آفتاب
آخوندی در حاشیه جلسه هیات دولت:

تاثیرات رفع تحریم‎ها در حوزه حمل و نقل/افزایش سطح سرویس هوانوردی

تاثیرات رفع تحریم‎ها در حوزه حمل و نقل/افزایش سطح سرویس هوانوردی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیرات توافق هسته ای در حوزه حمل و نقل، گفت: بعد از توافق ما حمل و نقل مستقیم به ایران خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به توافق هسته‌ای، اظهار کرد: تاریخ ایران پس از این توافق ورق جدیدی خورده است و نظام امنیت منطقه تغییر بنیادینی خواهد کرد و پروژه اسرائیل که بعد از جنگ جهانی تکیه‌گاه غرب برای بحث امنیت بود، با بحران مواجه خواهد شد.

وی افزود: پروژه تقویت گروه‌های تروریستی و داعش نیز دچار بحران شده است و شاید این گروه‌ها از ترس مرگ، اقدام به خودکشی کنند و دست به حرکت‌های تند بزنند، اما مهم این است که ایران به عنوان لنگر ثبات منطقه با توجه به گفتگوهای مستقیمی که با قدرت‌های بزرگ داشته است، می تواند نظم امنیتی جدیدی را ایجاد کند که ما در حوزه حمل و نقل نیز می توانیم از آن بهره ببریم.

راه اندازی خطوط کشتیرانی بین‌المللی در سواحل ایران با اجرای توافق

آخوندی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل بعد از توافق ما حمل و نقل مستقیم به ایران خواهیم داشت و کشتی‌هایی که عمدتا در جنوب خلیج فارس پهلو می گرفتند، از این پس در سواحل ایران پهلو خواهند گرفت، زیرا ما خطوط کشتیرانی بین‌المللی را در سواحل ایران نداشتیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این امر باعث می شود که قیمت حمل و نقل برای ایران کاهش پیدا کند تا بتوانیم از مزیت‌های رقابت بین‌المللی استفاده کنیم.

افزایش سطح سرویس هوانوردی کشور

وی با اشاره به تاثیر توافق هسته‌ای در حوزه هوانوردی نیز خاطرنشان کرد: من از تمام خطوط بین‌المللی هوایی که به دلایل مختلفی پروازهای خود را به ایران قطع کرده بودند، دعوت می کنم که مجددا فعالیت خود را در کشور ما از سر بگیرند تا ما بتوانیم از این مزیت استفاده کنیم و همچنین با پیوستن ما به بازار جهانی، سطح سرویس هوانوردی کشورمان افزایش پیدا کند.

آخوندی تصریح کرد: ما می توانیم در حوزه هوانوردی امکان خرید دست اول از سازندگان بزرگ جهانی داشته باشیم. چه در هواپیماهای بلندبرد و چه در هواپیماهای کوتاه برد که نیاز اصلی ماست، چرا که بیش از ۶۷ فرودگاه داریم که نیاز به هواپیماهای کوتاه برد دارند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ورود هواپیماهای کوتاه بُرد به داخل کشور بر توسعه مناطق محروم تاثیر بسزایی دارد و من در سفری که اخیرا به فرانسه داشتم با یکی از شرکت‌های هواپیمایی کوتاه برد مستقیما مذاکره کردم که بتوانیم ناوگانی را از این هواپیماها برای فرودگاه‌های کوچک ایران خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به مذاکرات ماه‌های گذشته ما با شرکت‌های هواپیمایی اعم از بوئینگ و ایرباس امکان تبدیل توافق‌های اولیه به توافق‌های تجاری وجود دارد، گفت: از این طریق ما می توانیم واسطه‌ها را حذف کنیم تا قیمت تمام شده هواپیما برای ایران کاهش پیدا کند و همچنین می توانیم از انواع اعتبارات بین‌المللی بهره ببریم.

نوسازی ساختاری دو شرکت هواپیمایی هما و آسمان

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در همین راستا قطعا به نوسازی ساختاری دو شرکت هواپیمایی ایران یعنی هما و آسمان اقدام می کنیم.

آخوندی در خصوص تاثیر رفع تحریم‌ها در حوزه حمل و نقل ریلی نیز خاطرنشان کرد: امیدواریم در حوزه ریلی و در تامین لوکوموتیو، واگن و ریل بتوانیم سطح توان تولید داخلی را افزایش دهیم و سطح فناوری در این حوزه را ارتقا بخشیم.

وی در پایان تصریح کرد: در این توافق یک اتفاق مثبت رخ داده است و آن این است که شرکت‌های تابع آمریکایی که در اروپا ثبت شده‌اند و یا شرکت‌های اروپایی که آمریکایی‌ها در آن سهامدار بوده‌اند و تاکنون اجازه معامله با ایران را نداشته‌اند، می توانند وارد معامله با ایران شوند.

 

 

کد N890308

وبگردی