آفتاب

حجت‌الاسلام معزی: تهران زمانی اصالت داشت، اما اکنون نه هدف زندگی مشخص است و نه سبک زندگی

حجت‌الاسلام معزی: تهران زمانی اصالت داشت، اما اکنون نه هدف زندگی مشخص است و نه سبک زندگی

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر می‌گوید: الان در تهران مشخص نیست ما به سبک اروپایی‌ها زندگی می‌کنیم یا به سبک شرقی‌ها.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحسين معزي، نماينده ولي فقيه در جمعيت هلال احمر، از مسئولاني است كه بر لزوم بازگشت به سبك زندگي ايراني اسلامي تاكيد مي‌كند. او كه پيش از اين در مركز اسلامي انگليس فعاليت مي‌كرده و با فرهنگ كشورهاي ديگر هم به خوبي آشناست، دل پردردي از به حاشيه كشيده شدن هويت و اصالت ايراني دارد. حجت‌الاسلام والمسلمين معزي تاكيد مي‌كند هر شهر و هر محله بايد در عين حال كه توسعه پيدا مي‌كنند، هويت اصلي خودشان را از ياد نبرند،‌ انسجام اجتماعي در محله‌ها و مناطق مختلف حفظ شود و يادمان باشد كه محله‌ها در گذشته، تنها جايي براي زندگي كردن انفرادي نبودند بلكه كاركردهاي مختلف اجتماعي و اقتصادي داشتند كه حالا به فراموشي سپرده شده است.

گفتگوی خبرآنلاین با نماینده نماینده ولی فقیه در هلال احمر را می خوانید؛ 

آقاي معزي به نظر شما،‌ تهران كنوني،‌ هويت دارد؟

تهران شهري با قدمتي هزاران‌ساله است، شهري نيست كه قدمت تاريخي نداشته باشد؛ اما الان هويت تهران گم شده، در حالي كه تهران قديم صاحب هويت بود. تهران از جمله پايتخت‌هايي بود كه مشخصه‌هاي خودش را داشت در حالي كه همه پايتخت‌هاي جهان داراي هويت نيستند و تنها بعضي از آنها هويت دارند. جالب است بدانيد يكي از جهانگردها در سفرنامه‌اش تاكيد كرده است كه بازار تهران از بسياري از بازارهاي شرق زيباتر است.

در مقايسه تهران جديد و قديم چه مي‌توان گفت؟

در گذشته، محله‌ها هر كدام هويت مشخص خودشان را داشتند، حرفه‌ها معين بودند، اهداف مردم و شيوه زندگي تا حدودي مشخص بود؛ اما الان تقريبا نه هدف زندگي معين است نه شيوه زندگي. سبك زندگي مردم،‌ كلاف سر در گمي شده است كه نميدانيم به كدام سمت مي‌رويم. براي همين است كه مقام معظم رهبري فرمودند ضرورت دارد به سبك زندگي بپردازيم و به زندگي ايراني - اسلامي بازگرديم. ضرورت دارد امروز سبك زندگي را بيابيم چرا كه هويت ما در حال گم شدن است. من 14 سال در اروپا زندگي كردم، الان در اينجا مشخص نيست ما به سبك اروپايي‌ها زندگي مي‌كنيم يا به سبك شرقي‌ها. بايد مردم و مسئولان پيدا كنند كه در چه مسيري هستيم و در كدام مسير بايد گام برداريم.

يعني الان تهران شهري بدون ماهيت و مشخصات خاص خودش است؟

بله امروز خانه‌ها وخيابان‌هاي تاريخي، تبدیل به مکان دلال‌های کره جنوبی شده و نقشه‌ تخریب بناهای قدیمی را می‌کشند تا به جاي آنها ساختمان‌هاي سر به فلك كشيده ساخته شود. ما مانند كشورهاي غربي شده‌ایم كه ساختمان‌هایمان سر به آسمان گذاشته‌اند و افراد هر روز از همديگر دورتر شده، با هم غريبه‌تر مي‌شوند و در خانه‌هايشان محبوس مي‌شوند در حالي كه اين موضوع با فرهنگ ما كه بر مبناي ارتباط با همسايگان و كمك به يكديگر بود همخواني ندارد. به خاطر وضعیتی که تهران امروز دارد من نام این شهر را «تهران‌، شهر بی‌هویت» می‌گذارم.

اقدامات احيايي مي‌تواند به تهران هويت دوباره‌اي بدهد؟

شايد بتوان تا حدودي اين كار را كرد. بايد تلاش كنيم آنچه از ميراث فرهنگي و معنوي براي ما باقي مانده را حفظ كنيم و داشته‌هايمان را بيش از اين از دست ندهيم. همانطور كه بسياري از كشورهاي شرقي در حال تلاش هستند كه همانطور كه پيشرفت و توسعه را به شهر و كشورشان وارد مي‌كنند،‌ از اصالت خودشان دور نشوند. به نظرم شهرداري و ميراث فرهنگي اخيرا اقدامات خوبي انجام مي‌دهند اما باز هم جا دارد براي هويت بخشيدن به پايتخت كشورمان،‌ تلاش شود.

درباره خالي از سكنه شدن منطقه دوازده چه نظري داريد؟

مي‌بينيم اين منطقه درحال تبديل شدن به يك منطقه تجاري است، بيشتر به انبارها و فروشگاه‌ها تبديل شده است و خانواده‌ها ديگر اينجا را براي زندگي انتخاب نمي‌كنند و تنها مهاجرها به اين منطقه مي‌آيند. در گذشته، منطقه 12 علما، شخصيت‌هاي بزرگ علمي و مذهبي و چهره‌هاي سرشناس زيادي داشته كه بايد نسبت به حفظ محل زندگي و تحصيل و تدريس اين شخصيت‌ها اقدام كرد اما گاهي به جاي حفظ اين خانه‌هاي تاريخي كه شخصيت‌هاي بزرگي در آنها رفت و آمد داشته‌اند، تنها به ساخت پاساژ و مغازه براي برندهاي خارجي اقدام مي‌شود كه جاي تاسف دارد.

47234

کد N889978

وبگردی