آفتاب

گفتگوی تلفنی اوباما با رئیس امارات درباره توافق هسته ای ایران

گفتگوی تلفنی اوباما با رئیس امارات درباره توافق هسته ای ایران

رئیس جمهوری آمریکا به صورت تلفنی با شیخ محمد بن زائد آل نهیان رئیس امارات متحده عربی درباره توافق جامع هسته ای با ایران گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما تلفنی با شیخ محمد درباره توافق جامع هسته ای با ایران که برنامه هسته ای این کشور را محدود می کند، گفتگو کرده است. «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس امارات از جمله نخستین مقاماتی بود که به دنبال موفقیت مذاکرات هسته ای ایران و غرب، طی پیامی خطاب به رئیس جمهوری اسلامی ایران این موفقیت را به وی تبریک گفت.

بر این اساس اوباما در این گفتگو بر تعهد امارات به کار با سایر شرکای خود در خلیج فارس برای مقابله با آنچه که فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه خوانده، تاکید دارد. ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان روز سه شنبه ۲۳ تیرماه به توافقی جامع درباره موضوع هسته ای ایران در وین اتریش دست یافتند.

اوباما بعد از آنکه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی متن بیانیه مشترک توافق جامع را قرائت کردند، در سخنانی از این توافق حمایت کرد و گفت اگر کنگره آمریکا بخواهد در راه تصویب این توافقنامه مانعی ایجاد کند، وی از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد.

وی همچنین بعد از توافق هسته ای با ایران به طور جداگانه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی به صورت تلفنی صحبت کرد و آنها را که از جمله مخالفان سرسخت هرگونه توافقی با ایران بودند، در جریان جزئیات این توافق قرار داد.

 

کد N889763

وبگردی