آفتاب
نیویورک‌تایمز گزارش داد

تمرکز مذاکره‌کنندگان بر معدود مناقشه‌های باقی مانده

تمرکز مذاکره‌کنندگان بر معدود مناقشه‌های باقی مانده

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در آستانه ضرب‌الاجل روز دوشنبه برای پایان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 درگزارشی به نقل از دیپلمات‌ها در وین نوشت: مذاکره‌کنندگان اکنون متمرکز بر معدود مناقشه‌های باقی مانده برای برقراری توافق تاریخی میان خود هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا در گزارش خود نوشت: اگرچه مذاکرات در روز یکشنبه بدون توافق خاتمه یافت اما مذاکره کنندگان گفتند روز دوشنبه تلاشهایشان برای رسیدن به توافق را از سر می‌گیرند.

این روزنامه پس از آن به نقل صحبتهای محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در روز یکشنبه از بالکن هتل کوبورگ در خصوص تداوم مذاکرات در روز دوشنبه و همچنین صحبتهای جان کری، وزیر خارجه آمریکا نسبت به روند خوب و مثبت مذاکرات پیش از رفتن به مراسم عشای ربانی در کلیسای سنت استفان پرداخت و نوشت: لحن جان کری در روز یکشنبه به وضوح خوشبینانه تر از روز پنجشنبه هنگامی که هشدار داد آمریکا برای رسیدن به توافق عجله به خرج نمی دهد و ممکن است حتی در صورت عدم پیشرفت از مذاکرات خارج شود، بود.

بر اساس این گزارش، در این دور از مذاکرات مذاکره کنندگان در حال بحث بر سر این که چه محدودیتهایی بر تحقیقات هسته ای ایران اعمال شود و همچنین درباره سرعت برداشته شدن تحریمها و در موردی جدیدتر شرایط یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته ای را تصویب کرده و چارچوب قانونی برای برداشتن تحریمها ارائه دهد هستند.

به گفته مقامهای ایرانی این توافق بیش از 80 صفحه دارد و در زمینه تعدادی از مسائل پیشرفت حاصل شده است.

با این حال نیویورک تایمز در این گزارش تصریح کرد: این حقیقت که دیگر موانع همچنان باقی مانده‌اند شگفت آور نیست و از زمانی که 12 روز پیش ضرب الاجل توافق سپری شد، هر بار که توافقی نزدیک به نظر می رسید، مسائلی که گمان برده می شد حل شده اند بار دیگر ظاهر شدند.

یکی از مسائل مورد مناقشه، مساله زمان برداشته شدن تحریم تسلیحاتی علیه ایران بوده است.

نیویورک تایمز در این گزارش خاطر نشان کرد که مساله اصلی این است که تحریم تسلیحاتی ایران تحت یک قطعنامه جدید سازمان ملل چند سال طول خواهد کشید.

جان کری روز یکشنبه پس از دیدار با محمد جواد ظریف به جمع دیگری از دیپلماتهای مذاکره کننده برای حضور در یک شام کاری پیوست که در میان آنها سرگئی لاوروف، همتای روس وی نیز حضور داشت.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به شکلی بی فایده تلاش کرد به گمانه زنی ها درباره این که مذاکرات نهایتا روز دوشنبه به پایان می رسد و منجر به توافق می شود پایان دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا که نام خود را فاش نساخت گفت: ما هرگز درباره زمان هیچ چیز در جریان این مذاکرات گمانه‌زنی نکرده ایم و مطمئنا هم در حال حاضر شروع به این کار نمی کنیم به ویژه با توجه به این حقیقت که مسائل مهمی همچنان در این مذاکرات مطرح هستند که باید حل و فصل شوند.

انتهای پیام

کد N887801

وبگردی