آفتاب

تصویب تدابیر ریاضتی در پارلمان یونان/ درگیری معترضان با پلیس

تصویب تدابیر ریاضتی در پارلمان یونان/ درگیری معترضان با پلیس

هم‌زمان با نشست پارلمان یونان که تصویب مجموعه تدابیر ریاضت اقتصادی ارائه شده از سوی حوزه یورو را به همراه داشت، هزاران معترض در خیابان‌های آتن با پلیس درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح تدابیر ریاضتی با ۲۲۹ رای مثبت در مقابل ۶۴ رای منفی - از جمله شامل ۳۰ رای مخالف در حزب سیریزا - به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با بحث در پارلمان، گروه‌هایی از جوانان حاضر در میان بیش از ۱۲ هزار معترض شیشه برخی مغازه‌ها را شکستند و دست‌کم یک خودرو را به آتش کشیدند.

از ماه ژانویه که دولت تازه یونان به رهبری حزب چپ‌گرای سیریزا با وعده لغو سیاست‌های ریاضت اقتصادی به قدرت رسید، این نخستین بار است که اعتراض مخالفان به خشونت کشیده می‌شود. پلیس یونان می‌گوید دست‌کم ۵۰ تن درجریان این درگیری‌ها بازداشت شده اند.

معترضان در نزدیکی ساختمان پارلمان در آتن، بمب‌های آتش‌زا به ماموران پلیس پرتاب کردند و پلیس در واکنش به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کرد.

بنا به توافقی که روز دوشنبه میان دولت یونان و حوزه یورو به امضا رسید یونان برای دریافت وام ۸۶ میلیارد یورویی (۹۵ میلیارد دلار) اروپا، باید اصلاحات اقتصادی سختگیرانه‌ای را به اجرا گذارد. از جمله اقدامات اصلاحی که دولت یونان متعهد شده، افزایش مالیات مصرف کنندگان و بالابردن سن بازنشستگی است.

الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان گفته بود که اعتقادی به مفاد توافق با حوزه یورو ندارد اما هم‌زمان از نمایندگان پارلمان درخواست کرد که با این اقدامات ریاضتی موافقت کنند. سیپراس خطاب به این گروهی از نمایندگان پارلمان گفت: اگر حمایت شما را از این اقدامات نداشته باشم ماندن در پست نخست وزیری برایم دشوار خواهد بود.

پیش از رای‌گیری بیش از نیمی از اعضای کمیته مرکزی حزب سیریزا با صدور بیانیه‌ای، توافق اخیر با حوزه یورو را محکوم کرده و آن را کودتای رهبران اتحادیه اروپا علیه یونان دانستند.

صندوق بین‌المللی پول که یکی از وام دهندگان اصلی به یونان است از متن این توافقنامه مالی انتقاد کرده و هشدار داده که بدون بخشش قسمتی از بدهی‌های یونان، معضل اقتصادی این کشور حل نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N890854

وبگردی