آفتاب
توافق بزرگ هسته‌ای،

امروز را به خاطر بسپارید

امروز را به خاطر بسپارید

این تاریخ را به خاطر بسپارید، شاید یکی از سوالات امتحانی سال‌های آینده کتاب‌های درسی تاریخ باشد.

23 تیرماه 1394در تقویم ثبت شد. 13 سال مذاکرات پرتنش میان ایران و کشورهای 1+5 سرانجام با یک جمع‌بندی پایان یافت که به تعبیر طرفین نه تنها یک توافق، بلکه یک توافق خوب" حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از ساعات آغازین صبح امروز جهان و به‌ویژه مردم ایران منتظر شنیدن خبر نهایی مذاکرات بودند که سرانجام از ساعات میانی روز خبر اولیه توافق منتشر شد که بر اساس آن دو طرف بر سر یک برنامه جامع اقدام مشترک" به توافق رسیدند.

برجام (برنامه اقدام جامع مشترک) به عنوان سندی سیاسی و بین‌المللی شامل 100 صفحه متن اصلی و پنج ضمیمه است طی 22 ماه مذاکره فشرده و جدی به دست آمد که با اعلام توافق بر سر این برنامه باید سه مرحله مقدماتی، عملیاتی و اجرایی صورت گیرد تا توافق جامع به طور رسمی شکل گیرد.

پس از انتشار این خبر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه نمایندگان کشورهای مذاکره کننده در محل برگزاری جلسات ابتدا به خبرنگاران اجازه ورود داده و مقدمه‌ای درباره نهایی شدن توافق برای رسانه ها مطرح کردند پس از آن نشست پایانی به صورت غیرعلنی و بدون حضور رسانه‌ها پشت درهای بسته انجام شد.

پس از اتمام نشست پایانی وزیر امور خارجه ایران، رئیس اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین برای گرفتن عکس یادگاری در مقابل دوربین خبرنگاران و تصویربرداران حضور یافتند اما سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه علی رغم انتظار چند دقیقه‌ای مذاکره کنندگان حاضر نشد که تعجب همگان را برانگیخت اما دقایقی بعد دلیل عدم حضور وی سفری کاری عنوان شد که با اجازه گرفتن از دیگر وزیران خارجه، زودتر وین را ترک کرده بود.

پس از گرفتن عکس یادگاری، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه موگرینی برای قرائت بیانیه مشترک دوباره به سالن کنفرانس بازگشتند. ابتدا فدریکا موگرینی ضمن تقدیر از تلاش‌های ماه های اخیر مذاکره کنندگان طرفین اظهار کرد: نشان دادیم با همکاری می‌توانیم بر مسائل فائق شویم. تصمیماتی که ما امروز می‌گیریم فقط مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نیست و خیلی بیشتر از آن است که می‌تواند راه را برای فصل جدیدی در روابط بین‌الملل باز کند.

پس از آن ظریف در نطق خود، ضمن تقدیر از دبیران سیاسی و وزیران خارجه گفت: امروز می‌توانست پایان امید باشد اما ما فصل جدیدی از امید را آغاز کردیم و این دستاورد متعلق به همگان است.

او با بیان اینکه توانستیم به یک راه‌حل برد – برد دست پیدا کنیم افزود: به نظر ما آن چه که امروز رخ داد پایان یک بحران غیرضروری و افق تازه‌ای برای برخورد با مسائل جاری است. اکنون به یک لحظه تاریخی رسیده‌ایم. آن چیزی که امروز به دست آمد برای همه یک توافق کامل و جامع نیست، ولی بهترین چیزی است که می‌توانست به دست آید و این یک دستاورد برای همه است.

دقایقی بعد از پایان سخنرانی وزیر خارجه ایران و رئیس اتحادیه اروپا، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا سخنرانی کرد.

اوباما هرچند با طعنه‌ای خاص توافق را پیروزی "دیپلماسی آمریکایی" معرفی کرد و توافق انجام شده را در راستای ممانعت از ادعای همیشگی جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای خواند اما تاکید کرد: من هر اقدام کنگره را که بخواهد جلوی اجرای موفقیت‌آمیز این توافق را بگیرد وتو خواهم کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز در سخنانی اعلام کرد: ما امروز در یک مقطع مهم در تاریخ کشور و انقلاب‌مان و در شرایط منطقه داریم.

رییس جمهور با اشاره به حفظ حقوق هسته‌ای ملت ایران در توافق انجام شده اعلام کرد: طبق توافق وین تمامی تحریم‌ها حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه‌ای هم به صورتی که در قطعنامه‌ بوده لغو خواهد شد و تمام تحریم های اقتصادی از جمله تحریم‌های مالی، بانکی و تحریم‌های مربوط به بیمه و حمل و نقل و تحریم‌های مربوط به پتروشیمی و فلزات گران‌بها نیز به طور کامل لغو و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود.

روحانی همچنین گفت: اجرای توافق آغاز یک امتحان است. اگر توافق به دقت و به خوبی اجرا شد قدم به قدم اجرای توافق می‌تواند خشت‌های دیوار بی اعتمادی را بردارد.

روحانی با پیش‌بینی اعتراض‌ها و انتقادهای احتمالی مخالفانش با توافق انجام شده نیز اظهار کرد: اعلام می‌کنم اگر کسی بخواهد نقد دلسوزانه بکند آزاد است اما من اجازه نمی‌دهم که امید مردم برای آینده درخشان این کشور و رونق اقتصادی و صلح و امنیت در کشور و منطقه مورد خدشه قرار گیرد و کسی بخواهد با دروغ و اتهام به امید و اعتماد مردم صدمه بزند.

همچنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا عصر امروز در یک کنفرانس خبری در وین گفت: این توافق خوبی است که ما به دنبال آن بودیم.

او همچنین همتای ایرانی خود ظریف را مذاکره‌کننده‌ای سخت و میهن‌دوست و مورد احترام خوانده و گفت: حتی وقتی کار سخت می‌شد آخر جلسات را با لبخند ترک می‌کردیم.

تیم مذاکره کننده ایرانی نیز احتمالا اواخر امشب به کشور بازخواهد گشت، البته در شبکه‌های اجتماعی نیز اخباری از شادی خیابانی مردم و استقبال از ظریف و همراهانش پیچیده است.

جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 سرانجام پس از 13 سال و چهار ماه که به عنوان طولانی‌ترین مذاکرات و مساله سیاسی و بین‌المللی شهرت یافته بود اکنون خاتمه یافته است که می‌تواند آزمونی باشد برای برداشتن خشت‌های دیوار بی‌اعتمادی.

انتهای پیام

کد N889530

وبگردی