آفتاب
واکنش آلمانی ها به توافق هسته ای؛

از استقبال مرکل تا نکوهش مواضع تل آویو توسط اشتاین مایر

از استقبال مرکل تا نکوهش مواضع تل آویو توسط اشتاین مایر

دستیابی به جمع بندی نهایی در مذاکرات هسته ای در حالی با استقبال چشمگیر سیاستمداران آلمانی مواجه شده که وزیر خارجه این کشور در اقدامی نادر، موضع صهیونیستها را به باد انتقاد گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آلمانی های از توافق هسته ای که روز سه شنبه با قرائت بیانیه ای از سوی وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین اعلام شد استقبال چشمگیری داشتند. مقامات و سیاستمداران این کشور از این توافق به عنوان پیروزی دیپلماسی یاد کرده و آن را ستودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر صدراعظم آلمان اعلام کرد «آنگلا مرکل» ضمن استقبال از این توافق آن را «پیروزی مهم» برای تمامی طرفین مذاکره قلمداد و نسبت به اجرای هر چه سریعتر مفاد این توافق ابراز امیدواری کرده است.

همچنین «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان ضمن دفاع از این توافق که با پشتکار فراوان گروه های کارشناسی و سیاسی پس از ۲۳ ماه به دست آمده، به منتقدان جدی آن پاسخ داد. وی در اقدامی نادر به مخالفت های رژیم صهیونیستی در این مورد واکنش نشان داده و به ویژه مواضع «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم را به باد انتقاد گرفت.

اشتاین مایر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ARD ضمن تاکید بر این که توافق هسته ای به برقراری امنیت در منطقه خاورمیانه کمک می کند خطاب به صهیونیست ها گفت که مقامات تل آویو بهتر است پیش از هر گونه انتقادی نگاهی به مفاد این توافق بیاندازند.

این سخنان در پاسخ به اظهارات تند نتانیاهو در خصوص توافق هسته ای بیان شد. نخست وزیر اسرائیل با بی احترامی کامل نسبت به تلاش های دیپلماتیک کشورهای غربی برای حل مسئله هسته ای ایران و در توهینی آشکار به آنان، این توافق را «اشتباهی تاریخی» نامید، اقدامی که خشم برلین را به دنبال داشت.

در همین حال احزاب سیاسی آلمان از توافق هسته ای استقبال کردند. «یان فان آکن» کارشناس سیاست خارجی حزب چپ های آلمان ضمن تقدیر از اراده سیاسی روسای جمهوری آمریکا و ایران برای حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای گفت این دو با توافق هسته ای از رویارویی غیرضروری و بی معنی اسلاف خود اجتناب کردند. به گفته وی توافق روز سه شنبه «گامی بزرگ برای برقراری ثبات در خاورمیانه» بود.

از سوی دیگر «امید نوری پور» کارشناس سیاست خارجی حزب سبزهای آلمان از این توافق به عنوان «پیروزی منطق» یاد کرد و گفت مذاکره کنندگان نشان دادند «اراده سیاسی و دیپلماسی می تواند بحران های طولانی را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کند».

«نیلس آنن» کارشناس سیاست خارجی حزب سوسیال دمکرات نیز در این باره گفت: توافق هسته ای نشانه مثبتی برای همکاری های بیشتر با ایران است. وی همچنین به نقش مهم ایران در حل بحران سوریه اشاره و بر لزوم استفاده از این پتانسیل توسط کشورهای غربی تاکید کرد.

کد N889740

وبگردی