آفتاب

بحران امنیتی جدید برای پوروشنکو اینبار در غرب اوکراین

بحران امنیتی جدید برای پوروشنکو اینبار در غرب اوکراین

هم‌زمان با اینکه بن بست مرگبار میان یگان‌های وزارت کشور اوکراین و ملی‌گرایان افراطی مسلح در یکی از جزایر غربی این کشور در نزدیکی مجارستان وارد سومین روز شد، رئیس جمهوری کی‌یف با بحران تازه‌ای رو به رو شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین "کابینه نظامی" خود متشکل از ژنرال‌های ارشد را فراخواند تا در تلاشی تنش‌های موجود میان این دو نیرو را از بین ببرد چرا که این مساله برای تلاش‌های پوروشنکو با هدف سرکوب شورش جدایی طلبان در شرق اوکراین لازم و حیاتی است.

ملی‌گرایان "رایت سکتور" در اعتراضات اوکراین در راستای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا که نهایتا منجر به سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق این کشور در فوریه سال 2014 میلادی شد، نقش کوچک اما موثری ایفا کردند.

سپس آنها یگانهای مجهزی را برای مقابله با جدایی طلبان حامی روسیه که به دنبال انقلاب کی‌یف بخش‌هایی از شرق اوکراین را تصرف کرده‌اند، تشکیل دادند.

گردان‌های وزارت کشور اوکراین نیز در خط مقدم این درگیری 15 ماهه علیه جدایی طلبان شرق اوکراین قرار دارند که تاکنون بیش از 6500 تن در این درگیری‌ها جان باخته‌اند.

اما همزمان با تلاش‌های پوروشنکو برای پیروی از توافق صلح فوریه که شروطش از جمله خودمختاری نسبی برای جدایی طلبان از نظر ملی‌گرایان منفور و مطرود است، بی‌اعتمادی نیز میان یگان‌های داوطلب و نیروهای مسلح اوکراین شکل گرفته است.

اعضای "رایت سکتور" خودشان را رابین‌هودهایی می‌دانند که از مردم عامه در برابر فسادی که تاسیسات سیاسی اوکراین و پلیس را از زمان فروپاشی جماهیر شوروی در سال 1991 میلادی ضایع کرده، دفاع می‌کنند.

درگیری‌های چند روز اخیر توسط نیروهای "رایت سکتور" به راه افتاد که می‌خواستند از قاچاق هر چه بیشتر سیگار از مجارستان و اسلوواکی به اوکراین که تاکنون سیاستمداران محلی و اربابان امنیتی آن‌ها را ثروتمند کرده، جلوگیری کنند.

"رایت سکتور" از کشته شدن دو تن از اعضایش در تبادل آتشی با گروهی از نیروهای امنیتی و افراد مسلح محلی خبر داد.

وزارت کشور اوکراین نیز گفت، یکی از غیرنظامیان در شرایطی که نامعلوم بود، کشته شد.

هر دو طرف یکدیگر را به آغاز تیراندازی متهم می‌کنند.

این در حالی است که دمیترو یاروش، رهبر "جناح راست" (رایت سکتور) خواستار آرامش شد.

وی در صفحه فیسبوک خود نوشت: ما به منظور با ثبات کردن این وضعیت در حال همکاری با سرویس امنیتی اوکراین هستیم.

انتهای پیام

کد N888598

وبگردی