آفتاب

"خویشاوند کشی" خطر نوظهور داعش برای بافت اجتماعی کشورهای عرب

"خویشاوند کشی" خطر نوظهور داعش برای بافت اجتماعی کشورهای عرب

مسوولان امنیتی و اجتماعی کشورهای عربی از ظهور پدیده‌ای جدید و خطرناک در میان افراط‌گرایان داعش ابراز نگرانی کرده‌اند که می‌تواند به بنیان‌های خانواده و جامعه در این کشورها آسیب جدی بزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه الجزیره، "کشتن نزدیکان" به پدیده‌ای فراگیر در میان اعضای داعش تبدیل شده به گونه‌ای که تنها ظرف یک هفته دو تروریست‌ سعودی عضو داعش اقدام به کشتن نزدیکان خود کرده‌اند. این اقدام نگرانی شدید مسوولان ریاض را در پی داشته است.

بنابر اعلام وزارت کشور عربستان، در هفته گذشته دو عضو داعش که یکی از آنها روز گذشته اقدام به انجام عملیاتی تروریستی کرده بود، اعضای خانواده خود را به قتل رساندند که انگیزه‌های افراط‌گرایانه و برداشت‌های نادرست از تعالیم دینی عامل اصلی آن بوده است.

روز پنجشنبه یک عضو داعش با قتل دایی خود قصد انجام یک عملیات در عربستان را داشت که در این عملیات خود از پای در آمد و روز سه‌شنبه نیز یک عضو داعش با سلاح گرم پدر خود را به قتل رساند. انگیزه این فرد، اقدام پدر وی در مطلع کردن نیروهای امنیتی عربستان از اقدامات افراط‌گرایانه پسرش بوده است.

وزارت کشور عربستان پیش‌تر خانواده‌ها و مردم این کشور را نسبت به شکل گرفتن یک پدیده خطرناک آگاه کرده و به آنها هشدار داده بود که مراقب نزدیکان خود باشند و در صورتی که یکی از اعضای خانواده به گروه‌های تندرو نزدیک شد، فورا مراتب را به مسوولان اطلاع دهند.

این اقدام علاوه بر عربستان در برخی دیگر از کشورهای عربی به ویژه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس دیده شده که باعث ایجاد نگرانی در میان مسوولان این کشور و جامعه مدنی شده است.

یک داعشی هرگونه مخالفت با ایدئولوژی خود را کفر می‌داند و مرتکبان این مخالفت را حتی اگر از خانواده خود وی باشند، مستحق مرگ می‌داند.

انتهای پیام

کد N891489

وبگردی