای کشور است و انتظارات بیجا و برآورده نشدنی ایجاد نمود و بر طبل ذوق‌­زدگی و هیجان آفرینی کوبید.

حزب اراده ملت ایران ضمن تبریک عید سعید فطر به همه­ مسلمانان و به ویژه ملت صبور ایران و شادباش دوباره برای رسیدن به توافق هسته­‌ای، بر پیگیری مطالبات و خواست­ه‌ای عمومی مردم تاکیدی دوباره داشته و حمایت و پشتیبانی خود را از دولت محترم در تلاش برای تحقق منافع ملی کشور اعلام می­دارد.

انتهای پیام

کد N891749

وبگردی