آفتاب
جزئیات جمع بندی مذاکرات وین به ادعای رسانه‌های بین المللی؛

تداوم تحریم موشکی تا ۸ سال/تحریم تسلیحاتی بعد از ۵ سال رفع می‌شود

تداوم تحریم موشکی تا ۸ سال/تحریم تسلیحاتی بعد از ۵ سال رفع می‌شود

خبرگزاری های مختلف همزمان با مشخص شدن نتیجه نهایی مذاکرات هسته ای ایران، مطالبی را منتشر کرده اند که به ادعای آنها گوشه ای از آنچه در پای میز مذاکره گذشته است را فاش می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبر تکمیل جمع بندی مذاکرات وین بین ایران و کشورهای ۱+۵ در حالی صدرنشین اخبار رسانه های جهان شده است که از چند ساعت پیش همه آنها با طرح ادعاهایی در مقام پاسخ گویی به سؤالاتی برآمده اند که طی دو هفته گذشته نقطه اختلاف بین مذاکره کنندگان هسته ای حاضر در وین بود.

در همین راستا، «رویترز» مدعی شد که طبق جمع بندی نهایی، تحریم های موشکی ایران تا ۸ سال دیگر ادامه خواهد یافت اما دیگر تحریم های تسلیحاتی بعد از گذشت ۵ سال رفع خواهد شد.

از سوی دیگر این رسانه انگلیسی زبان مدعی شد که بازرسان سازمان ملل متحد از توانایی دسترسی به همه سایت های ایرانی از جمله سایت های نظامی برخوردار خواهند بود با این حال «وال استریت ژورنال» ضمن تایید این مطلب عنوان کرد که شرط نمایندگان کنگره برای بازدید از مراکز هسته ای ایران پذیرفته نشده است.

ضمنا گفته می شود که ایران و سازمان بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه ای به توافق رسیده اند که بر مبنای آن ایران درباره ابعاد احتمالی نظامی(PMD) فعالیت های هسته ای گذشته خود تا پایان سال ۲۰۱۵ شفاف سازی خواهد کرد.

از سوی دیگر، گفته می شود که ایران در صورت تخطی از مفاد قرارداد، با برگشت سریع تحریم ها ظرف مدت ۶۵ روز موافقت کرده است.

کد N888954

وبگردی