آفتاب

اصغرزاده: باید از توافق هسته‌ای صیانت کرد

اصغرزاده: باید از توافق هسته‌ای صیانت کرد

یک نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه تمام مردم از توافقنامه وین حمایت خواهند کرد، اظهار کرد: نباید اجازه داد که توافق اخیر از سوی تندروها تفسیر به رای و مصادره شود.

ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به موفقیت تیم مذاکره کننده کشورمان در احقاق حقوق ملت ایران در مذاکرات هسته‌یی با تاکید بر اینکه مذاکرات وین محصول اراده مردم و رهبری ایران بود، اظهار کرد: مذاکرات وین محصول اراده‌ای بود که طی آن مردم و رهبری می‌خواستند که چهره‌ای صلح طلب از ایران در دنیا نشان داده شود.

وی خاطر نشان کرد: ایران در طول حیات خود تاکنون چنین شرایط مهمی در بعد بین الملل تجربه نکرده بود اما طی ماراتن مذاکرات این شرایط را تجربه کرد و توانست با موفقیت دستاوردهای موردنظر خود را به دست آورد.

این فعال سیاسی در ارزیابی از نتیجه مذاکرات هسته‌ای با تاکید بر اینکه متن توافق وین بسیار فراتر از پرونده هسته‌ای ایران است، گفت: در وین اتفاق بسیار مهمی افتاد که بر آینده روابط ایران و دنیا و فرایندهای دیپلماسی در دنیا تاثیرات بسیار مهمی خواهد گذاشت.

اصغرزاده همچنین با بیان اینکه «توافق وین نشان داد که همیشه خرد جمعی، عقلانیت و فعالیت‌های مبتنی بر گفت‌وگو و مذاکره می تواند جلوی جنگ افروزی و ستیزه طلبی را بگیرد»، خاطرنشان کرد: اتفاقی که امروز افتاد خواست عمومی مردم دنیا و همه دولت‌های پای میز مذاکره بود. روز گذشته تمام کشورها و افکار دنیا در وین دور یک میز جمع شدند و مساله توافق را به سرانجام رساندند.

وی در ادامه به عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در جریان مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و با تاکید بر اینکه دیپلمات‌های ما شجاعانه از منافع ملی کشور دفاع کردند، گفت: در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 ثابت شد که دیپلماسی، گفت‌وگو و مذاکره و همچنین به رسمیت شناختن یکدیگر پایه مهمی برای صلح جهانی است.

این نماینده مجلس سوم با بیان اینکه «در مذاکره میان گروه‌های مختلف ایدئولوژی حرف اول را نمی‌زند»، اظهار کرد: چنانچه بخواهیم این گونه ارزیابی کنیم که طی مذاکره‌ای یک تیم به پیروزی رسیده است، دیگر در مورد یک مذاکره حرف نزده‌ایم، بلکه راجع به یک جنگ سخن به میان آورده ایم. در مذاکره همواره تیم ها فارغ از مواضع و ایدئولوژی مورد اعتقاد خود، بر مبنای مقتضیات و امکانات در اختیار به تفاهم دست می‌یابند.

اصغرزاده با تاکید بر اینکه مذاکرات محل بده بستان است، خاطر نشان کرد: مذاکره متاثر از قهرمان بازی نیست بلکه محلی برای اقدامات فنی، علمی و کاملا خردگرایانه است. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز با برداشت واقع بینانه از شرایط تاریخی و امکانات موجود در کشور، تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ کرد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه «تمام مردم از توافقنامه وین حمایت خواهند کرد»، تاکید کرد: باید از توافق هسته‌ای انجام شده صیانت کرد و نباید در داخل به تندروها و کسانی که همواره زیر میز مذاکره می زنند و به مذاکره و گفت‌وگو اعتقادی نداشته اند اجازه داده شود که به عنوان مفسر توافق جلوی صف پروپاگاندا و تبلیغات افکار عمومی قرار بگیرند. نباید اجازه داد که توافق اخیر از سوی تندروها تفسیر به رای و مصادره شود.

وی با تاکید بر اینکه توافق وین پایه‌ای برای رفتن به سمت آشتی با دنیا و عبور از ایران هراسی و به ویژه شیعه هراسی است، گفت: در شرایط فعلی باید توافق را اقدامی تاریخی دانست که توانست جلوی شرایط سخت احتمالی را بگیرد؛ چرا که اگر توافقی صورت نمی گرفت موقعیت کشور در وضعیت بسیار خطرناکی قرار می گرفت.

اصعرزاده همچنین در مورد گام‌های بعدی پس از توافق با بیان اینکه « از نظر اصلاح طلبان توافق صورت گرفته آغاز یک دوره جدید است»، اظهار کرد: از امروز دوره جدیدی از مناسبات میان ایران و جامعه جهانی در حال آغاز است که به تدریج چهره صلح‌طلبانه مردم ایران را به دنیا نشان خواهد داد.

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه «این دوره در داخل کشور الزامات خاصی را به همراه خود خواهد داشت»، گفت: دستاوردهای مهم این توافق فراتر از مسائل فنی مربوط به حوزه هسته‌ای است و این توافق دستاوردهایی در حوزه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی به همراه خود دارد. در همین راستا نیز باید تلاش کنیم بر همگان روشن شود که طی مذاکرات اخیر دیپلماسی بر جنگ افروزی پیروز شده است.

وی در ادامه به نقش مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا در تایید توافق وین اشاره کرد و با بیان اینکه «مصوبات شورای امنیت سازمان ملل برخلاف اظهارات برخی به رغم ظالمانه بودن حقیقی است و نباید آن‌ها را کاغذپاره دانست»، اظهار کرد: شورای امنیت به رغم ساختار نامتعارف خود و با وجود اینکه این ساختار مورد تایید ما نیست، حقیقتی برای حفظ نظم در دنیا محسوب می‌شود.

اصغرزاده در پایان با تاکید بر اینکه اگر توافقنامه وین در شورای امنیت به صورت یک قطعنامه صادر شود، آن قطعنامه فراتر از رژیم‌های حقوقی و پارلمان‌های کشورها اثر خواهد گذاشت، تاکید کرد: چه کنگره آمریکا و چه مجلس شورای اسلامی هر دو پس از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ناچار به پذیرش آن قطعنامه خواهند بود. بنابراین باید همان طور که تیم دیپلماسی کشورمان در حال انجام فعالیت است، تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا تاثیرات مورد نظر خود روی قطعنامه‌ای که قرار است در شورای امنیت به تصویب برسد را بگذاریم.

انتهای پیام

کد N889907

وبگردی