آفتاب

اسلام آباد: گفتگو با هند مستلزم حل مسئله کشمیر است

اسلام آباد: گفتگو با هند مستلزم حل مسئله کشمیر است

نخست وزیران هند و پاکستان در حاشیه نشست همکاری شانگهای با یکدیگر دیدار داشتند. انتظار می رفت این دیدار نقطه عطفی در بهبود روابط دو کشور همسایه باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکونومیک تایمز، «سرتاج عزیز» مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی امروز دوشنبه اعلام کرد که اسلام آباد وقتی پای شأن و آبرو در میان باشد زیر بار مصالحه نمی رود. وی در ادامه افزود: هیچ گفتمانی با هند انجام نخواهد شد مگر اینکه رسیدگی به مسئله کشمیر در دستور کار قرار بگیرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی که با هدف توضیح درباره دستاوردهای سفر اخیر «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان به روسیه برگزار شده بود، به خبرنگاران گفت: دیدار نواز شریف با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، در حاشیه اجلاس همکاری شانگهای آغاز خوبی برای کاهش تنش ها بین دو کشور بود اما اسلام آباد همچنان بر مواضع خود درباره منطقه مورد مناقشه کشمیر تاکید دارد.

پاکستان و هند از سال ۱۹۴۷ سه جنگ را پشت سر گذاشته اند که دو تای آنها بر سر مالکیت منطقه مسلمان نشین کشمیر بوده است. علاوه بر این، اسلام آباد دولت دهلی را به حمایت از جدایی طلبان فعال در ولایت بلوچستانِ پاکستان متهم می کند.

در نهایت، سرتاج عزیز با اشاره به این مطلب که دیدار دو نخست وزیر غیر رسمی بوده و توافقات حاصل شده الزام آور نیست، همکاری بیشتر با هند را برای حل پرونده حمله تروریستی سال ۲۰۰۸ به بمبئی منوط به ارائه اطلاعات و شواهد کافی از سوی دولت دهلی دانست.

کد N888097

وبگردی