آفتاب

اکرمی: بحث "تصوبب توافق در مجلس" در دولت قبل وجود نداشت، چون مذاکراتشان بی​نتیجه بود

اکرمی: بحث "تصوبب توافق در مجلس" در دولت قبل وجود نداشت، چون مذاکراتشان بی​نتیجه بود

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات هسته​ای باعث شد، که مجلس تصمیم بگیرد توافق نهایی به تصویب نمایندگان برسد.

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت و گو با خبرآنلاین، مقایسه مذاکرات در دو دولت گذشته و فعلی را نادرست دانست و افزود: در دولت گذشته مذاکره آغاز شد اما به هیچ نتیجه و جمع بندی نهایی نرسیده بود که مجلس هشتم بخواهد نظری بدهد و یا توافقی را بخواهد تصویب کند. مذاکرات در دولت پیشین، در خفا و پنهانی بود و تنها رهبری و بعضی از دولتمردان از آن خبر داشتند و بحث آن به میان مردم کشیده نشد. در واقع موضوع مذاکره آن زمان اوج نگرفت، بنابراین مقایسه مذاکرات این دو دولت صحیح نيست.

وی در ادامه گفت: در دولت تدبیر و امید، زمانی که آقای روحانی، پيگيري مذاکرات را از شورای امنیت ملی گرفت و به وزارت خارجه ارجاع داد، درواقع مساله هسته اي را از حالت امنیتی خارج کرده و به يک موضوع سیاسی تبدیل کرد. به این ترتیب صورت مسئله فرق کرد و آقای ظریف به عنوان وزیر مي​تواند به مجلس در قبال مذاکرات پاسخگو باشد.

اکرمی در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه چرا توافق نهایی در مذاکرات هسته​اي باید به تصویب مجلس برسد؟، گفت: زیاده خواهی آمریکا باعث شد، که مجلس نسبت به موضوع حساس تر شود و احساس وظیفه ملی کند، که خدایی ناکرده یک توافق نامناسبی انجام نگیرد. در آمریکا هم این اقدام انجام شد و کنگره مصوبه ای گذراند که توافق رئیس جمهور آمریکا به کنگره جهت بررسي ارائه شود. بنابراین تصميم مجلس شورای اسلامی براي تصويب توافق هسته اي، نوعی تقابل با اقدام کنگره آمریکا است تا خطوط قرمز ما نيز رعایت شود.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در پایان سخنان خود گفت: آقای روحانی هم پذيرفته اند که توافق هسته اي به تصويب مجلس برسد و اين موضوع را به وزارت خارجه ابلاغ کرده است . این کار یک اقدام اساسی و کلیدی است. شما به وجدانتان مراجعه کنید و ببينيد بهتر است کاری که بیش از بیست ماه روی آن کار شده، از جهات مختلف مستحکم باشد.

27215

 

کد N889018

وبگردی