آفتاب

تلاش ناکام نمایندگان فارس برای تغییر استاندار / پرونده

تلاش ناکام نمایندگان فارس برای تغییر استاندار / پرونده

با گذشت دو هفته از استعفای استاندار فارس، همچنان حاشیه های مربوط به استاندار جدید در این استان ادامه دارد و قطار فشارها به دولت برای عقب نشینی از معرفی استاندار جدید به ایستگاه استیضاح وزیر کشور رسیده است.

زینب صفری: ماجرای برکناری استاندار فارس از اسفندماه سال گذشته جدی شد. زمانی که علی مطهری برای سخنرانی به شیراز رفت اما با ضرب و شتم عده ای جلسه سخنرانی او لغو شد. اگرچه پیش از علی مطهری نیز برنامه های مجوزدار متعددی که سخنرانان آن از چهره های دولتی (همچون علی یونسی یا معصومه ابتکار)  و یا چهره های سیاسی حامی دولت (مانند حسین مرعشی) بودند لغو شده بود اما این بار به دستور رییس جمهور هیاتی برای بررسی ابعاد مسئله راهی شیراز شد (اینجا) . در این میان توضیحات استاندار فارس درباره اتفاقاتی که در شیراز برای مطهری افتاده بود و از جمله این ادعا که از قبل به وی گفته شده بود که در این سخنرانی حاضر نشود از سوی علی مطهری رد شد و با اعتراض حامیان دولت همراه شد. (اینجا) در ادامه نیز خبر برکناری فرماندار جهرم توسط احمدی استاندار فارس آن هم به دلیل کمک به علی مطهری منتشر شد. کار به آنجا رسید که جمشیدی رییس ستاد انتخاباتی روحانی در فارس در نامه ای به رییس جمهور نسبت به عملکرد استاندار هشدار داد. (اینجا)

هرچه بود بالاخره نهم تیرماه خبر استعفای استاندار فارس به دلیل کاندیداتوری در انتخابات مجلس دهم منتشر شد. (اینجا) هرچند از آنجا که آخرین مهلت برای استعفا و کاندیداتوری در مجلس از سوی وزیر کشور سوم تیرماه اعلام شده بود، تحلیل ها حاکی از آن بودند که این استعفا به ماجرای لغو سلسله وار برنامه های مجوز دار در استان فارس و افزایش دامنه نارضایتی حامیان دولت از عملکرد استاندار در استان فارس مرتبط است. به هر حال همانطور که انتظار می رفت این استعفا پذیرفته شد (اینجا) اما پایان بخش حاشیه های استان فارس نبود.

استعفای نمایندگان فارس برای فشار به دولت

وقتی نوبت به معرفی استاندار جدید رسید اعضای مجمع نمایندگان استان فارس به دلیل آنچه بی‌توجهی هیات رئیسه مجلس به استیضاح وزیر کشور خواندند و همچنین اعتراض به انتصاب استاندار جدید فارس که به گفته آن‌ها از تجربه و توان کافی برخوردار نیست استعفای دسته جمعی خود را تقدیم هیات رئیسه و جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی را ترک کردند. (اینجا) هرچند به گفته محمدرضا خباز معاون تقنینی معاون پارلمانی رییس جمهور طبق آیین نامه داخلی مجلس استعفای دسته جمعی نمایندگان امکان پذیر نیست.(اینجا)

با این حال عصر همان روز نمایندگان معترض فارس جلسه ای با علی لاریجانی برگزار کردند و  نوذر شفیعی از بازگشت آنها به مجلس خبر داد (اینجا) اما آنها در جلسه بعدی مجلس در روز سه شنبه نیز حاضر نشدند تا نشان دهند در تصمیم خود در مخالفت با انتصاب محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس جدی هستند. (اینجا) ضرغام صادقی نماینده شیراز درباره علت این استعفا گفته بود: نمایندگان فارس در اعتراض به معرفی فردی برای استانداری این استان که سابقه تند سیاسی، غیر بومی و ناآشنا به امورات استان دارد، استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه کردند. صادقی این را هم گفت که مجمع نمایندگان استان،5 کاندیدا که همگی از معتدلین اصلاح طلب استان بودند برای تصدی این مسئولیت معرفی کرده ولی هیچکدام مورد قبول دولت واقع نشده اند. (اینجا)

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور اما در واکنش به این اقدام نمایندگان استان فارس ضمن  دفاع از سوابق گزینه دولت برای استانداری  تاکید کرد که طبق قانون معرفي استاندارها و به طور كلي انتصاب‌هاي اين حوزه جزو اختيارات وزير است و نه هيچ نهاد ديگري. امیری این را هم گفت که از زمان طرح بحث استانداري فارس با تعدادي از نمايندگان این استان ديدار و گفت‌وگو داشتم. با رييس مجمع نمايندگان استان فارس هم تلفني و هم حضوري گفت‌وگوهايي را داشتم. خود آقاي وزير هم با رييس مجمع نمايندگان استان فارس ديداري داشتند. در تمامي اين ديدارها درمورد پيشنهادهاي‌شان صحبت‌هايي با آنها داشتيم و حتي گزينه‌هايي مطرح شد كه مورد تعامل نبود. بنابراين اين پيشنهاد آقاي وزير يك پيشنهاد آني و في البداهه نبوده است. با نمايندگان محترم در اين زمينه گفت‌وگوهايي انجام شد و در نهايت آقاي وزير به اين گزينه رسيدند. (اینجا)

دولت عقب نشینی نکند!

