آفتاب

کاسترو: عادی‌سازی روابط کوبا و آمریکا بدون لغو تحریم‌ها ممکن نیست

کاسترو: عادی‌سازی روابط کوبا و آمریکا بدون لغو تحریم‌ها ممکن نیست

رئیس‌جمهوری کوبا اعلام کرد که عادی‌سازی روابط کشورش با آمریکا تنها در صورتی محتمل خواهد بود که تحریم‌های اقتصادی، مالی و تجاری اعمال شده علیه هاوانا از میان برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا اعلام کرد: تا زمانی که تحریم‌های اقتصادی، تجاری و مالی اعمال شده علیه هاوانا پابرجاست، نمی‌توانیم شاهد عادی‌شدن روابط آمریکا و کوبا باشیم.

رئیس‌جمهوری کوبا خاطرنشان کرد: مسیر طولانی و پیچیده به سمت عادی‌سازی روابط پس از آن که دو طرف روابط دیپلماتیک خود را به طور رسمی از 20 ژوئیه از سر می‌گیرند، آغاز خواهد شد.

کاسترو تصریح کرد: این مرحله جدید مستلزم عزم واقعی برای حل مشکلاتی است که در 50 سال گذشته روی هم تلنبار شده است.

رئیس جمهوری کوبا اظهار کرد: این مساله به معنای ایجاد روابطی جدید میان دو ملت است؛ روابطی که با آنچه ما در گذشته داشتیم، کاملا متفاوت است.

کاسترو گفت: امیدواریم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از قدرت خود در قوه مجریه برای رویارویی با این سیاست که به مردم ما آسیب بسیاری متحمل کرده است، استفاده کند.

وی اضافه کرد: پیش از آن که روابط دوجانبه عادی‌سازی شود، لازم است آمریکا اقدامات متعددی انجام دهد؛ از جمله این که دست از اشغال اراضی توسط پایگاه دریایی خود در گوآنتانامو بردارد، پخش غیرقانونی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در کوبا را متوقف کند و همچنین برنامه‌های خود با هدف بی‌ثبات کردن منطقه را ادامه ندهد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، مردم کوبا باید به خاطر آسیب اقتصادی و انسانی که در پی اعمال سیاست‌های آمریکا در دهه‌های گذشته متحمل شده‌اند، غرامت بگیرند.

رئیس‌جمهوری کوبا تاکید کرد که دولتش برای ادامه مذاکرات در راستای حل و فصل اختلافات موجود میان کشورش و آمریکا آمادگی کامل داشته و خواهد داشت. وی افزود: در این راستا دو کشور باید در پی دستیابی به امکان همزیستی مسالمت‌آمیز باشند.

انتهای پیام

کد N890870

وبگردی