آفتاب

سئول هم خواستار توافق و خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی شد

سئول هم خواستار توافق و خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی شد

کره جنوبی امیدوار است حصول متن نهایی توافق هسته‌ای با ایران باعث شود که کره شمالی نیز در مساله تسلیحات اتمی‌اش تجدید نظر کند.

کره جنوبی امیدوار است حصول متن نهایی توافق هسته‌ای با ایران باعث شود که کره شمالی نیز در مساله تسلیحات اتمی‌اش تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بیزینس تایم، کره جنوبی از حصول متن نهایی توافق هسته‌ای با ایران به عنوان نقطه آغازی برای آنچه که امیدوار است پایان "جاه طلبی‌های روزافزون و برنامه‌های خطرناک کره شمالی" برای ساخت و توسعه تسلیحات اتمی‌اش باشد، استفاه کرد.

نو کوانگ ایل، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای گفت: ما امیدواریم کره شمالی مسائل مربوط به برنامه اتمی‌اش را با پیوستن به مذاکراتی با کشورهای مربوط، به شیوه‌ای صادقانه حل کند. به همین منظور ما از پیونگ یانگ می‌خواهیم تا طبق بیانیه مشترک 19 سپتامبر سال 2005 میلادی و قطعنامه‌های سازمان ملل علیه این کشور اقداماتی را در راستای خلع تسلیحات اتمی‌اش بردارد.

وی در این بیانیه به مذاکرات شش جانبه 19 سپتامبر سال 2005 میلادی اشاره کرد که در آن برنامه‌ای برای توقف تلاش‌ها در راستای تولید تسلیحات اتمی و اجازه بازرسی بین‌المللی از تاسیسات اتمی کره شمالی مطرح شده بود.

این توافق توسط دو کره، آمریکا، ژاپن، روسیه و چین امضا شده است. با این حال کره شمالی تا این لحظه از پذیرش برنامه‌های توافق شده امتناع کرده و به توسعه برنامه اتمی‌اش ادامه می‌دهد.

شورای امنیت سازمان ملل به دنبال آزمایش‌های اتمی که کره شمالی پس از مذاکرات شش جانبه در سال‌های 2006، 2009 و 2012 میلادی انجام داد، چندین قطعنامه را علیه پیونگ یانگ صادر کرد.

جزئیات مربوط به برنامه اتمی کره شمالی همچنان نامشخص است چرا که تایید اطلاعات مربوط به این کشور منزوی بسیار دشوار است. با این حال برخی گزارشات حاکی از آن است که گمان می‌رود کره شمالی قادر به داشتن پلوتونیوم کافی برای ساخت دست کم شش بمب هسته‌ای است.

انتهای پیام

کد N890580

وبگردی