آفتاب

دیدار نمایندگان 2 کره در کائسونگ

دیدار نمایندگان 2 کره در کائسونگ

هیأت‌های سئول و پیونگ‌یانگ امروز (پنج‌شنبه) در کائسونگ برای مذاکره درباره مسائلی از جمله افزایش حقوق کارگران تبعه کره شمالی این مجتمع صنعتی با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وزارت اتحاد مجدد دو کره در سئول گفت: پنج نماینده کره جنوبی از مرز بین دو کره عبور کرده و به منطقه صنعتی کائسونگ رفتند و نخستین دور مذاکرات با نمایندگان کره‌شمالی را در بیش از یک سال اخیر آغاز کردند. این مذاکرات حدود ساعت 10 صبح به وقت محلی آغاز شد.

پس از یک وقفه پنج ماهه در فعالیت این مجتمع صنعتی، سئول و پیونگ‌یانگ در اوت سال 2013 میلادی با ایجاد کمیته مدیریت مشترک برای مجتمع صنعتی کائسونگ و برگزاری نشست‌های مرتب این کمیته موافقت کردند.

مذاکرات دو کره از ژوئن سال 2014 میلادی در بحبوحه افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره به تعلیق درآمده است.

سئول و پیونگ‌یانگ در خصوص افزایش حقوق کارگران کره شمالی در مجتمع صنعتی کائسونگ به بن‌بست رسیده‌اند. این اختلاف پس از آن به وجود آمد که کره شمالی در نوامبر سال 2014 میلادی بدون رایزنی با کره جنوبی قوانین و مقررات کارگران را تغییر داده و به صورت یک‌جانبه طرف کره جنوبی را از تصمیم خود در اواخر فوریه سال جاری میلادی مطلع ساخت.

بر اساس این تغییر، کره شمالی حداقل دستمزد کارگران در کائه سونگ را از 70/35 دلار به 74 دلار افزایش داد؛ مبلغی که بیشتر از سقف پنج درصدی توافق شده در یکی از توافقنامه‌های بین دو کره بوده است.

کره جنوبی درخواست کرده که این افزایش حقوق در یک مذاکره بین دولتی به بحث گذاشته شود اما کره شمالی اعلام کرده که این مساله جزو امور داخلی بوده و سئول نمی‌تواند در آن مداخله کند.

منطقه صنعتی کائسونگ یکی از نمادهای مهم همکاری اقتصادی دو کره بوده است و 120 شرکت کره جنوبی حدود 53 هزار کارگر کره شمالی را در این مجتمع صنعتی مشغول به کار کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N890904

وبگردی