آفتاب

توافق هسته ای ایران بر پرونده آمیا هم تاثیر گذاشت

توافق هسته ای ایران بر پرونده آمیا هم تاثیر گذاشت

ایرنا نوشت:

اعلام جمع بندی نهایی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در روز سه شنبه، دفاع قاطع 'کریستینا فرناندز د کرشنر' رئیس جمهوری آرژانتین از یادداشت تفاهم 'آمیا' را به همراه داشت.
به گزارش ایرنا، پس از اینکه ایران و شش قدرت جهانی از اعلام توافق در مذاکرات هسته ای خبر دادند، فرناندز د کرشنر سه شنبه شب به وقت محلی با انتشار مطلبی در صفحه رسمی توییتر خود با مقایسه توافق هسته ای با امضای یاداشت تفاهم آمیا، رسانه های خبری آرژانتین را به دلیل داشتن دوگانگی در رفتار، مورد انتقاد قرار داد .

رییس جمهوری آرژانتین در این مورد گفت :رسانه های خبری ملی و بین المللی همه روزه ، عنوان ها و انتقادات در مورد توافق با جمهوری اسلامی ایران را تغییر می دهند.

در این رابطه، دوگانگی و تغییر زبان استفاده شده چه از سوی رسانه های آمریکایی و چه از سوی رسانه های آرژانتینی ، یکی از انتقادات رئیس جمهوری بودند .

کرشنر در این مورد به دو تیتر استفاده شده از سوی روزنامه های آمریکایی «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» اشاره کرد که قبلا از 'میثاق' و 'جمهوری اسلامی' صحبت می کردند و اکنون آن را 'توافق' و 'ایران' عنوان می کنند علاوه بر اینکه این توافق را 'تاریخی' قلمداد کردند .

رییس جمهوری آرژانتین در ادامه دفاع خود از یاداشت تفاهم آمیا، دخالت دادگستری را مورد انتقاد قرار داد .

این درحالی است که درحال حاضر این پرونده در دست بررسی دادگاه تجدید نظر کیفری فدرال قرار دارد تا درمورد قانونی بودن یا نبودن آن تصمیم گرفته شود.

کرشنر در ادامه دداشت خود با کنایه ابراز داشت :شاید یک قاضی آمریکایی آن را مغایر قانون اساسی بداند .اما می بخشید ، آیا ما از قوه قضاییه آمریکا صحبت می کنیم ؟

رئیس جمهوری در همین مطلب، از عملکرد 'اکتور تیمرمان' وزیر امور خارجه آرژانتین دفاع کرد و انتقاداتی که از وی به عنوان مروج این یاداشت تفاهم شد را محکوم کرد.

وزیر خارجه آرژانتین روز سه شنبه به دلیل یک تومور در کبد تحت عمل جراحی قرار گرفته است .

فرناندز د کرشنر با اشاره به جامعه یهودیان آرژانتین ادامه داد :تیمرمان به دلیل رفتاری که برخی از رهبران جوامع با وی داشتند و او را خائن نامیدند، رنج و غصه بسیاری را متحمل شد .آیا کسی از تیمرمان عذر خواهی خواهد کرد ؟. افزون بر آن ، آیا این افراد ، لحنی که علیه دولت کشورشان یعنی آرژانتین استفاده کردند آیا همان لحن را علیه دولت آمریکا استفاده خواهند کرد ؟

31049

کد N890416

وبگردی