آفتاب

داعش در کمین غزه

داعش در کمین غزه

تاریخ بسیاری از سرزمین ها همواره نشانگر دو الگوی روابط افراط گرایی در مسائل سیاسی و اقتصادی بوده است.

پاول پیلار

تاریخ بسیاری از سرزمین ها همواره نشانگر دو الگوی روابط افراط گرایی در مسائل سیاسی و اقتصادی بوده است. یکی از آن الگوها این است که ترکیب شرایط اقتصادی ناجور و فقدان کانال های مسالمت آمیز سیاسی برای پیگیری شکایت ها، مردم را به سمت گروه ها و ایدئولوژی های افراطی می کشاند.

دومین الگو این است که افراط گرایی حاصل، دارای مقیاس متغیر است. چیزیکه زمانی به عنوان پاسخ افراطی به شرایط تلقی می شده، به میزانیکه بدبختی ادامه یابد و حتی بدتر شود، ممکن است به عنوان بخشی از وضعیت نامناسب موجود نمایان شود و با عامل افراطی تری تحت الشعاع قرار بگیرد.

اکنون، چنین روندی در نوار غزه، زندانی که درآن 1.8 میلیون نفر، زمانی شرایط سخت آن را تحمل کرده اند، وجوددارد. محاصره شدن به دست اسرائیل، مورد هدف قرارگرفتن درجات مختلف به دست مصر و تجربه ضرب و جرح مکرر نظامی توسط اسرائیل، اقتصاد غزه را ویران ساخته و شهروندان را دچار فقر کرده است. میزان بیکاری براوردشده حدود 44% می باشد، و نوار غزه هنوز تحت تاثیر حمله اخیر اسرائیل درسال گذشته می باشد، و با کمبود مواد و مصالح قدرت بازسازی کمی تا به الان داشته است.

نتیجه تعجب آور، افزایش تعداد و فعالیت افراط گرایان غزه می باشد- به ویژه مدعیان وفاداری و تعهد به داعش، یا به اصطلاح کشورهای اسلامی. باتوجه به براورد ناتان ترال عضو گروه بحران بین المللی، تعداد آنها از چندصد نفر نسبت به سال های گذشته، به چندهزار نفر رسیده است. آنها نه تنها برضد اسرائیل بلکه علیه حماس نیز عمل می کنند، گروهی که سعی می کند به عنوان مقام دولتی در غزه فعالیت کند و بخشی از وضعیت منفور موجود برای افراط گرایان می باشد. یکی از سخنگویان گروه های شناسایی داعش می گوید:" ما همانند خاری در گلوی حماس و اسرائیل گیر خواهیم کرد."

عواقب بد افزایش افراط گرایان در نوار غزه، فراتر از نامطلوبیت هرگونه گسترش نام و نفوذ داعش می رود. افراط گرایان، گاهی اوقات، علیرغم تلاش های حماس برای جلوگیری از چنین حملات، موشک هایی به اسرائیل پرتاب می کنند. این موشک ها، جان شهروندان بی گناه اسرائیل را به خطر می اندازد، همچنین باتوجه به الگوی اسرائیل درمورد سرزنش حماس برای هرانچه در غزه اتفاق می افتد، ریسک تسریع جنگ بعدی غزه را به دنبال دارد. افراط گرایان غزه می توانند باعث توقف بهبود روابط بین حماس و مصر شوند که اخیرا بخش مسدود مرزهای غزه را آزاد کرده؛ به ویژه اگر با همفکران ایدئولوژیکی خود در صحرای سینا درهر موردی هم مسیر شوند.( عبدالفتاح السیسی مصر، یکی دیگر از نشان دهندگان نخست نحوه سرکوب و محرومیت حقوق سیاسی در پرورش و گسترش افراط گرایی و خشونت تروریستی است.)

ادامه سیاست محاصره غزه خیلی سخت و کمتر قابل توجیه است حتی اگر بتوانند آنرا ادامه دهند، دستیابی در چارچوب رجوع به اهداف دولت راست گرای اسرائیل در ازای آسیب هایی مانند محروم کردن 1.8 میلیون نفر، یک مشکل اخلاقی است. وقتی اسرائیل از غزه عقب نشینی کرد و در پاسخ طرف فلسطینی به شلیک راکت و زنجیره ای از اقدامات تهاجمی دیگر دست زد، بهانه ای برای دولت اسرائیل و حامیان آن بود تا اشغال کرانه باختری را ادامه دهند، این وضعیت، کمکی برای پروپاگاندای دولت اسرائیل هم هست. هیچ بیانی درمورد اینکه اسرائیل چگونه تمام تلاشش را برای غیر قابل اداره کردن غزه به کار گرفته، وجود ندارد. با نامگذاری حماس به عنوان گروه افراط گرای اصلاح ناپذیر، یک پروپاگاندای دیگری وجود دارد که دولت فلسطینی هرزمانیکه تلاش در رسیدن به صلح با حماس در منافع وحدت فلسطین می کند، با تروریست ها روبه رو می شود. هیچ اشاره ای به این موضوع نشده است که حماسی که در آخرین انتخابات آزاد فلسطین پیروز شد، معلوم می کند که اگر فلسطین به یک کشور تبدیل شد، چگونه خود را برای آتش بس بلندمدت و بی پایان با اسرائیل آماده می کند.

به نظر می رسد هدف محاصره و حملات نظامی، ویرانی حماس باشد، با این ایده که اگر مردم عادی غزه به حد کافی زجر بکشند، حماس را سرزنش کرده و از حمایتش کناره گیری می کنند. اما اگر هدف آن باشد، این سیاست، با شکست روبه رو می شود. هرچه این سیاست بلندمدت تر باشد، بیشتر شبیه تلاش نیم قرن شکست خورده ایالت متحده به منظور استفاده از تحریم کوبا برای راحت شدن از شر رژیم کاسترو خواهدبود- بااین تفاوت که اسرائیل، محدودیت بیشتری در نوارغزه دارد و آزار و اذیتی که بر این جمعیت داشته، بسیار جدی تر بوده است.

حتی اگر اسرائیل بتواند حماس را با این استراتژی شکست دهد، گسترش داعش و مانند آن در غزه، به آخرین نقص این استراتژی اشاره می کند. اگر حماس از میان برداشته شود، جایگزین آن چیزی خواهدبود که ازنظر همه بسیار بدتر است. سوالی وجوددارد که آیا  اسرائیل این موضوع را تشخیص می دهد، و اگر تشخیص می دهد، با این وجود باز هم به سیاست های مخرب خود با عزم مصمم و یکدنده به منظور ازبین بردن راه حل دو دولت برای مناقشه اسرائیل و فلسطین، ادامه می دهد.

لوبلاگ
ترجمه: آیلار فخری اسلامی

4949

کد N888409

وبگردی