آفتاب
وزیر خارجه ایران در گفتگو با نیویورکر:

مردم ایران در برابر فشار مقاومت می کنند/پاسخ مثبت به احترام

مردم ایران در برابر فشار مقاومت می کنند/پاسخ مثبت به احترام

محمد جواد ظریف در مصاحبه با رسانه آمریکایی خطاب به آمریکایی ها گفت مردم ایران دو ویژگی دارند یکی مقاومت در برابر فشار و دیگری دادن پاسخ مثبت به احترام.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف در مصاحبه ای با نیویورکر آمریکا به سوالات خبرنگار این رسانه درباره وضعیت منطقه و سیاست های ایران در دوران پسا توافق هسته ای جواب داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورکر درباره اینکه روز امضای توافق چه شکلی بود، گفت: رهبر معظم گفتند که اگر آمریکا جدیت داشته باشد و زبان زور و تهدید را کنار بگذارد و آماده توافق بر اساس احترام متقابل در موضوع برنامه هسته‌ای باشد، در این صورت ما هم گزینه‌های دیگر را بررسی خواهیم کرد. این یک پیشنهاد بسیار مهمی روی میز است.

وی در ادامه افزود: روز بعد از توافق، کارهای زیادی برای بسیاری از افراد برای اجرایی کردن توافق وجود دارد و این یک فرایند بزرگی هم در ایران و به ویژه در آمریکا است چرا که برخی از افراد به تحریمها عادت کرده و خو گرفته‌اند، سازوکارهای بوروکراتیک شکل گرفته و شغلهای ایجاد شده که ما امیدواریم اینها برداشته شوند. از نظر من این سرپوشی است که بسیاری از افراد را قادر به پنهان کردن مشکلات و معضلات واقعی منطقه ما کرده است.

ظریف در ادامه گفت : ما و همسایگان مان در منطقه با روشی همکاری محور پیش خواهیم رفت تا درباره موضوعات و مشکلات واقعی منطقه تعامل کنیم.

ظریف در تبیین منظورش از موضوعات واقعی گفت: من ابتدا و مهمتر از همه چیز درباره افراطیگری و تروریسم که تهدیدی برای منطقه است، حرف می‌زنم که برای منطقه بیشتر از هر جای دیگری است.

ظریف در ادامه گفت:با وجود همه تلاش هها ما شاهد گسترش داعش هستیم همه تلاشها و برخی کشورهای منطقه گاهگاهی در ترویج و گسترش و جذب نیروهای جدید به چنین سازمانهایی کمک کرده‌اند.

وی فرقه‌گرایی را اولین چالش برای حکومت های منطقه دانسته و گفت تنها راه پرداختن به این مشکل که تاثیرات جهانی خواهد داشت  همکاری منطقه‌ای است همکاری نه فقط در سطح سیاسی بلکه در سطح فرهنگی، آموزشی و تماسهای مردم با مردم؛ موضوعاتی که متاسفانه نه تنها در حال افزایش نیستند بلکه در حال کاهش هستند.

ظریف در پاسخ به دیگر سوالی درباره اینکه توافق هسته ای چگونه موجب تغییرات در ایران خواهد شد ، گفت:خوب، این باعث تعامل بیشتر و همگرایی بیشتر خواهد شد.نمی‌توان از طریق انزوا اعتماد را افزایش داد. آنهایی که افراد را در انزوا قرار می‌دهند سبب بی اعتمادی خواهد شد و شما را مجبور به بی اعتمادی نسبت به طرف مقابل و تقویت مفهوم دشمن می کنند.

ظریف در ادامه بهترین سود توافق هسته‌ای را همین مطلب دانسته و در عین حال گفت: من انتظار ندارم که یکباره شاهد انقلاب در یک موقعیت متفاوت باشیم. ما تجارت بیشتری خواهیم داشت و دخالت کمتری از سوی آمریکا در تجارتمان با دیگر کشورها خواهیم داشت.

وی ایران را یک فرصت بزرگ برای سرمایه‌گذاری دانسته و منابع انسانی ایران را بهتر از مناطق دیگر جهان دانسته و گفت:سطح نیروی کار آموزش دیده،‌جدی، سختکوش در ایران شاید در منطقه بهترین باشد و اینجا با ثبات ترین جای منطقه است. در نتیجه این یک فرصت است و بسیاری از افراد از اینکه به ایران بیایند، نفع می‌برند.

وی در عین حال تاکید کرد که باید تعدیل ها و تغییراتی صورت گیرند هر چند تحریمها ما را قادر کرده که برخی از این تغییرات و تعدیلها را انجام دهیم.

