آفتاب
صادق خرازی:

احتمال دستیابی به توافق ضمنی/ غرب چاره‌ای جز مذاکره ندارد

احتمال دستیابی به توافق ضمنی/ غرب چاره‌ای جز مذاکره ندارد

سفیر سابق کشورمان در فرانسه، با بیان اینکه احتمال رسیدن به توافق ضمنی افزایش یافته است، گفت: آن‌ها چاره ای ندارند جز اینکه با ایران قدرتمند مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمدصادق خرازی دیپلمات پیشین کشورمان امروز در برنامه «بدون خط خورگی» رادیو گفتگو، با بیان اینکه بحث و مذاکره در مورد پرونده ایران با جزئیات در حال انجام است، ادامه داد: این مذاکرات می‌تواند به یک پارادیم و الگوی جدید در نظام بین‌الملل تبدیل شود.

وی با اشاره به برخی از پرانتزهایی که در مورد مسائل حقوقی و فنی پرونده هسته‌ای ایران در جریان این مذاکرات باقیمانده است، تصریح کرد: پرانتزها کمتر شده و اکنون دو طرف در حال کار کردن بر روی جزئیات هستند، به نحوی که هم حقوق ملت ایران تامین شود و هم ملاحظات طرف مقابل درنظر گرفته شود.

از شنبه تاکنون شرایط عادی‌تر شده است

خرازی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه پایداری تیم ایرانی در برابر زیاده‌خواهی های غرب قابل تقدیر است، ادامه داد: در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه طرف مقابل اقدام به بازی سیاسی کرد و  برای ایجاد فشار و رعب بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی حرکت کرد، اما به خاطر پافشاری های ایران به نتیجه نرسید و از شنبه تاکنون شرایط عادی‌تر شده است و احتمال اینکه به یک توافق ضمنی دست پیدا کنیم، افزایش یافته است.

دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به اهمیت جهانی این مذاکرات گفت: اکنون قدرتهای جهان با حوصله در حال مذاکره در مورد این پرونده هستند و از سوی دیگر آنچه که بعضا در خبرگزاری ها و رسانه ها منتشر می‌شود، نباید معیار ارزیابی از جریان مذاکرات باشد.

وی با اشاره به پیچیده و دشوار بودن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تصریح کرد: مباحثی که اکنون در ابعاد فنی و حقوقی در جریان این مذاکرات صورت می‌گیرد، تاکنون در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌سابقه بوده است.

میدان مذاکره، میدان چالش‌های ذهنی شده است

خرازی تاکید کرد: اکنون میدان مذاکره، میدان چالش‌های ذهنی است و این ذهن‌های فعال و هوشیار در یک چالش جدی در حال جنگ هستند که بتوانند منافع حداکثری خود را تامین کنند.

وی افزود: مهم این است که طرف مقابل فهمیده زبان زور، ‌قدرت و تهدید در برابر مردم ایران جواب نمی‌دهد و آن‌ها ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای که اثرات فرامنطقه ای دارد، پذیرفته اند.

سفیر سابق کشورمان در فرانسه، با اشاره به قدرت بازدارندگی ایران و اینکه این قدرت باعث شده طرف های مقابل در پای میز مذاکره با ایران بنشینند، گفت: آن‌ها چاره ای ندارند که با ایران قدرتمند مذاکره کنند و  می‌دانند که دارای منافع مشترکی با ایران هستند و باید از فرصت به وجود آمده استفاده مناسبی کنند.

خرازی با تاکید بر اینکه تحقیق و توسعه مبنای هر پیشرفتی است، ادامه داد: پافشاری تیم مذاکره کننده باعث شده است که امر توسعه و تحقیق و پیشرفت کشورمان تحت تاثیر این توافق قرار نگیرد.

کد N888085

وبگردی