آفتاب

از تشریح جزئیات توافق با غرب تا اتمام حجت با دلواپسان در نخستین سخنان رئیس جمهور پس از توافق

از تشریح جزئیات توافق با غرب تا اتمام حجت با دلواپسان در نخستین سخنان رئیس جمهور پس از توافق

رئیس جمهوری که امروز سخنانش را با شعر «عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا» آغاز کرد، به رهبری، ملت ایران و شهدای هسته ای درود فرستاد و به مردم خبر داد که دعایشان برای مذاکرات، مستجاب شده است.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام حسن روحاني پس از توافق هسته اي ايران و 1+ 5،گفت: ماه رمضان ماه خير و برکت و تقرب به درگاه خداوند است. در ماه رمضان امسال بسياري از مردم در دعاهايشان در شب هاي قدر، به گروه مذاکره کننده و براي دستيابي به توافقي خوب، دعا کردند. به ملت ايران اعلام مي کنم که دعايتان مستجاب شده است.

رئيس دولت يازدهم با اشاره به اينکه در مقطعي مهم از تاريخ کشور و انقلاب، قرار داريم، افزود: دوران 12 ساله گذشته که همراه با توهماتي از سوي قدرت ها و نشر آن توهمات درميان جامعه و افکار عمومي بود، ورق خورده و صفحه جديد آغاز شده است. اين صفحه جديد بر اين مبنا آغاز مي شود که راه حل معضلات در جهان، مسير کوتاه تر و کم هزينه تر هم دارد.

وي افزود: موضوع هسته اي ايران به يک مساله بين المللي تبديل شده بود و با قطعنامه هاي متعدد تحريم شوراي امنيت روبرو شده و به يک موضوع ايران هراسي در جامعه و ايران بدل شده بود. از سوي ديگر اين مساله از نظر رشد و توسعه براي ما مهم بود و نشانه اي از غرور و عزت ملي ما بود. از نظر اقتصادي نيز با فشارهاي تحريم، شرايط سختي را داشتيم. گرچه هيچگاه تحريم موفق نبود اما در زندگي مردم تاثير گذار بود.

رئيس جمهوري با ابراز خرسندي از اينکه با مذاکرات 23 ماهه ايران با 6 قدرت جهاني، به نقطه جديدي دست يافته ايم، ادامه داد: ماه رمضان همواره براي دولت يازدهم ماه خير و برکت و سرنوشت بوده است. 25 ماه رمضان سال 92، روز تنفيذ بود، 26 ام روز تحليف بود و امروز 27 ماه رمضان روز توافق 6 قدرت جهاني با ايران براي برنامه جامع اقدام مشترک است.

به گفته وي، براي حل موضوع و معضل هسته اي بايد در بخش هاي مختلف، گام هاي لازم برداشته شود. از لحاظ سياسي بايد تمهيدات لازم آماده شود. افکار عمومي بايد بداند که مذاکره به مفهوم خواندن بيانيه ها نيست و به معني بده بستان است. مذاکره به معناي آن است که پولي داده مي شود و خانه اي خريداري مي شود. ما دنبال صدقه نبوديم که کسي چيزي مجاني به ما بدهد.  ما به دنيال مذاکره اي بر اساس منافع ملي بوديم تا بده بستاني عادلانه و منصفانه در پيش بگيريم.

روحاني با تاکيد بر اينکه مذاکرات ايران و 1+5 بر اساس برد و باخت نبوده، تاکيد کرد: مذاکره اي پايدار و مستمر است که براي دو طرف حالت برد-برد داشته باشد. اين موضوع را براي جامعه تشريح کرده و مذاکره کنندگان بر اين اساس کار خود را آغاز کردند.

مردم در خرداد 92 اظهار نظر کردند/در توافق هسته ای هر چهار هدف ایران حاصل شده است

رئیس جمهور گفت: در مذاکرات هسته ای به دنبال رسیدن به چهار هدف بودیم که امروز در توافق هر چهار هدف محقق شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود پس از اعلام توافق هسته ای اظهار کرد: برای دستیابی به توفیق در این مذاکره نیاز به توفیق داخلی و ملی داشتند. روشن است که در داخل کشور سیاسیون فکر واحد ندارند، اما در مسائلی همچون موضوع هسته ای که به امنیت ملی، توسعه ملی، مصالح و منافع ملی ما مربوط می شود، خوشبختانه در فضای آزاد و دموکراتیک جامعه به  اندیشه واحد و تعامل  دست یافتیم.