وی با نعمت خواندن برخی تحریم ها افزود : ما باید به دنبال اقتصاد جدی‌تر باشیم که بدون تحریم ها و بدون کاهش قیمت نفت امکان حرکت به این سمت وجود نداشت. در نتیجه برخی از اینها به نحوی برای ما نعمت بودند.

وزیر خارجه ایران همچنین با پرداختن به الویت های ایران بعد از توافق هسته ای در خصوص بهبود روابط با کشورههای خلیج فارس گفت: خلیج فارس همیشه اولویت من بوده است . ایران تنها در یک همسایگی و منطقه باثبات توان توفیق و موفقیت دارد. برای ما امنیت منطقه آسیای مرکزی و قفقاز به همراه منطقه خلیج فارس و ترکیه، پاکستان و افغانستان بسیار مهم است.

ظریف در پاسخ به این سوال که ایران چگونه با عربستان به اختلافاتش پایان خواهد داد در حالیکه تنش بین دو کشور بالا گرفته و این تنش ها صرفا هم به یمن ختم نمی شوند گفت: این موضوع مربوط به عراق است،‌ مربوط به کمک مالی به القاعده ، طالبان ، داعش والنصره است. این مربوط به ایجاد همه انواع ویرانگری در این منطقه است. در نتیجه موضوع فقط به یمن مربوط نیست. این مربوط به کمک مالی به سازمانهای تروریستی است که شهروندان ایرانی را ربوده و دیپلماتهای ایرانی را در بیروت و در شرق ایران می‌‎کشند. اینها مربوط به همه انواع اقدامات کوته بینانه و وحشیگرانه است.

وی در پاسخ به این اتهام که برخی دادگاه های آمریکا ایران را پشت سر برخی حوادث تروریستی معرفی کرده اند گفت:  از نظر من دادگاه‌های آمریکایی بهترین سنجش و ملاک برای واقعیت نیستند.

ظریف در خصوص اینکه ایا احتال دارد وی و همتای سعودی اش پشت میز مذاکره برای همکاری بنشینند گفت: چرا که نه؟  من هیچ مشکلی برای نشست روی میز با کسی از این منطقه ندارم به این شرط که آنها مشغول اقدامات مجرمانه و سبعانه علیه همسایگانشان نباشند.

و در خصوص خواسته های ایران در منطقه و جهان گفت: ما تنها خواهان یک زندگی عادی و نرمال هستیم. ما از اندازه، جمعیت، جغرافیا و منابع طبیعی کشوران رضایت داریم. ما خواهان داشتن یک تعامل جدی با بقیه جهان و با منطقه خودمان هستیم. ما نمی‌خواهیم از مسائل منطقه کنار گذاشته شویم.

ظریف در پاخ به این سوال که آیا امکان و پتانسیل همکاری، هماهنگیو گفتگو بر سر موضوعات مورد اختلاف با آمریکا در ایران وجود دارد، تصریح کرد: این یک آزمون برای ما است تا ببینیم آیا آمریکا آماده روبرو شدن با واقعیات،‌کنار گذاشتن زبان زور است یا خیر.

وی در ادامه گفت: من این موضوع را دوباره تکرار می‌کنم که آمریکا عضو موسس سازمان ملل است و آنها فصل دوم پاراگراف چهارم منشور که در آن استفاده از زور خلاف حقوق بین‌الملل معرفی شده است را نوشتند، اما الان روزانه به کشوری گفته می‌شود که همه گزینه‌ها روی میز است؛ این یعنی آنها در حال تهدید به استفاده از زور علیه کشورهای مستقل دیگر هستند و این قانون جنگل است نه قانون سازمان ملل.

ظریف در پایان گفت: من فکر می‌کنم آمریکا برای خودش هم اقدامات خوبی خواهد کرد اگر این زبان و ادبیات را کنار بگذارد. استفاده واقعی از زور و توسل به آن از سوی آمریکا هیچ سودی نه برای سیاست آمریکا و نه مردم آمریکا نداشته است بلکه فقط به ضرر هنگفت مالیات‌دهندگان شما تمام شده است .

وی خطاب به خبر نگار آمریکایی گفت:  بسیار مهم است که شما شروع به شناختن این واقعیت بکنید که مردم ایران دو ویژگی دارند: آنها در برابر فشار مقاومت می‌کنند اما به احترام بسیار مثبت پاسخ می‌دهند.

کد N891051

وبگردی