آفتاب

بزرگترین مانور ناتو طی 13 سال گذشته با هدف مقابله با داعش

بزرگترین مانور ناتو طی 13 سال گذشته با هدف مقابله با داعش

ناتو و متحدانش بزرگترین مانور نظامی خود را طی یک دهه اخیر از اکتبر سال 2015 میلادی آغاز کرده و 36 هزار نیروی خود را در سراسر دریای مدیترانه برای مقابله با تهدیدات داعش نسبت به جبهه جنوبی این ائتلاف مستقر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فرماندهان ناتو اعلام کردند این ائتلاف برخی از سخت‌ترین مانورهای خود را در یک سناریوی تهدید ساختگی انجام می‌دهند که در آن شبه نظامیان از طریق زمینی، هوایی و دریایی حمله می‌کنند.

ژنرال هانس لوتر دمروس، فرمانده یگان نظامی ناتو در هلند که در حال تدارک این مانور است گفت: ما نمی‌توانیم بین تهدید شرقی و تهدید جنوبی یکی را انتخاب کنیم. ما باید برای هر دو تهدید آماده شویم.

بیش از 30 کشور از جمله کشورهای غیر ناتو همچون سوئد و اتریش در این مانورها در ایتالیا، اسپانیا و منطقه دریای مدیترانه از 3 اکتبر تا 6 نوامبر سال جاری میلادی شرکت خواهند داشت.

بخش اعظم توجه ناتو در چند وقت اخیر به افزایش اقدامات خصمانه و تهاجمی روسیه معطوف بوده اما پیشرفت گروه تروریستی داعش یکی از نگرانی‌های اصلی این ائتلاف به شمار می رود.

ناتو از سال 2002 میلادی هنگامی که 15 عضو این ائتلاف و 12 کشور متحدش توانایی‌های خودشان را در نروژ و لهستان آزمایش کردند دست به چنین مانور بزرگی نزده است.

ژنرال دمروس در رابطه با تغییراتی که از آن زمان تاکنون رخ داده گفت: ناتو باید با دشمنانی دست و پنجه نرم کند که تبلیغات خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده و قادر هستند حملاتی را در آمریکای شمالی و اروپا و همچنین مقابله با گروه‌های شبه نظامی در مناطق گسترده به راه اندازند.

وی افزود: این تفاوت یکی از عوامل جدید است ما به شدت تلاش می‌کنیم تا به طور همزمان بر تهدیدهای سریع و چندگانه تمرکز داشته باشیم.

این مانورها بخشی از تعهدات ناتو درخصوص ارسال چند هزار نیروی واکنش سریع جدیدی است که می‌توانند ظرف دو روز به کانون درگیری‌ها اعزام شوند.

با توجه به بحران مهاجرت در خاورمیانه و فرار هزاران تن از جنگ و فقر در سوریه و آفریقای شمالی برای رسیدن به آمریکا فرماندهان ناتو همچنین متعهد شدند تا اگر قایق‌های مهاجران در نزدیکی مانورهایشان بیایند به آنها واکنش نشان دهد.

دمروس گفت: اگر بحرانی در اطراف یکی از کشتی‌های ما رخ دهد مانور را متوقف کرده و کمک‌های بشردوستانه انجام خواهیم داد ما اجازه نخواهیم داد که مردم کشته شوند.

انتهای پیام

کد N890873

وبگردی