روحانی با بیان اینکه راه مذاکره از 12 سال پیش آغاز شد و ما از سال 82 این موضوع را در تهران یا پایتخت های غربی شروع کردیم و ادامه دادیم، گفت: منتها مردم ما در انتخابات خرداد 92 در این زمینه اعلام نظر کردند و گفتند که ما دولتی را می خواهیم که دستاوردهای هسته ای را توام با صلح ورفاه مردم در دستور کار قرار دهد و این راهی بود که دولت یازدهم انتخاب کرد.

وی تاکید کرد: ملت ایران همواره ملت استدلال و منطق بوده، من در روز تحلیف گفتم در صورتی غرب می تواند با ما تعامل داشته باشد که مسیر تهدید را کنار بگذارد و مسیر تکریم را در دستور قرار دهد. ریشه توافق امروز، تعامل از طرف ایران و تکریم از طرف 1+5 بود.

رئیس جمهور ادامه داد: برای موفق شدن توافق باید ابتدا در شرایط تحریم و رکود تورمی اقتصاد کشور را سامان دهیم. ان زمانی که در شرایط تحریم مسیر مذاکره را اغاز کردیم تورم 49 درصد و رشد اقتصادی منفی 5.6 بودیم اما الان که به توافق رسیدیم شرایط فرق کرده است.

وی افزود: آنچه از همه مهمتر بود ایستادگی مردم بودکه امسال صوم مقاومت با افطار فتح وپیروزی همراه شد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در این مذاکرات 4 هدف را دنبال می کردیم: 1: توانمندی و فعالیت هسته ای را داخل کشور ادامه دهیم. 2- تحریم های ضدانسانی را رفع کنیم. 3 کلیه قطعنامه هایی که از نظر ما غیرقانونی بود، رفع کنیم. 4- پرونده هسته ای ایران را از فصل هفتم منشور شورای ملل متحدد خارج کنیم. در برنامه امروز هر چهار هدف حاصل شده است.

اول می گفتند 100 سانتریفیوژ، الآن 6000 سانتریفیوژ مستقر است

حسن روحانی در ادامه گفت و گوی مستقیمش با مردم پس از توافق جامع هسته ای در برنامه جامع هسته ای هر چهار هدف ما محقق شد و 23 ماه مذاکره برای مراعات خط قرمزها بوده است.

به گزارش خبرآنلاين رئيس جمهور گفت: در برنامه جامع اقدام مشترک هر 4 هدف ما تحقق یافت.23 ماه برای مراعات خط قرمزها و برای اینکه به اهدافمان برسیم تلاش فوق العاده ای از طرف دیپلمات ها، حقوقدانان و اقتصادانان و دانشمندان هسته ای ادامه پیدا کرد.

وي در ادامه با اشاره به روند مذاکرات در اين 23 ماه گفت:​روزهای اول مذاکره، طرف مذاکره می گفت در دوران محدودیت (که امروز این دوران 8 سال تعریف شده ) ایران فقط 100 سانتریفیوژ می تواند داشته باشد. بعد از بحث ها و مذاکرات رسیدند به هزار سانتریفیوژ و بعد از مقاومت های فراوان ایران آخرین حرفی که گفتند عدد 4هزار سانتریفیوژ بود. اما امروز در شرایطی توافق انجام شده که بیش از 6 هزار سانتریفیوژ باقی خواهد بود. بیش از پنج هزار سانتریفیوژ در نطنز و بیش از هزار سانتریفیوژ در فوردو کار خواهند کرد. به اضافه اینکه همه سانتریفیوژ های نطنز به غنی سازی خود ادامه خواهند داد.

