آفتاب

نگاه نمایندگان به تصویب توافق هسته ای در مجلس چه خواهد بود؟ / دلواپسان در اقلیت اند

نگاه نمایندگان به تصویب توافق هسته ای در مجلس چه خواهد بود؟ / دلواپسان در اقلیت اند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی فضای عمومی بهارستان از تصویب توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 را مثبت ارزیابی کردند.

عبدالله احمدی: با تصویب توافق هسته ای در وین و اعلام خبر خوشی که مردم از مدت ها قبل منتظر آن بودند، گام های بعدی آن باید یک به یک به مرحله اجرا در آید که یکی از این گام ها با توجه به تصویب طرح "الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای" ، تصویب این توافق در مجلس شورای اسلامی است؛ حال سئوال این جاست که آیا فضای مجلس به گونه ای خواهد بود که مهر تائید بر این توافق زده تا این طرح بتواند به راحتی از بهارستان خارج شود؟

اگر چه نمایندگان منتقدان مذاکرات هسته ای که از آن ها به عنوان "دلواپس" یاد می شود، امروز و پس از آنکه اعلام شد نتیجه نهایی توافق تا چند ساعت دیگر اعلام می شود، حضور کمرنگی در راهروهای مجلس داشتند به طوری که یکی از نمایندگان این طیف که سابقه درگیری لفظی نیز با محمد جواد ظریف دارد، حاضر به گفتگو با خبرنگاران رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت درباره تصویب توافق نشد.

امروز علیرضا زاکانی نیز در نطق میان دستورخود به تیم مذاکره کننده خدا قوت گفت اما تاکید کرد که برگزاری جشن هسته ای زودهنگام معنایی ندارد. این  در حالی است که اکثریت ملت از این اتفاق، خوشحال هستند و نفس رسیدن به توافق پس از یک دوره طولانی آن هم در آستانه عید فطر موجب مسرت می دانند.

اما به عقیده برخی صاحب نظران و نمایندگان مجلس سکوت نمایندگان منتسب به جبهه پایداری در برابر توافق را می توان به نوعی دور خیز آن ها برای حمله مجدد به وزیر خارجه و توافق هسته ای در مسیر تصویب این طرح در پارلمان تلقی کرد ولی برخی نمایندگان در گفتگو با خبرآنلاین فضای کلی مجلس از این توافق  را مثبت ارزیابی و بر همراهی با دولت برای تصویب توافق هسته ای در مجلس تاکید کردند.

نتیجه همصدایی ملت و دولت منجر به توافق هسته ای شد

حسین سبحانی نیا، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره گفت: ارزیابی من از تصویب توافق هسته ای مثبت است چراکه اساسا مذاکره برای این است که ما به دستاورد، جمع بندی و توافق برسیم و امروز که این توافق حاصل شده است نشان می دهد که حرکت تیم مذاکره کننده مثبت بوده و ما توانسته ایم مذاکرات را به سرانجام خوبی برسانیم.

وی با بیان اینکه مراقبت مجلس و نمایندگان این بود که با حفظ اصول به این دستاورد و نتیجه برسیم که علی الاصول این کار باید شده باشد و تا آنجا که ما اطلع داریم، این ملاحظات ، مراقبت ها و رعایت خطوط قرمز صورت گرفته است.

 سبحانی نیا خاطرنشان کرد: گام بعدی این است که این توافق باید در شورای عالی امنیت ملی ومجلس بررسی شود و نقط ضعف و قوت آن را مشاهده کنیم و نهایتا به یک صدا، حرف و تصمیم واحد برسیم و این تصمیم واحد هر چه بود، کلیت نظام با همصدایی به طرف مقابل منتقل شود، همانطور که نتیجه همصدایی و حمایت از تیم هسته ای منجر به توافق شد.

وی ادامه داد: باید در جمع بندی پایانی، طی دو ماهی که کنگره آمریکا طرح را بررسی می کند، ما نیز متن این توافق را بررسی کنیم و نقاط قوت و ضعف آن را با دقت مشاهده کنیم، وزیر خارجه  در مجلس حاضر و به نمایندگان گزارش دهد و نقطه نظرات نمایندگان را بشنود تا ان شاء الله نتیجه خوبی در مرحله پایانی رقم بخورد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درخصوص این که این طرح در صورت ورود به مجلس به راحتی از پارلمان خارج خواهد شد؟ تاکید کرد: البته این موضوع به تصمیم کلی نظام بر می گردد یعنی اگر تصمیم نظام این باشد که کلیت این طرح مورد  قبول است، مجلس هم جدای ازمجموعه نظام نیست و قطعا در همین راستا با دولت همراهی خواهد کرد.

