آفتاب

موسویان در گفتگو با سی‌ان‌ان از دلایل نگرانی اسراییل و عربستان سعودی گفت

موسویان در گفتگو با سی‌ان‌ان از دلایل نگرانی اسراییل و عربستان سعودی گفت

سید حسین موسویان در گفتگو با بکی اندرسون، گزارشگر سی ان ان، دقایقی پس از توافق هسته ای، از دلایل نگرانی اسراییل و عربستان سعودی از توافق هسته ای گفت.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید حسین موسویان در گفتگو با شبکه سی ان از دلایل ناکامی توافق در سالهای گذشته و همچنین نگرانی اسراییل و عربستان سعودی گفت. آنچه در ادامه می خوانید، مهمترین محورهای گفتگوی موسویان با بکی اندرسون گزارشگر سی ان ان است:

توافقی که حاصل شده با زمان آقای خاتمی که شما دست اندر کار مذاکره بودید و آقای روحانی ریئس تیم مذاکره کننده بود چه تفاوتی می‌کند؟

اصول و چهارچوب توافقی که حاصل شد دقیقا همان اصولی است که ما در مارس 2005 به سه کشور اروپایی طرف مذاکره هسته ای پیشنهاد کردیم. در آن مقطع ما به اروپاییها گفتیم که حاضریم حداکثر شفافیت در برنامه هسته ای را بپذیریم، حاضریم برنامه هسته ای باز داشته باشیم و حاضریم تمام اقدامات اعتماد ساز در مورد اطمینان از عدم انحراف برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت سلاح را نیز بپذیریم.

سه کشور اروپایی آماده توافق بودند اما نتوانستند آمریکا را قانع کنند چون موضع آمریکا "غنی سازی صفردر ایران" بود .این موضع نقض صریح معاهده ان پی تی بود زیرا طبق معاهده کشورهای عضو حق بهره مندی از تکنولوژی صلح آمیز شامل غنی سازی و آب سنگین را دارند و به همین علت هم تعدادی از کشورهای عضو معاهده از این تکنولوژیها برخوردارند.

توافق ما 10 سال پیش شکست خورد بخاطر سیاست بوش در مخالفت با غنی سازی ایران. اوباما توانست توافق را انجام دهد چون غنی سازی و آب سنگین ایران را پذیرفت. خط قرمز اوباما "غنی سازی صفر در ایران" نبود بلکه "بمب هسته ای صفر در ایران"بود. به خاطر همین بود که رهبری و ریاست جمهوری ایران از این ابتکار استقبال کردند چون ایران دنبال بمب نبود.

در این توافق دو دستاورد بزرگ برای اوباما و قدرتهای جهانی حاصل شده است. اول اینکه ایران شفافیت وبازرسیهای حداکثری در چهارچوب مقررات بین الملل را پذیرفته و دوم اینکه همه تضمینهای لازم در مورد عدم انحراف به سمت ساخت بمب را داده است.
متقابلا ایران هم دو دستاورد بزرگ داشته است. اول اینکه قدرتهای جهانی غنی سازی و آب سنگین ایران را پذیرفتند و بعد هم اینکه کلیه تحریمها برداشته خواهد شد.

خیلی از کشورهای منطقه مثل سعودی و اسراییل خشمگین هستند. ایران چه میتواند بکند برای حل این مسئله؟
کشورهایی مثل عربستان و اسراییل در مورد مسئله هسته ای ایران نگران نیستند بلکه نگرانی اصلی آنها از بهبود روابط ایران و آمریکا هستند. حرف من با مخالفین توافق هسته ای این است که اگر همه کشورهای خاورمیانه این توافق 159 صفحه ای با ایران را اجراء کنند، آرزوی خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای تحقق خواهد یافت.
اما مسئله دیگرنتانیاهو این است که اومیخواست موضوع هسته ای ایران در صدر دستور کار قدرتهای جهانی بماند تا اذهان همچنان از مسئله اصلی یعنی بمبهای هسته ای اسراییل غافل بماند. اسراییل تنها کشور خاورمیانه با بمب هسته ای است.حال که موضوع هسته ای ایران حل شده، زمان آن است که قدرتهای جهانی سراغ بمبهای هسته ای اسراییل بروند.

5252

کد N891329

وبگردی