رئيس جمهور ادامه داد: آنها می گفتند دوران محرومیت ایران 20 به اضافه 25 سال باشد. در ادامه مذاکرات گفتند بیست سال به اضافه 15 سال و در نهایت عددی که گفتند تغییر نمی کند این بود که این محدودیت به ده سال برسد. اما این روزها در روند مذاکرات این دوران محرومیت به 8 سال تقلیل پیدا کرد. آنها در توسعه و تحقیق می گفتند تحقیق فقط راجع به IR1برای ایران ممکن است اما این حرف مضحکی بود. چون این را داشتیم و همان موقع هم کار می کرد بعد گفتند IR2 و بعد گفتند از IR8 بیشتر نمی شود و ایران دو خواسته داشت. هم IR6 و هم ir8 . ما می خواستیم بتوانیم تزریق گاز یو اف سیکس را در ir6 اغاز شود.

آب سنگین اراک و 1000 سانتریفیوژ فردو حفظ شد

رئیس جمهور گفت: در شرایطی به توافق هسته ای دست یافتیم که در متن توافق به صراحت از آب سنگین راکتور اراک یاد شده است و این راکتور با ویژگی های مندرج در توافق تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاين، حجت الاسلام حسن روحاني در نشستي خبري که پس از امضاي توافق ايران و 1+5 برگزار شد، با بيان اينکه غرب حتي نمي خواست نامي از فردو بشنود و نمي خواست هيچ سانتريفيوژي در آنجا باشد، ادامه داد: اما امروز بيش از 1000 سانتريفيوژ استقرار خواهد داشت .

به گفته وي، غرب حاضر به لغو يکباره تحريم ها نبود و مي خواست تحريم ها را تعليق کند تا در سالهاي بعد اگر آزانس گزارش مثبت داد و به ايران اعتماد شد، تحريم ها گام به گام لغو شود. اما امروز در روز اجراي توافق، تمام تحريم ها حتي تحريم هاي موشکي و تسليحاتي، مالي و بانکي، بيمه اي، حمل و نقل، پتروشيمي و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعليق.

روحاني با بيان اينکه براي 5 سال نوعي محدوديت خواهيم داشت و پس از آن تحريم هاي تسليحاتي نيز حذف خواهد شد، خاطرنشان کرد: طبق توافق امروز، در روزهاي آينده که اين توافق به تصويب شوراي امنيت برسد، تمام 6 توافق قبلي اين سازمان عليه ايران لغو شده و پرونده ايران پس از 10 سال از شوراي امنيت خارج خواهد شد.

وي از 18 شبانه روز مذاکره لاينقطع ياد کرد که نتيجه آن توافقي است که اگر گام به گام اجرا شود، خشت هاي ديوار بي اعتمادي را بر مي دارد.

رئيس جمهور با دو طرفه خواندن توافق ايران و 1+5، خاطرنشان کرد: اجراي توافق نيز دو طرفه است و اگر آنها به توافق پايبند باشند، ما هم به توافق پايبنديم. ملت ايران پاي پيمان خود در تمام طول تاريخ ايستاده است. هم اکنون نيز پاي پيمان خود مي ايستيم، به شرط آنکه طرف مقابل پاي تعهد خود بايستد.

دو ماه تا روز توافق باقی مانده است/ امروز مهمترین روز در 12 سال گذشته بود

رئیس جمهور گفت: توافق ایران با 1+5 مراحلی دارد، امروز مرحله اول بود. یعنی مرحله ای که همه شش کشور بر متن توافق و ضمائم آن اتفاق نظر کردند. امروز، روز بیانیه مشترک بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود پس از اعلام توافق هسته ای ايران با 1+5 گفت: در روزهای اینده باید متنی که برای شورای امنیت سارمان ملل تهیه شده، در این شورا به تصویب برسد. این تصویب ذیل ماده 25 و در مواردی که لغو قطعنامه های قبلی است، ذیل ماده 41 قرار می گیرد و نه ذیل ماده هفت.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: امروز روز بیانیه مشترک است، چند روز بعد که سازمان ملل تصویب می کند می شود روز نهایی شدن و حدود دو ماه بعد می شود روز توافق که اتحادیه اروپا و امریکا تحریم ها را لغو می کنند. آن رو روز توافق است. دو ماه بعدش می شود روز اجرای توافق. گرچه مراحلی را پیش رو داریم و امروز یک مرحله از آن است، اما این مهمترین روز در 12 سال گذشته است. امروز روزی است که بعد از 12 سال فعالیت هسته ای ایران را به رسمیت شناختند و گفتند در زمینه تحقیقات هسته ای به ایران کمکم خواهند کرد. امروز اعلام کردند که همه تحریمها لغو خواهد شد.

