آفتاب

کاخ سفید: اگر امروز به توافق نرسیم، مذاکرات تمدید کوتاه مدت خواهد شد

کاخ سفید: اگر امروز به توافق نرسیم، مذاکرات تمدید کوتاه مدت خواهد شد

کاخ سفید اعلام کرد: اگر امروز به توافق نرسیم یک تمدید کوتاه مدت خواهیم داشت برای یک توافق موقت که این توافق موقت تا زمانی که توافق نهایی حاصل شود، معتبر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که ایران و 1+5 در حدود سه هفته است تلاش دارند تا به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کنند، کاخ سفید از احتمال تمدید مذاکرات خبر داد.

این اطلاعیه که به سرعت در صفحه توییتر کاخ سفید قرار گرفت فضای حاکم بر مذاکرات را متوجه خود کرد.

مذاکرات ایران و 1+5 پس از ضرب الاجل 10 تیر برای 13 روز است که تاکنون تمدید شده است.

دو طرف اعلام کرده‌اند که تا رسیدن به نتیجه در وین باقی می‌مانند.

برخی موضوعات و مشکلات بر سر تحریم‌های تسلیحاتی، قطعنامه شورای امنیت و محدوده زمانی این قطعنامه و غیره از موضوعاتی است که باید به طور سیاسی و فنی حل شود و پس از آن این موضوعات باید در متن توافق گنجانده و تطبیق داده شود.

هم‌چنین بخشی از طولانی شدن مذاکرات در دور نهایی به خاطر دشواری هماهنگی میان 1+5 است.

در عین حال به نظر می‌آید طرف مقابل به ویژه آمریکا مهم‌ترین مشکل و مانع بر سر راه توافق است. آمریکایی‌ها بعد از مذاکرات لوزان بخش قابل توجهی از بیانیه لوزان را تغییر دادند و از تفاهم‌ها و راه‌حل‌های به دست آمده عقب‌نشینی کردند و این امر باعث شد تا مذاکرات با کندی پیش رود. با این حال به نظر می‌آید هنوز آمریکا در پی زیاده‌خواهی و تغییر فضا و تفاهم‌ها به نفع خود است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان عصر روز دوشنبه در توییتی اعلام کرد که "اگر توافق هسته‌ای به دست بیاید، پیروزی دیپلماسی به این معنی خواهد بود که همه در زمانی که می‌توانستیم بازنده باشیم، برنده بودیم. ساده و واضح است: نیاز به چرخش یا بازی با کلمات نیست.»"

انتهای پیام
کد N888326

وبگردی