آفتاب

هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش خشونت‌ها در بروندی

هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش خشونت‌ها در بروندی

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد، بروندی در پی اعلام کاندیداتوری رئیس‌جمهوری این کشور برای بار سوم در معرض انفجار خشونت قرار دارد و سرکوبگری نیروهای امنیتی و شاخه جوانان حزب وی مسوول کشتارهای اخیر هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، زید رعد الحسین، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت زندگی و شرایط در بروندی خطاب به شورای امنیت این سازمان گفت: در نتیجه افزایش خشونت‌ها در بروندی زندگی انسانی و ثبات و توسعه منطقه‌ای در معرض خطر است.

وی گفت که دفتر تحت مدیریتش ده‌ها نمونه از کشتار را طی دو ماه اخیر در بروندی ثبت کرده است که اکثر آنها تیراندازی به معترضان و حامیان حقوق بشر توسط شاخه جوانان حزب رئیس‌جمهور این کشور و نیروهای امنیتی بوده است.

زید الحسین از دولت خواست تا در اقدامی سریع شاخه جوانان حزب حاکم را غیرمسلح کند.

بروندی یکی از فقیرترین کشورهاست که در آفریقای مرکزی قرار داشته و پیشینه‌ای از درگیری‌های قومی و مرزی دارد. اما خشونت‌های اخیر در این کشور از ماه آوریل و پس از اعلام پیر نکورونزیزا، رئیس‌جمهور برای کاندیداتوری مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری پس از دو دوره داشتن این سمت، آغاز شد. انتخابات آتی بروندی قرار است 15 ژوئیه برگزار شود. مخالفان و معترضان به تصمیم وی می‌گویند او باید به قانون و محدودیت‌های آن احترام بگذارد. در مقابل حامیانش معتقدند وی از نظر قانونی محدودیتی برای شرکت در انتخابات ندارد چراکه دور اول انتخابات وی از سوی قانونگذاران انتخاب شد و نه رای مستقیم مردم!

وی در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد، تصمیم رئیس‌جمهور بروندی برای حضور مجدد در انتخابات دهه‌ها رشد با ثبات برای ایجاد دموکراسی در بروندی را تضعیف می‌کند.

وی افزود: بسیاری از مخالفان و معترضان جدای ازاینکه در جریان حملات نیروها جان باخته‌اند بازداشت شده و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

کد N887911

وبگردی