آفتاب
استاد دانشگاه مینه‌سوتا آمریکا در گفتگو با مهر:

لغو توافق هسته‌ای توسط کنگره باعث انزوای آمریکا می‌شود

لغو توافق هسته‌ای توسط کنگره باعث انزوای آمریکا می‌شود

استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا معتقد است: جمهوریخواهانی که پس از توضیحات اوباما بازهم مخالف با توافق هسته ای وین باشند با عث می شوند تا آمریکا در انزوا به سوگ بنشیند.

پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا در خصوص سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در خصوص توافق هسته ای با ایران به خبرنگار مهر گفت: هیچ کس نمی تواند مدعی عدم شفافیت رئیس جمهور اوباما در این کنفرانس خبری بزرگ شود. وی نه تنها به هر سوالی پاسخ داد، بلکه زمان کنفرانس را نیز برای پاسخ گویی به سوالات بیشتر تمدید نمود. شاید برای متقاعد نمودن جمهوریخواهان در راستای درک واقعیت های آشکاری که رئیس جمهور آنها را مطرح کرد، تلاش بسیاری نیاز باشد؛ تلاشی که بتواند در نهایت موجب درک آن ها از حقیقت شده و گوش آن ها را برای شنیدن واقعیت ها باز کند.

وی تصریح کرد: توافق نامه ای که در وین منعقد گردید، درباره آزادی زندانیان، بدگویی از اسراییل، رفع نگرانی از چگونگی هزینه کرد دارایی های مالی بلوکه شده ایرانیان پس از لغو تحریم ها، حمایت از بشار اسد یا حوثی ها و یا گفتگو پیرامون برنامه نومحافظه کاران در دوران بوش-چنی در خصوص تغییر نظام حاکم در ایران نبود. نه، این طور نیست.

وی افزود: توافق حاصله در مذاکرات وین تنها و تنها درباره برنامه هسته ای ایران بود. رئیس جمهور اوباما در نهایت اذعان کرد که معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان. پی. تی) حقوق ایران برای دست یابی به فعالیت های هسته ای صلح آمیز را تضمین نموده و بر آن تصریح داشته است.

رئیس پیشین بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا در ادامه تأکید کرد: هیچگونه شواهدی درباره اینکه ایران در گذشته، حال و یا آینده برنامه ای برای تولید یا گسترس تسلیحات هسته ای داشته، دارد و یا خواهد داشت وجود ندارد. غنی سازی اورانیوم به خودی خود منجر به تولید سلاح هسته ای نمی شود؛ کما اینکه 19 کشورِ فاقد سلاح های اتمی نیز برنامه غنی سازی اورانیوم داشته و آمریکا هم در این باره هیچ گله و شکایتی را نداشته و ندارد. نظام بازرسی ها که در توافق وین درباره آن مذاکره و گفتگوهای زیادی انجام شد، باورنکردنی است؛ به نحوی که در مقایسه با بازرسی هایی که در هر کجای دیگر تا کنون انجام شده است دقیق تر است.

استاد دانشگاه مینه سوتا در ادامه یادآور شد: در واقع بازرسی های 24 ساعته ما به دنبال چیز خاصی نیست به جز اینکه توهم های ایجاد شده در تصاویر ویدئویی مورد ادعای لابی «آیپک» درباره ترس آمریکایی ها از بمباران هسته ای اسراییل و نیویورک توسط ایران را پاسخ دهد. البته باید گفت این کار برای بازرسان تنها اشتغال زایی به همراه خواهد داشت؛ به گونه ای که ممکن است «دیوید آلبرایت» هم برای حضور در تیم بازرسی ها ثبت نام کند.

«ویلیام بیمن» در ادامه گفت: در حال حاضر، سازمان بین المللی انرژی اتمی بازرسان خود در ایران را 3 برابر خواهد کرد تا بتوانند بر اساس توافق کنونی وین از هر مکانی بازدید داشته باشند. لذا بازرسی های این توافق بسیار شدید خواهند بود. با توجه به اینکه بدون برهم زدن معاهدات بین المللی، نمی توان ایران را برای همیشه از کلیه فعالیت های هسته ای بازداشت، آمریکا تمامی تدابیر امنیتی در این توافق را لحاظ کرده است.

وی افزود: جمهوریخواهانی که کماکان با چنین توافقی مخالفت می کنند، مانع تراش بوده و یا تعمداً خود را به نفهمی می زنند.

استاد دانشگاه مینه سوتا در پایان در خصوص تبعات لغو توافق هسته ای از سوی کنگره آمریکا تصریح کرد: با کمال تأسف می گویم، درصورتیکه جمهوریخواهان بتوانند این توافق را از بین ببرند، این آمریکا، شرافت و شهرتش است که به خطر خواهد افتاد؛ چرا که جهانیان منتظر نمی شوند تا ما این چنین اختلافات بی ارزشی را در داخل کشور خود حل و فصل نماییم. آن ها تحریم های ایران را لغو خواهند کرد و ما در انزوا به سوگ خواهیم نشست.

گفتگو از:مهدی ذوالفقاری

کد N891657

وبگردی