آفتاب
/نشست بررسی قانون آیین دادرسی کیفری؛ نوآوری‌ها و نقدها/

اظهار امیدواری نجفی‌توانا از گزینش تمامی وکلا توسط رئیس قوه قضاییه

اظهار امیدواری نجفی‌توانا از گزینش تمامی وکلا توسط رئیس قوه قضاییه

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با انتقاد از ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری، وکلای دادگستری را بازوهای مشورتی مملکت دانست و گفت: حرف‌های ما مستند و مستدل است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با انتقاد از ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری، وکلای دادگستری را بازوهای مشورتی مملکت دانست و گفت: حرف‌های ما مستند و مستدل است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی نجفی توانا در نشست نقد و بررسی «قانون آیین دادرسی کیفری، نوآوری‌ها و نقدها» که عصر روز گذشته از سوی تشکل اتحاد وکلای جوان (اوج) برگزار شد، ضمن تبریک توافق هسته‌ای ایران با 1+5 در مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد:‌ بسیار خوشحالیم که یکی از حقوق مسلم این ملت که هزینه‌ بسیاری برای آن داده شده است، تامین و پذیرفته شد.

وی در ادامه با اشاره به ماده 48 قانون سابق آیین دادرسی کیفری، یادآور شد: ‌این ماده متضمن پیامی بود که نقدهایی را به دنبال داشت و موضوع ماده این بود که در برخی جرایم مهم به مدت یک هفته وکیل نباید حضور داشته باشد. خوشبختانه شورای نگهبان این ماده را مغایر قانون اساسی تشخیص داد و در دو سه روز کمیسیون قضایی مجلس به جای اینکه به تصمیم شورای نگهبان تمکین کند تبصره‌ای را به آن اضافه کرد که آرزو می‌کنم ای کاش همان ماده سابق وجود داشت.

وی با اشاره به این که در تبصره ماده 48 قانون جدید آیین دادرسی کیفری در جرایم امنیتی و سازمان یافته وکلا با نظر رئیس قوه قضاییه انتخاب می‌شوند، ادامه داد: بخش مهمی از جرایم امنیتی مربوط به جرایم سیاسی است که امیدوارم قانون مربوط به آن زودتر تصویب شود اما در جرایم سازمان یافته 3 نفر یا بیشتر از 3 نفر در آن فعالیت می‌کنند لذا محروم کردن وکلا از حضور در این پرونده‌ها و محروم کردن موکلین از وکلای مورد نظرشان، مخالف قانون اساسی و حقوق شهروندی و مخالف اسناد بین‌المللی از جمله سند 1990 هاواناست.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اعتقاد به این که پروانه وکالت ما را بگیرند اما عزت و تفکر ما گرفتنی نیست، گفت: در دیداری که با رئیس دادگستری استان و رئیس دادگاه انقلاب داشتم، گفتم که چرا با ما مشورت نمی‌کنید، ما بازوهای مشورتی این مملکت هستیم و حرفهای ما مستدل و مستند است.

نجفی‌توانا با بیان اینکه محدود کردن حقوق وکلا خلاف اصل 35 قانون اساسی است، گفت: بر چه اساسی وکلا را گزینش می‌کنید؟ در امر قضا معمولا امتیاز دادن یا سلب امتیاز باید مستند به حکم قضایی یا حکم قانون باشد.

وی افزود: فکر می‌کنم رئیس قوه قضاییه از ما اسامی وکلا رابخواهد که ما هم اسامی تمامی وکلا را می‌دهیم زیرا همه وکلا مورد قبول نظام و قوه قضاییه هستند البته به نظرم رئیس قوه قضاییه تمامی وکلا را معرفی خواهند کرد.

نجفی توانا یادآور شد: در جرایم مهم که حضور وکیل ضروری است ما از موکل در مقابل کیفر خواست در امور کیفری دفاع می‌کنیم چرا که اصل شرط تحقق عدالت کیفری و دادرسی منصفانه حضور وکیل در فرآیند دادرسی است.

این حقوقدان افزود: ‌امروز مردم برای انتخاب وکیل همانند پزشک باید به کسی مراجعه کنند که اولا به او اعتماد دارند، ثانیا متکی به دانش او هستند و ثالثا به سلامتش اطمینان می‌کنند، این شروط جز با انتخاب ممکن نیست.

وی در پایان گفت: مسئولان قوه قضاییه این مطالب را نقد خصمانه تلقی نکنند چرا که بی‌تدبیری در اداره امور قطعا خدمت نیست و رد دیدگاه وکلایی که بعد از انقلاب پروانه وکالت اخذ کرده‌اند، کم لطفی است.

در ابتدای این نشست سیدکاظم حسینی رئیس تشکل اتحاد وکلای جوان (اوج) ضمن تبریک توافق ایران با 1+5 به رئیس جمهور کشورمان که در اولین گام توانست با موفقیت پرتنش‌ترین موضوع کشور را حل کند، گفت: یکی از مواردی که وکلای دادگستری می‌توانند تاثیر گذار باشند، تاثیر گذاری آنها بر آرای صادره از محاکم قضایی است.

وی افزود: وکلا در قالب مشاوران حقوقی می‌توانند با گوشزد کردن قوانین به مدیران سطوح بالا، آنان را ملزم به رعایت قانون کنند. همچنین وکلا می‌توانند اقدام به پرورش استعدادها کنند تا توانایی حضور در عرصه‌های مختلف کشور را داشته باشند.

رئیس تشکل اتحاد وکلای جوان (اوج) یادآور شد: ما در 70 سال گذشته قوانینی مانند استقلال نهاد وکالت، قانون مدنی و تجارت را داشته‌ایم که این قوانین حاصل حضور فعالان، حقوقدانان و وکلا بوده است.

حسینی گفت: با وجود اصلاحات قانون آیین دادرسی کیفری و چالش‌هایی که این قانون به وجود آورده ولی باز قانون آیین دادرسی کیفری یکی از قوانین مهم ما در قانونگذاری چند دهه اخیر بوده است.

انتهای پیام

کد N890051

وبگردی