آفتاب

ظریف: توکل به خدا به ما جرات داد تا مقابل ۶ کشور ایستادگی کنیم

ظریف: توکل به خدا به ما جرات داد تا مقابل ۶ کشور ایستادگی کنیم

تسنیم نوشت:

وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبری گفت آنچه به ما جرات میداد تا برابر شش کشور ایستادگی کرده و از حقوق مان محافظت کنیم توکل به خدا بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبری گفت: آنچه به ما جرات میداد تا برابر شش کشور ایستادگی کرده از حقوق مان محافظت کنیم توکل به خدا بود.
وزیر امور خارجه در ادامه از حمایت‌های رهبری قدردانی کرد. وی گفت توافقی که امروز اعلام شد نتیجه سال‌ها مقاومت و 22 ماه بسیار سنگین بود. حتما توافقی است مبتنی بر بده بستان سیاسی مکات مهمی در این توافق است که دستاوردهای بسیار مهمی برای جمهوری اسلامی دارد.
وی افزود: شورای امنیت که برنامه هسته‌ای ایران را یک مشکل عدم اشاعه محاسبه می‌کرد و بر همین اساس تحریم‌های متعدد علیه ایران طبق فصل هفت علیه مردم ما تحمیل کرده بود امروز برای اولین بار برنامه غنی سازی یک کشور را تایید کرد این دستاورد بزرگی است.
ظریف گفت: هیچیک از برنامه‌های ما متوقف نشده و تحریم‌ها برداشته می‌شوند برخی محدویت‌ها باقی خواهند ماند که این نیز می‌تواند به عنوان یک فرصت مورد استفاده قرار گیرد.
وزیر خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: این توافق فرصتی برای علمی کردن امن تر کردن برنامه هسته‌ای ایران و دستیابی به فن آوری‌های جدید است.
وی همچنین گفت: این توافق حتما تمام خواسته‌های هیچ یک از طرفین را ندارد اما به اندازه‌ای متوازن است که می‌تواند مبنای حل و فصل مسائل باشد.
ظریف افزود: امیدوارم در این مسیر دشوار که تازه شروع شده بتوانیم از منافع کشور و مردم حمایت کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: امیدوارم که این توافق پایه‌ای باشد برای همدلی و همزمانی بیشتر میان گروه‌ها که بر اساس منافع ملی دست همکاری به سوری همدیگر دراز کنند و با موفقیت از این مرحله بسیار دشوار خارج شده و منافع مان را نهادینه کنیم.
ظریف همچنین گفت در این توافق درباه تمام جزئیات توافق کرده‌ایم و قریبا نقطه مبهمی نیست. اقدامات متناظر و متوازن است.
وی در ادامه افزود: همانطور که رهبری گفتند کارها بر اساس یک جدول متناظر زمانی به پیش می‌رود. مردم ما مردم بسیار بزرگواری هستند این امکان را برای دنیا فراهم کرده‌اند که بتوانند یک آینده متفاوتی را برای ایران و منطقه رقم بزند و امیدوارم که جهان قدر این فرصت را بداند.
وی در باره قطعنامه شورای امنیت گفت قطعنامه بر اساس ماده 25 خواهد بود. کلیه قطعنامه‌هایی که درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر شد تحت فصل هفت بود. این قطعنامه بر اساس ماده 25 منشور است که کشورها را موظف می‌کند قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کنند در متن آن صراحتا اعلام شده که تحولی بنیادین در رفتار ایران رخ داده این تحول به این معنا است که برخورد آن با برنامه هسته‌ای ایران نه بر اساس فصل هفت بلکه متفاوت خواهد بود.
ظرف تاکید کرد: قرار است که ظرف چند روز آینده بر اساس روندهای شورای امنیت این قطعنامه صادر خواهد شد. وی گفت: بر اساس آنچه ما توافق کردیم بعد از اینکه شورای امنیت این برنامه جامع اقدام مشترک را به تایید برساند این روز نهایی شدن توافق است. بعد فاصله ای دو تا سه ماهه داریم تا کشورها مراحل قانونگذاری داخلی را طی کرده و بعد از ان اعلام کنند که آماده اجرا هستند. در این روز توافق اجرا می‌شود. در همان روز همه کشورها مقررات لغو تحریم‌ها را امضا خواهند کرد.
وزیر خارجه ایران گفت: از آن زمان اقدامات طرفین شروع می‌شود تا آن زمان هیچ کس اقدامی صوت نمی‌دهد. البته در توافقی که با آژانس امضا کردیم اقداماتی را در این مدت انجام خواهیم داد که البته ربطی به برجام ندارد. در روز اجرایی شد ایران و طف متقابل اقدامات متقابل و متناظری را انجام خواهند داد.
قرار است که اقدامات طرف مقابل در مشورت با ایران انجام بگیرد یعنی راستی‌آزمایی اقدامات آنها را ایران انچام خواهد داد.
ظریف افزود: هم بحث همزمانی و هم بحث تحریم‌ها و متناظر بودن اقدامات مسائلی هستند که ما در برجام دقت بسیاری درباره آنها کرده‌ایم. همانطور که قبلا خدمت همه مردم عرض کردم هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم تمام توافق در حال نهایی شدن ترجمه است و بر روی سایت قرار خواهند گرفت.
وی همچنین گفت: قرار بود انگلیسی و فارسی با هم منتشر شوند اما متاسفانه متن انگلیسی از جایی درز کرد. اکنون مهم این است که همه ما متعهد به اجرای این توافق هستیم و من فکر می‌کنم که در اجرای این توافق مشکلی نخواهیم داشت.
ظریف درباره بازه زمانی رفع تحریم‌ها گفت: از روزی که توافق اجرایی شود یعنی بعد از دو سه ماه اقدامات قانونی، اقدامات طرفین شروع می‌شود. آنچه ضروری است این است که اقدامات همزمان باشد. اگر آمریکایی ها می‌گویند چهار تا شش ماه است این نظر آنهاست و من فکر می‌کنم که می‌توانیم زودتر از این کارها آن را انجام دهیم.
وزیر خارجه ایران افزود: برنامه تحقیق و توسعه ایران به مدت هشت سال محدود خواهد داشت و پس از آن کارمان را ادامه خواهیم داد. تعداد سانتریفیوژها به مدت ده سال محدود خواهد بود. هر طرفی که از تعهداتش شانه خالی کند بعد از یک سازوکاری که تدوین شده طرفین می‌توانند از اقداماتی که خودشان تقبل کرده بودند خارج شوند یعنی بازگشت پذیری متقابل.
وی گفت: بعد از اجرایی شدن توافق دیگر تحریم‌ اقتصادی وجود نداشته و تمام دارایی‌های ایران آزاد خواهد شد.
ظریف افزود: تا روزی که توافق اجرا شود همان ماهی 700 میلیون دلاری که در توافق موقت ژنو مورد توافق قرار گرفته بود پرداخت خواهد شد. آمریکایی ها و غرب یک فرصت استثنایی دارند که با اقدامات خودشان از بی اعتمادی متراکمی که از کودتای 28 مرداد تا حمایت از شاه و رژیم صدام در بین مردم ایران ایجاد شده‌اند را کمتر کنند.

4949

کد N889663

وبگردی