آفتاب
آیت الله موحدی کرمانی در نماز جمعه تهران:

۶ مولفه یک توافق خوب/ باید مراقب زیاده‌خواهی غربی‌ها بود

۶ مولفه یک توافق خوب/ باید مراقب زیاده‌خواهی غربی‌ها بود

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ممکن است طرف مقابل دست به تفسیرهای غلط از متن توافق هسته‌ای بزند، گفت: مذاکره‌کنندگان ما باید متن توافق را زیر نظر داشته باشند تا مبادا زیاده‌خواهی‌ آنها تحمیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه یکی از نمونه‌های آثار تقوا، همین توفیقی است که عزیزان ما در مذاکرات به دست آوردند، اظهار کرد: پس از ۲۳ ماه تلاش در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی، عزتی بزرگ نصیب ایرانی‌ها شد که این عزت از طرفی مرهون مقاومت مردم صبور است که مشکلات اقتصادی را تحمل کردند، و از طرفی مرهون هدایت‌های رهبر معظم انقلاب است که پیوسته مذاکرات را زیر نظر داشتند.

وی افزود: از طرف دیگر این توفیق به دست آمده، حاصل تلاش‌های مدبرانه رئیس‌جمهور و تیم هسته‌ای است که طرف مقابل را مجبور به عقب‌نشینی و اعتراف به حقوق ایرانی‌ها کرد.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه مقاومت مردم در مقابل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، آمریکا را مأیوس کرد گفت: آمریکایی‌ها مأیوس شدند که بتوانند با تحریم و تشدید آن، مردم ایران را تسلیم کنند و همچنین دشمنان را مجبور کرد تا باور کنند راه علاج، تهدید و زور نیست، بلکه باید به احترام گذاشتن به مردم ایران روی آورند و در نهایت بگویند که اگر کنگره قبول نکرد، ما آن را وتو می‌کنیم.

آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: اسرائیل و حامیان آن یعنی عربستان از توافق حاصل شده ناراحت هستند و همین موضوع بهترین سند ارزش توافق است. به یاد شهید بهشتی باید بگوییم «بگذار از ما عصبانی باشند و از این عصبانیت، بمیرند.»

وی ادامه داد: هر چند سرنوشت بیانیه و پنج پیوست آن هنوز مشخص نشده است و باید راهی شورای امنیت سازمان ملل و کنگره آمریکا، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی شود اما بالاخره تیم هسته‌ای تلاش بلیغ خود را کرد و راه سختی را طی کرد، چرا که قانع و مجاب کردن گروهی که زیاده‌خواهی، لجاجت و دبه کردن در ذات آنها قرار دارد، کار آسانی نیست.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: گروهی که وزیر خارجه فرانسه‌اش می‌گوید ما به دقت نحوه استفاده ایران از منابع حاصل از رفع تحریم‌ها را زیر نظر داریم، باید ببینیم تا کجا گنده‌گویی و زور گفتن از ناحیه آنها باید ادامه داشته باشد.

آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: بالاخره آنچه که از ارشادات رهبری در مواقع متعدد و از شعارهای جدی مردم استفاده می‌شود، این است که مردم به توافقی رضایت می‌دهند که مشتمل به ۶ بند باشد.

وی با برشمردن ۶ مولفه یک توافق مطلوب، خاطر نشان کرد: توافقی مورد رضایت است که اول؛ حقوق مردم ایران تامین شود، دوم؛ تمام خطوط قرمز مراعات گردد و سوم؛ آرمان‌های انقلاب به ویژه استکبارستیزی کنار زده نشود، چهارم؛ تحریم‌های ظالمانه یکجا برداشته شود، پنجم؛ ثروت ملی بلوکه شده به طور کامل به ایران برگردد و ششم به عزت اسلامی و غرور ملی ایران کوچک‌ترین آسیبی وارد نشود.