روحانی ادامه داد: امروز هم یک پایان است و هم یک آغاز. پایان تحریمها برای ملت ایران و شروعی برای همکاریهای جدید در جهان است.

وی گفت: امروز تنها مردم شیراز و اصفهان و خراسان و اهواز و... به خاطر اینکه فکر می کنند که زنجیرهای تحریم شکسته می شود خوشحال نیستند، ببلکه مردم غزه و لبنان و فلسطین هم خوشحالند. چرا که تلاش های واهی رژیم صهیونیستی در 23 ماه گذشته به نتیجه نرسید.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز منطقه هم خوشحال است؛ چراکه فشار بر منطقه به بهانه سلاح هسته ای ایران برداشته می شود.

وی تصریح کرد: امروز اگر 1+5 می گوید که ایران را از ساختن بمب اتم بازداشتیم، باید بدانند که بر اساس فتوای رهبری، ایران هیچگاه به دنبال ساخت بمب اتم نخواهد بود. بنابراین اگر می خواهند از داستاوردها سخن بگویند باید از دستاورد واقعی سخن بگویند.

اجازه نمی دهم کسی به امید و اعتماد مردم صدمه ای بزند

رئیس جمهوری در ادامه نشست خبری خود با مخالفان مذاکرات هسته ای اتمام حجت کرد.

به گزارش خبرآنلاين، رئيس جمهور گفت: من در اینجا لازم می دانم از همه آنهایی که برای رسیدن به این روز مهم و تاریخی نقش خود را ایفا کرده اند تشکر و سپاسگزاری کنم. از ملت بزرگ ایران به خاطر ایستادگی 12 ساله در برابر انواع فشار های غلط و نابجا قدردانی می کنم.

وي همچنين گفت: من از مقام معظم رهبری به عنوان راهبری که همواره در شرایط سخت با دستان پرتوان و با هدایت هایش همواره به ملت و نظام و دولت کمک کردند و در این مسیر با ارشادات و نظارت ها و دقت ها یشان بار سنگینی بر دوش داشتند تشکر می کنم. از مجلس شوای اسلامی و رییس مجلس، از قوه قضاییه و ریاست آن، از همه نیروهای مسلح که همواره پشتیبان دولت و ملت بوده اند، از مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مجلس خبرگان رهبری، حوزه های علمیه، مراجع و دانشگاهیان و جوانان و بانوان و از همه مردم در گوشه و کنار کشور که لبخند انها همواره به ما امید داده و تصمیم و اراده آنها به ما قدرت بخشیده تشکر می کنم.

من اعلام می کنم هر کس بخواهد نقد دلسوزانه کند آزاد است اما من اجازه نمی دهم کسی به امید و اعتماد مردم برای داشتن آینده درخشان، امید آنها برای داشتن رونق اقتصادی و امید مردم برای صلح و امنیت را بخواهد با دروغ و اتهام و سخن ناروایی صدمه بزند.

روحاني تاکيد کرد: امروز روز پایان نیست. امروز روز آغاز است. آغاز راه و حرکتی نو، آغاز نشاطی نو، آغاز امیدی نو و آغاز آینده ای بهتر برای جواننمان. امروز آغاز برای حرکتی سریعتر برای رشد و توسعه کشور است.  سخن آخر را خطاب به ملت های منطقه و کشورهای همسایه می گویم. مبادا فریب تبلیغات رژیم صهیونیستی و بدخواهان ملت ایران را بخورید. ایران و قدرت ایران قدرت شماست. ما امنیت منطقه را امنیت خودمان و ثبات آن را ثبات خودمان می دانیم. توسعه علوم و فناوری و رشد ما به نفع کشورهای منطقه خواهد بود. ایران به دنبال سلاح های کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. کشورهای منطقه! رابطه ما و شما امروز آغاز نویی دارد. ما صمیمیت بیشتر و نزدیکی و اتحاد بیشتر و توسعه روابط را خواهان هستیم.

وي در پايان خطاب به مردم گفت: ملت بزرگ ایران! به امید تلاش و فعالیت و نشاط و اعتماد شما به دولت مسیر را با کمک هم تا پایان با موفقیت ادامه خواهیم داد.

/2727

 

کد N889440

وبگردی