آفتاب
سبحانی‌نیا در گفتگو با مهر:

ظریف سه‌شنبه آینده به مجلس می‌رود/ ذوق زدگی باعث واگرایی می‌شود

ظریف سه‌شنبه آینده به مجلس می‌رود/ ذوق زدگی باعث واگرایی می‌شود

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از حضور وزیر امور خارجه در جلسه سه‌شنبه آینده مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش مذاکرات و تفاهم هسته‌ای وین به نمایندگان خبر داد.

حسین سبحانی‌نیا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب و اعلام جمع‌بندی مذاکرات، اظهار داشت: این جمع‌بندی دربرگیرنده رضایت طرفین است و معتقدم این یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌ها بود که در سنوات اخیر در عرصه بین‌المللی مطرح بود و به عنوان نقطه عطفی در تاریخ روابط ایران و دنیا می‌تواند به حساب بیاید.

وی با بیان اینکه جا دارد از زحمات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان قدردانی شود، تصریح کرد: تا جایی که ما اطلاع داریم، آنچه در جمع بندی مذاکرات آمده، حاوی خطوط قرمز نظام است، امیدواریم در متن اصلی نیز همین‌گونه باشد.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نگاه مجلس نسبت به روند مذاکرات همواره مثبت و حمایتی بوده است، خاطر نشان کرد: بر اساس آنچه اعلام شده، جمع‌بندی مذاکرات بعد از این به کنگره آمریکا می‌رود و همزمان به مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی می‌آید؛ طبق اصول 77 و 125 قانون اساسی، معاهدات و قراردادهای بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد.

سبحانی‌نیا افزود: با توجه به این مساله، آقای ظریف وزیر امور خارجه سه‌شنبه هفته آینده به مجلس می‌آید و گزارشی از روند تصمیمات اتخاذ شده را ارائه می‌کند و به سئوالات و ابهامات احتمالی نمایندگان نیز پاسخ می‌دهد تا مجلس با نگاه روشن‌تری به تصمیم‌گیری برسد.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با علنی بودن یا نبودن این جلسه نیز هیات رئیسه مجلس تصمیم‌گیری خواهد کرد؛ البته هماهنگ با جلسه صحن علنی، وزیر امور خارجه به جلسه کمیسیون امنیت ملی هم می‌آید تا این موضوع به طور جدی‌تر بررسی شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در مجموع مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید به تصمیم واحدی برسند و جمع‌بندی خود را به طرف مقابل ارائه کنند.

ذوق زدگی به طرف مقابل پیام غلط می‌دهد / موضوع هسته‌ای نباید در مصادره یک گروه خاص قرار بگیرد

سبحانی‌نیا همچنین در رابطه با موضوع جشن هسته‌ای و دعوت برخی فعالان حزبی از مردم برای برگزاری این جشن، تاکید کرد: این مساله را چندان مناسب نمی‌بینم؛ در این مرحله نباید خیلی ذوق‌زده شویم و پیام‌های غلطی به طرف مقابل بدهیم.

وی ادامه داد: فعلا باید تفاهم صورت گرفته را بررسی کنیم و اگر منافع ملی تامین شده باشد که این متعلق به همه ملت است و همه خوشحال می‌شوند و نباید در مصادره یک جمع یا گروه خاص قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: نباید اجازه داد افراد تندرو یا بی‌اعتقاد به نظام در این رابطه وارد شوند؛ دو روز پیش هم در برخی جمع‌ها مشاهده کردیم که تعداد کمی از افراد حرف‌ها و شعارهای هنجارشکنانه مطرح کردند یا از عناصر فتنه حمایت می‌کردند؛ این رفتارها اصل موضوع را زیر سئوال می‌برد.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه کلیت نظام از رهبری تا مسئولان و مردم در این امر دخیل بوده‌اند، تاکید کرد: الان ورود به مسائلی مانند جشن هسته‌ای مناسب نیست و منجر به واگرایی در جامعه می‌شود؛ چرا که تازه بعد از این نیاز به همگرایی، یکصدایی و وحدت در این مسیر داریم تا این تفاهم، اجرایی و عملیاتی شود.

کد N891056

وبگردی