آفتاب

گزارش سی.ان.ان درباره آخرین موضوع اختلافی در مذاکرات

گزارش سی.ان.ان درباره آخرین موضوع اختلافی در مذاکرات

شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه گزارش داد که نحوه نگارش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های مربوط به تسلیحات متعارف از جمله آخرین موضوعات مورد اختلاف در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 است.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی درباره آخرین تحولات در مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 آورده است که این مذاکرات پیش از این چندین بار تمدید شده و آخرین مورد از این تمدیدها مذاکرات را تا روز سه‌شنبه کشانده است.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، کشورمان از بالکن هتل محل مذاکرات گفته بود که توافقی در روز دوشنبه در کار نخواهد بود. این درحالی است که رییس جمهوری ایران در پیامی در صفحه توئیتر خود گفته که دستیابی به توافق در زمانی بسیار کوتاه محقق خواهد شد.

دیپلمات‌های غربی به سی ان ان گفته‌اند که امیدوار هستند توافق هسته‌ای ایران در اواخر روز دوشنبه یا نهایتا اوایل روز سه‌شنبه به دست آید. یک دیپلمات ارشد ایرانی که مستقیما در مذاکرات حضور دارد نیز دوشنبه شب اعلام کرد: ما بسیار نزدیک هستیم، اما هنوز به توافق نرسیده‌ایم. باید دید که در چند ساعت آینده چه اتفاقی می‌افتد.

موضوع برداشتن تحریم‌های مربوط به فروش تسلیحات متعارف به تهران یکی از مسائل چالش‌برانگیز مذاکرات بوده است.روسیه حامی برداشته شدن این تحریم‌هاست و این در حالی است که ایالات متحده به طور خاص با این موضوع صراحتا مخالفت کرده است. مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیشتر گفته بود: تحت هیچ شرایطی نباید از فشارها علیه ایران برای جلوگیری از افزایش توانمندی‌های موشک‌های بالستیک این کشور بکاهیم.

مذاکره کنندگان غربی گفته‌اند که پیشرفت خوبی در روزها و ساعات اخیر در جریان گفت‌وگوها حاصل شده و مذاکرات به خط پایان خود نزدیک می‌شود. یک مقام ارشد ایرانی نیز روز یکشنبه به شبکه خبری سی.ان.ان گفت که تنها دو یا سه مورد اختلاف میان طرفین باقی مانده است که به اراده سیاسی مذاکره کنندگان بستگی دارد.

انتهای پیام

کد N888427

وبگردی