آفتاب
گزارش مهر از وین؛

جنگ روانی در اوج/تلاش کور رسانه های معاند: ایران مانع توافق است!

جنگ روانی در اوج/تلاش کور رسانه های معاند: ایران مانع توافق است!

این فضا سازی روانی امپراتوری رسانه ای غرب گرچه در این دور از مذاکرات به اذعان بسیاری از کارشناسان خبری در رقابت با رسانه های ایرانی عملا زمین بازی را واگذار کرده اند اما در هر حال از پای ننشسته اند.

خبرگزاری مهر ـ گروه بین الملل: مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ جدی تر از هر زمان دیگری و در وقت اضافه، همچنان ادامه دارد. ‌ در حالی که هیئت های مذاکره کننده از حل و فصل بخش هایی از مشکلات می گویند، اما در عین حال تصریح می کنند که هنوز بخش های مهم حل نشده ای هنوز باقی مانده که مانع از دستیابی به توافق نهایی شده است.

در این میان رسانه های غربی مدام و به تناوب با طرح گمانه زنی ها و شایعات مختلف سعی دارند افکار عمومی را در مشت خود نگه داشته تا در زمان لازم جریان سازی مد نظر خود را انجام دهند، چنانچه شبکه خبری «بی بی سی» (۱۳۹۴/۰۴/۲۱) از زبان دیپلمات های آمریکایی و ایرانی مدعی شد: «این مذاکرات ارزش آن را دارد تا ادامه یابد. اما بی تردید اتفاق بزرگی که قرار بود تا به این تاریخ بیافتد، هنوز نیفتاده است.»

این فضا سازی روانی امپراتوری رسانه ای غرب گرچه در این دور از مذاکرات به اذعان بسیاری از کارشناسان خبری در رقابت با رسانه های ایرانی عملا زمین بازی را واگذار کرده اند اما در هر حال از پای ننشسته و به کار خود علیه توافق خوب ـ برای ایران ـ مشغول اند.

بر این اساس؛ سه محور اساسی شبکه های بیگانه که طی دو شبانه روز گذشته مجال طرح یافته، به قرار زیر است:

الف) لزوم اعمال فشار بر ایران و بازرسی از اماکن نظامی

لزوم فشار روانی بر ایران محوری است که شبکه «سی ان ان» آن را مطرح ساخته و نشان می دهد که رفتارها و گفتگوهای متناقض مقامات آمریکایی نیز در همین چارچوب و با هدف افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی و مذاکره کنندگان ایرانی در وین انجام می شود.

 در این ارتباط «اِد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با این رسانه (۱۳۹۴/۰۴/۲۱) خواستار بازرسی از مراکز نظامی ایران شده و حتی ضرورت بازرسی را به هر زمان و هر مکانی تسری می دهد. زیرا به زعم این مقام آمریکایی اینها خط قرمز کنگره به شمار می آیند.

ب) وارونه نمایی دیدگاه مثبت مقامات ایرانی درباره توافق

موضع مقامات و عملکرد مذاکره کنندگان ایرانی نشان داده است که آنها هدفی جز حل و فصل یک بحران تحمیلی و غیر ضروری بین المللی را ندارند. تلویزیون آلمان در گزارشی که از منطقه شمال کشور تهیه کرده؛ دیدگاه های برخی از کارخانه داران و شهروندان را جویا شده به نقل از آنها بر این اشتیاق تاکید و مدعی می شود که «جریان بشدت محافظه کار ایران معتقد است غرب در حال تحقیر مذاکره کنندگان ایرانی است.»

اما «جیم والش» کارشناس بخش مطالعات امنیتی در موسسه تحقیقاتی ماساچوست که اخیرا برای بیان دیدگاه های کارشناسی اش درباره توافق هسته ای در کنگره آمریکا صحبت کرده، با این پیش فرض که ۹۹ درصد کارها برای رسیدن به توافق هسته ای ایران انجام شده، اما هرگز نمی توان با اطمینان خاطر از آخر بازی سخن گفت، روش مذاکره کنندگان ایران را «ژست سیاسی» می خواند.

ج) القای ناکامی مذاکرات هسته ای به واسطه ایران

این سوال که آیا مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ پس از یک دهه کشمکش و دو سال مذاکره فشرده به نتیجه خواهد رسید، ‌سوالی است که پاسخ های مختلفی به آن داده شده است. اما طی شبانه روز گذشته، گزاره هایی از رسانه های غربی به ثبت رسیده است که پاسخ منفی به آن سوال داده می شود، هر چند بخش اعظمی از چنین فضایی را می توان به حساب جنگ روانی و رسانه ای بر ضد جمهوری اسلامی گذاشت.

در این خصوص، شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار (۱۳۹۴/۰۴/۲۱) از بدبینی مردم ایران به آمریکا می گوید و مدعی می شود که به دلیل عجله نداشتن ایران، «دستیابی به توافق میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین بسیار دور از ذهن به نظر می رسد»!

 شبکه العربیه (۱۳۹۴/۰۴/۲۱) هم با رد پیشرفت ها در مذاکرات هسته ای با ایران آن را ادعایی بیش نمی داند، زیرا به زعم گردانندگان این رسانه، ادامه مواضع متناقض طرف های شرکت کننده در مذاکرات هسته ای وین و سه بار تمدید مهلت مذاکرات، نشان می دهد که سخنان مقامات آمریکایی و ایرانی درباره پیشرفت مذاکرات دروغ بوده و آن طور که رخدادها نشان می دهد این مذاکرات با مانع روبروست.

در این چارچوب شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان (۱۳۹۴/۰۴/۲۱) هم رسیدن به توافق نهایی هسته ای میان ایران و ۱+۵ را در آینده نزدیک بسیار بعید ارزیابی می کند.

به هر حال به نظر می رسد که دستگاه رسانه ای نظام سلطه که از تحقق و به کرسی نشستن منطق روشن جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات به شدت نگران است، بنا به دستور، تمام تلاش خود را برای انحراف از این مسیر انجام می دهد، موضوعی که البته این بار در وین آنچنان که پیش بینی می کردند نتیجه نداده و در بسیاری از موارد مقهور رسانه های جریان ساز ایرانی و حامی ایران شده اند.

کد N887895

وبگردی