آفتاب

فتوای ملاعمر درباره گفتگوی مستقیم طالبان با کابل

فتوای ملاعمر درباره گفتگوی مستقیم طالبان با کابل

واحدمرکزی خبر نوشت:

ملاعمر، سرکرده فراری طالبان افغانستان در پیامی که در پایگاه اینترنتی متعلق به این گروه افراط گرای مسلح منتشر شد، مذاکرات صلح با دولت افغانستان را مشروع توصیف کرد.
از هفته گذشته که طالبان افغانستان و مقامات کابل در پاکستان تماسهای مستقیم برقرار کردند، این اولین واکنش سرکرده طالبان به گفتگوهای این گروه و دولت افغانستان است هر چند ملاعمر در پیام اینترنتی خود به طور صریح به دور مقدماتی مذاکرات طالبان و مقامات کابل اشاره نکرده است.
در پیام اینترنتی ملاعمر که در پایگاه اینترنتی رسمی طالبان منتشر شد، آمده است: به موازات مبارزه مسلحانه، تلاشهای سیاسی و استفاده از راههای مسالمت آمیز نیز یک اصل اسلامی مشروع محسوب می شود.
ملاعمر خاطر نشان کرد: با توجه به احکام و قواعد مذهبی، می توان دریافت که دیدارها و حتی تماسهای صلح آمیز با دشمن، ممنوع نیست.
دولت افغانستان به منظور پایان دادن به شورشهای خونین طالبان که از زمان سرنگونی رژیم آنها در سال دو هزار و یک تا کنون قربانیان زیادی در افغانستان گرفته، به نشست های مستقیم با طالبان روی آورده است.
اشرف غنی از اواخر سال گذشته که قدرت را در افغانستان به دست گرفت با حمایت پاکستان و چین تلاش های گسترده ای را آغاز کرد تا طالبان افغان را متقاعد کند سر میز مذاکره با دولت افغانستان حاضر شوند و به شورشهای مسلحانه خود پایان دهند.
در عین حال فرماندهی مرکزی طالبان موسوم به ‌شورای کویته ( نام شهری در جنوب غربی پاکستان که گفته می شود ملاعمر به آنجا پناه برده است) از محکوم کردن یا حتی تفسیر گفتگوهای مستقیم طالبان و دولت افغانستان خودداری کرده و تنها اعلام کرده است که کمیته سیاسی این فرماندهی اجازه گفتگوهای صلح را دارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل، شماری از فرماندهان طالبان هفته گذشته درباره مشروعیت حضور نمایندگان طالبان در گفتگوهای مستقیم صلح با دولت افغانستان ابراز تردید کردند.
شورشیان طالبان که از کنار گذاشتن مبارزه مسلحانه با دولت افغانستان خودداری می کنند، در ماههای اخیر حملات خود را بر ضد نیروهای دولتی و خارجی مستقر در افغانستان تشدید کرده اند و بر خواسته خود مبنی بر خروج کامل تمام نیروهای ناتو از خاک افغانستان تاکید می کنند هر چند نیروهای باقی مانده ناتو در افغانستان فقط ماموریت مشاوره و آموزش نظامیان ارتش و پلیس افغانستان را بر عهده دارند. در سال دو هزار و پانزده نیروهای امنیتی افغانستان بدون حمایت نیروهای نظامی خارجی با شبه نظامیان طالبان مبارزه می کنند. تنها حدود دوازده هزار و پانصد نظامی خارجی در چارچوب برنامه ای تحت عنوان حمایت مطلق به منظور آموزش و آماده سازی نیروهای نظامی و پلیس افغانستان در این کشور مانده اند.

4949

 

کد N890262

وبگردی