آفتاب

پیشنهاد کمیسیون اروپا برای پرداخت وام هفت میلیارد یورویی به یونان

پیشنهاد کمیسیون اروپا برای پرداخت وام هفت میلیارد یورویی به یونان

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سند نهاد اجرایی اتحادیه اروپا گزارش داد، کمیسیون اروپا پیشنهاد اعطای یک وام کوتاه مدت هفت میلیارد یورویی معادل 7 / 7 میلیارد دلار به یونان را داده تا این کشور بتواند تا با استفاده از این وام که قرار است از سوی صندوق موسوم به مکانیسم ثبات مالی اروپا (EFSM) داده شود، نیازهای خود را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، براساس این سند این وام کوتاه مدت حداکثر سررسید سه ماهه داشته و قرار است از پولی که یونان از یکی دیگر از صندوق‌های اروپا به نام مکانیسم ثبات اروپا (ESM) دریافت می‌کند بازپرداخت شود.

وام صندوق ESM به یونان در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات برای دریافت وام 86 میلیارد یورویی سه ساله پرداخت خواهد شد.

پیشنهاد استفاده از وام کوتاه مدت صندوق EFSM مناقشه‌برانگیز شده و انگلیس و جمهوری چک شدیدا با آن مخالفت کردند. لازم به توضیح است که صندوق مکانیسم ثبات اروپا یا همان ESM یک صندوق منحصر به منطقه یورو است در حالی که صندوق مکانیسم ثبات مالی اروپا یا همان EFSM صندوق متعلق به کل اتحادیه اروپا است و توسط بودجه اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شود و بنابراین پرداخت وام از سوی آن نیازمند تایید همه 28 دولت عضو اتحادیه اروپا است نه 19 کشور منطقه یورو.

با این حال تصمیم‌گیری در مکانیسم ثبات مالی اروپا(EFSM) توسط رای اکثریت واجد شرایط گرفته می‌شود و به این معنی است که اگر 16 کشور که نماینده 65 درصد از جمعیت اتحادیه اروپا هستند از وام پرداختی این صندوق حمایت کنند مخالفان آن همچون انگلیس و جمهوری چک دیگر رای موثری نخواهند داشت.

براساس پیشنهاد کمیسیون اروپا، یونان قرار است وام کوتاه مدت هفت میلیارد یورویی را به طور یکجا دریافت کند و بدین ترتیب اجازه می‌یابد که اوراق قرضه خود را که در گرو بانک مرکزی اروپا هستند آزاد کرده و تعهدات باقس‌مانده‌اش به صندوق بین المللی پول را نیز پرداخت کند.

وام پیشنهادی کمیسیون اروپا قرار است اواخر امروز برای تصویب در اختیار وزرای دارایی اتحادیه اروپا قرار بگیرد.

با این حال در این پیشنهاد تصریح شده که یونان تنها زمانی می‌تواند این وام کوتاه مدت را دریافت کند که اصلاحاتی را که امروز در پارلمان این کشور به رای گذاشته می‌شوند به تصویب برساند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، قانونگذاران یونان درحال بحث درباره لایحه ریاضت اقتصادی در این کشور هستند که قرار است نیمه شب چهارشنبه به وقت محلی به رای گذاشته شود.

این لایحه سال‌ها ریاضت اقتصادی را به منظور پس‌انداز بودجه در پی خواهد داشت و برای دریافت وام جدید این کشور ضروری است.

در قالب این لایحه مالیات مصرف‌کنندگان افزایش پیدا کرده و اصلاحاتی در حقوق بازنشستگی اجرا خواهد شد که این موضوع سبب خشم برخی از اعضای حزب حاکم "سیریزا" در یونان شده است.

همچنین اتحادیه کارمندان دولت یونان نیز برای اعلام اعتراض خود به این لایحه خواهان اعتصاب 24 ساعته شده است.

انتظار می‌رود این لایحه توسط آرای احزاب اپوزیسیون حامی اروپا به تصویب برسد.

انتهای پیام

کد N890585

وبگردی