اقدام نمایندگان استان فارس اما چندان با همراهی سایر نمایندگان مجلس روبرو نشد و با ادامه فشارها به وزارت کشور برای عقب نشینی از گزینه مورد نظر خود برای استانداری فارس، علی مطهری از وزیر کشور خواست تا در برابر فشار نمایندگان فارس کوتاه نیاید. او همچنین از دولت خواست در این مورد به روش احمدی نژاد عمل کند. آنجا که گفت: در زمان دولت آقاي احمدي نژاد يادم مي آيد كه وي بخشنامه اي صادر كرده بود كه استانداران در انتخاب فرمانداران توجهي به نظرات نمايندگان نداشته باشند. اگر چه لحن اين بخشنامه كمي تند بود ولي اصل اين حرف، حرف درستي بود. چراكه اصلا نمايندگان نبايد تا اين حد در امور اجرايي دخالت كنند و اين رويه غلط بايد از بين برود. (اینجا) این همان توصیه ای بود که دیگر نماینده تهران یعنی احمد توکلی نیز به دولت داشت. او از رییس جمهور خواست تا در انتخاب وزرا و استانداران با مجلس مشورت نکند: اشتباه استراتژیک دولت این است که با نمایندگان مشورت می‌کند و اشتباه دیگرش این است که بعد از مشورت با آن ها، به نظرات شان عمل نمی کند. (اینجا)

اما حمایت از مشی دولت در مقابل فشار نمایندگان استان فارس به اینجا ختم نشد. روزنامه جمهوری اسلامی نیز در مطلبی خطاب به نمایندگان استان فارس از آنها خواست تا به این سوال جواب دهند که اگر شان مجلس برای آنها مهم است چرا وقتی به مطهری در شیراز حمله شد آنها سکوت کردند: "خوب است این حضرات به این سئوال‌ها پاسخ بدهند: هنگامی که در مرکز استان شما عده‌ای خودسر برخلاف قانون به یکی از نمایندگان مجلس (علی مطهری) حمله کردند و او را کتک زدند و مجروح نمودند و به فرودگاه فرستادند تا به تهران بر گردد و در دانشگاه شیراز سخنرانی نکند، شما چرا عکس العملی نشان ندادید و این بی‌قانونی را محکوم نکردید و از همکار خودتان در مجلس دفاعی به عمل نیاوردید؟ (اینجا)

افزون بر این مسئولان ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در استان فارس نیز در نامه ای به ریس جمهور از او خواستند تا با وجود فشار نمایندگان دولت از گزینه خود برای تصدی استانداری فارس عقب نشینی نکند.  (اینجا)

دولت کوتاه نیامد

شاید ادامه این فضا و در اقلیت قرار گرفتن نمایندگان فارس موجب شد تا تعدادی از آنها در جلسه علنی مجلس در روز چهارشنبه به صحن مجلس بازگردند. سید احمدرضا دستغیب و ضرغام صادقی نمایندگان شیراز در خانه ملت و اعضای هیئت رئیسه و همچنین نوذرشفیعی، نماینده ممسنی و شاهین محمدصادقی، نماینده کازرون از جمله نمایندگان استان فارس بودند که استعفای خود را پس گرفتند. (اینجا) دولت هم از موضع خود کوتاه نیامد و محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست روز گذشته هیئت دولت رسما از انتصاب محمدعلی افشانی به عنوان استاندار فارس خبر داد.(اینجا)

تهدید وزیرکشور به استیضاح

اما این پایان ماجرا نبود. نمایندگان استان فارس بعد از بی اثرشدن حربه "استعفای دست جمعی" خود در تصمیم دولت حالا ساز استیضاح وزیر کشور را کوک کرده اند. این خبری بود که محمدحسن دوگانی عضو مجمع نمایندگان استان فارس اعلام کرد و گفت که به دلیل بی توجهی وزارت کشور به نظرات آنان در انتصاب استاندار جدید، طرح استیضاح وزیر کشور با 50 امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است.(اینجا)

حال باید منتظر ماند و دید نمایندگان مستعفی که حتی نتوانستند تا پایان هم استانی های خود را برای ماندن بر موضع استعفا و حاضر نشدن در مجلس راضی کنند آیا می توانند مجلس را برای استیضاح وزیر کشور با خود همراه کنند؟

27214

 

 

 

 

 

 

کد N890961

وبگردی