فضای پسا توافق در مجلس عالی است

همچنین احمد شوهانی ، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده ایلام در مجلس فضای پسا توافق در مجلس، عالی تصویف کرد و گفت: دیگر بعید است این فضا تغییر کند هر چند که منتقدان مذاکرات منتظرند تا متن توافق منتشر شود تا از آن اشکال بگیرند ودوباره بهانه گیری کنند چون آن‌ها اصولا کارشان همین است و نقاط قوت را نمی بینند و طبیعی است که بخواهند از کاه، کوه بسازند؛ مثلا اگر ظریف هزار کار خوب هم کرده باشد، نمی بینند و اگر یک نقطه ضعف کوچک و ناچیزی ببینند همان را  بزرگ می کنند.

وی با تاکید بر اینکه اما خوشبختانه این عده در مجلس در اقلیت هستند و من فضای مجلس را کاملا مثبت می بینم ؛ حالا ممکن است توافق منتقدینی هم داشته باشد که فقط نگاه سیاسی به موضوع دارند اما فضای کلی مجلس برای مراحل بعد از توافق، مثبت است و قطعا نماینده ها با دولت همراهی می کنند چون اقدام تیم مذاکره کننده را بسیار بزرگ و بی سابقه می دانند.

نماینده مردم ایلام در خانه ملت افزود: آنچه که در حال حاضر وجود دارد و  از ابتدا هم نیز وجود داشت، این است که فضای مجلس مثبت است. به طوری که شما می بینید ظریف تا کنون هیچ کارت زردی از مجلس نگرفته است با اینکه تندروها خیلی تلاش کردند که این اتفاق بیفتد.

 وی ادامه داد: ممکن است نماینده ها سکوت کنند و در پس این سکوت، صدای چند نفر نماینده تندرو بلند تر به نظر برسد ولی این نگاه مجلس نیست بلکه رویکرد مجلس مبتنی بر تعامل و همراهی با دولت بالاخص کمک به  حل مسئله مهم سیاست خارجی است. چون ما شک نداریم که همزمان با باز شدن این گره، گره های بعدی هم باز می شود.

شوهانی تصریح کرد: همه می گفتند تحریم تاثیری نداشت اما تحریم ها تاثیر داشته است و قطعا اگر ما تحریم ها را برداریم که ان شاء الله با این توافق، برداشته می شود. در بعد داخلی، مسائل معیشتی مردم به مرور زمان بهبود پیدا می کند. مردم  لحظه شماری می کردند که این توافق انجام بشود تا آثار ملموس اقتصادی آن را در زندگی روزانه خود مشاهده کنندو به همین دلیل است که باید همه کمک کنیم که این اتفاق بیفتد و از این مرحله عبور کنیم تا آثار آن را ببینیم و این امیدواری در مردم ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: اکثریت مطلق مردم و مسئولان امروز از این توافق راضی و خوشحال هستند ورهبری نیز بارها از این روند دفاع کرده است و در واقع تصمیم نظام در مسیر مثبت قرار گرفت.

 مجلس توافق هسته ای را تصویب می کند؟

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات و نماینده مردم اردکان در خانه ملت نیز تصویب متن توافق هسته ای ایران و غرب در مجلس شورای اسلامی را منوط به تصویب آن در شورای عالی امنیت ملی دانست و تصریح کرد: اگر شورای عالی امنیت ملی این طرح را تصویب کند، مجلس نیز قطعا آن را تصویب خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص احتمال  مشاهده مخالفت هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس با تصویب توافق هسته ای در پارلمان خاطرنشان کرد: شاکله و ترکیب نمایندگان مجلس تغییری نکرده است و این ترکیبی است که غاطبه آن ها این  دولت را نمی پسندند  و این مخالفت ها نیز ناشی از تسویه حساب های جناحی و سیاسی است چون دولتی روی کار آمده است که مورد پسند اکثریت نمایندگان نبوده است و این مسئله هم طبیعی است اما مجلس هم باید خودش را با شرایط روز جامعه تطبیق دهد و به نظر مردم که بسیار طالب دستیابی به توافق و حل این معضل بودند، توجه کند.

29220

کد N889619

وبگردی