آفتاب

کشته شدن ۳۱ شورشی توسط نیروهای ارتش بروندی

کشته شدن ۳۱ شورشی توسط نیروهای ارتش بروندی

سخنگوی ارتش بروندی اعلام کرد سربازان این کشور ۳۱ شورشی را در شمال این کشور کشته و ۱۷۰ نفر دیگر را در مناطق جنگلی بازداشت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، گاسپارد باراتوزا سخنگوی ارتش بروندی گفت: یک شهروند غیرنظامی و 6 سرباز ارتش بروندی نیز در درگیری با افراد مظنون در شمال این کشور زخمی شده اند. وی افزود که افراد محلی به ارتش بروندی اطلاع داده بودند که گروهی از افراد مظنون شورشی در حال حرکت به سمت مرزهای بروندی با رواندا هستند.

سخنگوی ارتش بروندی بدون بیان جزئیات بیشتری تاکید کرد که افراد بازداشت شده در جریان این درگیری ها در حال بازجویی هستند. کشور بروندی که یکی از تولیدکنندگان بزرگ قهوه دنیا محسوب می شود، از ماه آوریل و همزمان با اعلام نامزدی «پیر ان کرونزیزا» رئیس جمهوری فعلی این کشور برای سومین دوره پیاپی ریاست جمهوری، شاهد تنش و درگیری های مختلف بین نیروهای دولتی و مخالفان بوده است.

براساس قانون اساسی بروندی، هر فرد تنها برای دو دوره پیاپی می تواند رئیس جمهور باشد. این در حالی است که از آغاز تنش ها در بروندی تا کنون، یک کودتای نظامی ناموفق در این کشور انجام شده و در جریان درگیری های پراکنده ۷۷ نفر کشته شده اند. همچنین ۱۰۰ هزار نفر از مردم بروندی در تلاش برای فرار از ناآرامی ها به کشورهای همسایه پناه برده اند.

درگیری های اخیر در بروندی این نگرانی را به وجود آورده که گروه های مخالف توافقنامه صلح سال ۲۰۰۵ را زیرپا بگذارند. این توافق نامه باعث شد تا ۱۲ سال جنگ داخلی در این کشور با ۳۰۰ هزار کشته پایان بیابد. کارشناسان معتقدند تنش و درگیری در بروندی می تواند ثبات دریاچه گریک در مرز این کشور با رواندا را برهم بزند که در سال ۱۹۹۴ شاهد یکی از فاجعه بارترین نسل کشی های تاریخ بود.

 

 

کد N888402

وبگردی