آفتاب

عبدالله عبدالله دوره حکومت کرزای را "خواب تاریک افغانستان" خواند

عبدالله عبدالله دوره حکومت کرزای را "خواب تاریک افغانستان" خواند

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در اظهارات کم‌سابقه‌ای از حکومت پیشین کشور انتقاد کرده و گفته که کارکردهای آن باعث جسارت گروه طالبان شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) عبدالله عبدالله که در ادامه سفرهای ولایتی خود امروز (دوشنبه) در شهر فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان سخنرانی می‌کرد، گفت که حکومت پیشین "فرصت طلایی افغانستان را به خواب تاریک تبدیل کرد که رنج امروز ملت میراث آن است."

او گفت: "در چهارده سال گذشته تمامی امکانات دنیا به افغانستان سرازیر شد که نمونه آن را سراغ ندارید که چنین تعاملی دنیا با یک کشور داشته باشد. از این امکانات چطور استفاده شد؟ چقدرش صرف فساد اداری شد؟ از حضور نیروهای بین‌المللی که تعدادشان روز‌به‌روز کم می‌شود و فعلا 10 هزار نفرند، چقدر استفاده شد؟"

رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افزود: "به قهرمان‌هایی که سینه خود را سپر کردند برای دفاع از مردم، چقدر ارج گذاشته شدند؟ شما به یاد ندارید که قهرمان‌های شما را نسل‌کش خطاب کردند؟"

به گزارش بی.بی.سی عبدالله گفت که در زمان حکومت گذشته به کسانی که از مردم دفاع می‌کردند، گفته شد که "شما نسل‌کشی می‌کنید." به گفته او، بالاخره تصمیم گرفته شد که واحدهای ویژه تشکیل شوند و عملیات ویژه انجام دهند، اما سه فرمانده این واحدها هم برای بازجویی به دادستانی معرفی شدند.

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت که "تمام این‌ها تروریست‌ها را متهور ساخت. طالبان متهور شدند."

عبدالله عبدالله گفت که در 14 سال گذشته "گوش حکومت کر بود" و "مصیبت بسیار بزرگ یک ملت را با یک فکاهه جواب می‌دادند و امروز انتظار سقوط این حکومت را می‌کشند دعا هم می‌کنند، صحبت هم می‌کنند و تبلیغ هم می‌کنند."

او هشدار داد که در صورت سقوط این دولت، جانشین آن گروه موسوم به داعش و طالبان خواهند بود.

او گفت که حکومت گذشته "خزانه خالی، حکومت سر تا پا فساد، سیاست‌های غلط و گمراه و گمراه‌کننده" به میراث گذاشته که به گفته او، امروز باعث رنج مردم افغانستان شده است.

عبدالله گفت که سنگ‌بنای نظام و حکومت‌داری پیش از تشکیل حکومت وحدت ملی در نه ماه پیش خراب شده بود. به گفته او، در حال حاضر از یک سو طالبان، از سوی دیگر گروه موسوم به داعش و از سویی هم "یک مجموعه بزرگ در حال مخالفت علنی و توطئه" هستند.

اما او از کسی از میان این "مجموعه بزرگ" نام نبرد.

با وجود این، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت که این انتقادها از مسئولیت حکومت فعلی کم نمی‌کند.

عبدالله هفته پیش نیز در سفری به قندوز از وضعیت امنیتی این ولایت ابراز نارضایتی کرد و بخش بزرگ آن را به "غفلت" حکومت حامد کرزای در مورد قندوز مرتبط خواند.

عبدالله افزود که خودش هم در حکومت گذشته به اندازه منصبی که داشته و کاری که انجام داده مسئولیت داشته است. او که در دور اول حکومت حامد کرزای وزیر خارجه بود، از کرزای نام نبرد، اما گفت که به او به عنوان "شخص" احترام قائل است.

رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی افغانستان افزود که حالا سوال این است که به این وضعیت چطور می‌شود کشور، مردم و نظام را نجات داد. به گفته عبدالله، راز این امر در نزدیکی روابط مردم و دولت است.

انتهای پیام

کد N888126

وبگردی