خطیب نماز جمعه تهران خطاب به اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، تاکید کرد: شما کار سنگین را انجام دادید اما کار سنگین‌تری در مقابل شما قرار دارد و با مشکلاتی مواجه خواهید بود؛ از قبیل غیرقابل اعتماد بودن برخی از ۶ کشور طرف مقابل و نقض عهدهای محتمل آنها و به اصطلاح دبه‌ درآوردن‌هایی که ممکن است از سوی آنها انجام شود. دوم؛ بهانه‌جویی‌های واهی و سست که مثلا مدعی شوند ایران به تعهدات خود عمل نکرده است و به این بهانه، تحریم‌ها را برگردانند.

آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: طرف مقابل ممکن است دست به تحریف و تفسیرهای غلط مطابق میل خود بزند. لذا باید در بیانیه و پیوست‌های آن، از بکارگیری کلماتی که قابل تحریف در آن باشد، پرهیز شود. کلمات و واژه‌هایی باید استفاده شود که کاملاً شفاف و روشن باشد.

وی تصریح کرد: از همین امروز چیزهایی به گوش می‌رسد که نشان‌دهنده زیاده‌خواهی‌های آنهاست. مثلا می‌گویند ایران باید دو سوم سانتریفیوژهای خود را تحت نظارت بین‌المللی ذخیره کند، طی ۱۰ سال آینده غنی‌سازی نکند، ۹۸ درصد اورانیوم غنی شده خود را کنار بگذارد و این میزان ذخیره تا ۱۵ سال آینده ثابت بماند، تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و سیاست ایران در خاورمیانه به منظور افزایش امنیت اسرائیل حفظ شود، صنعت هسته‌ای باید محدود شود، باید پذیرش نظارت‌های گسترده مورد قبول باشد، ظرفیت غنی‌سازی برای دوره ۱۰ سال محدود شود و در تحقیق و توسعه محدودیت وجود داشته باشد. این ها از جمله مواردی است که برخی از طرف‌های مقابل ادعا می‌کنند که ایران باید به آنها جامعه عمل بپوشاند.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: این موارد زیاده‌خواهی‌های آنهاست و هشداری به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ماست تا بیانیه و پیوست‌ها را به دقت زیر نظر داشته باشد تا مبادا زیاده‌خواهی‌های آنها کارگر بیفتد.

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: من معتقدم باید به دلیل اهمیت این قضیه، از دانشمندان به ویژه دانشمندان هسته‌ای و نخبگان کشور دعوت به عمل آید و این مساله توسط آنها به بحث گذاشته شده و نظرات آنها هم شنیده شود.

وی تاکید کرد: این موضوع از آن جهت قابل اهمیت است که اخیراً زمزمه‌های زیادی در مورد بیانیه به گوش می‌رسد، مثلاً این بیانیه، دستورات مقام معظم رهبری و خط قرمزهای نظام را رعایت نکرده است که در این زمینه جزوه‌ای چند صفحه‌ای به دست من رسیده است و من فعلاً از آن رد می‌شوم.

خطیب نماز جمعه تهران با انتقاد از وضعیت سیستم صوتی مصلی تهران، گفت: در مصلی امام خمینی (ره) که نماز جمعه در آن اقامه می‌شود، باید از سیستم صوتی خوبی برخوردار باشد زیرا نمازی که در مصلی تهران برپا می‌شود، از سیستم صوتی خوبی برخوردار نیست.

آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: دو هفته قبل که خطیب نماز جمعه تهران آیت‌الله امامی کاشانی بود، من در صف اول نماز تقریباً یک کلمه از خطبه اول را هم نفهمیدم و خطبه دوم را نیز تنها یک کلمه متوجه شدم و دیگر ادامه خطبه را نشنیدم؛ معنای این اتفاق آن است که سیستم صوتی کاملاً سالم نیست.

وی تصریح کرد: اگر مدیریت مصلی که عهده‌دار این سیستم صوتی است، می‌تواند اشکالات موجود را اصلاح کند، خیر است، اما اگر قادر به اصلاح این نقیصه نیست، می‌تواند این موضوع را به ستاد نماز جمعه تهران واگذار کند؛ چرا که دست‌اندرکاران ستاد نماز جمعه تهران به من گفته‌اند که ما می‌توانیم بهترین سیستم صوتی را در مصلی تهران نصب و تنظیم کنیم.

کد N891664

وبگردی