آفتاب

هاآرتص: باخت اسرائیل در پی اختلاف نتانیاهو اوباما بر سر ایران

هاآرتص: باخت اسرائیل در پی اختلاف نتانیاهو اوباما بر سر ایران

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: اختلاف نتانیاهو و اوباما بر سر ایران سبب شده است تا اسرائیل در موقعیت باخت- باخت قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه هاآرتص در ادامه گزارش خود نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ایران را دشمنی غیرقابل اصلاح می‌داند که مصمم به نابودی اسرائیل و برتری در منطقه است، اما دیدگاه آمریکایی‌ها در این زمینه متفاوت است. این دلیلی است که بیش از زمان‌بندی لغو تحریم‌ها، تعداد سانتریفیوژها یا کیفیت بازرسی‌ها سبب بروز یک جنگ سیاسی قریب‌الوقوع فاجعه‌آمیز برای برهم زدن روابط آمریکا اسرائیل پس از حصول توافق هسته‌ای می‌شود.

این روزنامه می‌افزاید: این جنگ پیامدهایی را در پی خواهد داشت و دو طرف چیزهای زیادی را از دست خواهند داد. نتانیاهو قادر نخواهد بود جدایی کامل روابط با دولت آمریکا را در حالی‌که 18 ماه دیگر تا پایان دوره کاری‌اش فرصت باقی مانده تاب بیاورد. اوباما نیز مایل نیست ریسک یک قطع رابطه بی‌سابقه، نه تنها با اسرائیل بلکه با جمعیت زیادی از یهودیان آمریکا را که از دموکرات‌ها هم حمایت می‌کنند بپذیرد. اما همان‌طور که همه می‌دانند چگونه یک جنگ آغاز می‌شود اما هیچ کس نمی‌داند که یک جنگ به ویژه برای دو رهبری که شکست برایشان یک گزینه نیست پایان می‌یابد.

به نوشته هاآرتص، نتانیاهو عمیقاً بر این باور است که توافق هسته‌ای حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 موجب تقویت ایران می‌شود. اما وی علاوه بر این می‌داند که عدم توانایی‌اش برای نفوذ در متن توافق هسته‌ای و شکستش برای جلوگیری از توافق از نظر بسیاری حتی حامیانش در خانه یک افتضاح به شمار می‌آید. اما اوباما به معنای واقعی متقاعد شده است که توافق با ایران به نفع آمریکایی‌هاست و به برقراری صلح در جهان کمک می‌کند.

قانون‌گذاران آمریکا قرار است در مهلتی 60 روزه متن توافق هسته‌ای را مورد بازبینی قرار دهند. همچنین کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری، اگرچه از نتانیاهو حمایت می‌کنند به طور قطع از توافق هسته‌ای در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود استفاده خواهند کرد. به طور قطع نمی‌توان به راحتی پیامدهای چنین تقابل تفرقه اندازی را پیش بینی کرد اما دو طرف در این جنگ برابر نیستند؛ آمریکا به هرگونه عقب نشینی بی‌تفاوت خواهد بود و اسرائیل ممکن است حمایت خود در کنگره را از دست بدهد و در دوره‌ای که باید با ایران پس از توافقی که آن را خطرناک می‌داند مواجه شود نیمی از آمریکایی‌ها را بیزار خواهد کرد.

به گزارش این روزنامه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ابتدای مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 همواره به سختی با آن مخالفت کرده و حتی برای جلوگیری از حصول آن با استفاده از نفوذ خود در کنگره مانع تراشی کرده است. نتانیاهو پس از به سرانجام رسیدن این مذاکرات با ابراز خشم خود نسبت به این مسأله، این توافق را یک اشتباه بزرگ تاریخی دانست.

انتهای پیام

کد N889583

وبگردی