آفتاب

آشکار شدن اختلافات اردوغان و گل

آشکار شدن اختلافات اردوغان و گل

رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به سخنان عبدالله گل که سیاست خارجی آنکار را به باد انتقاد گرفته بود، گفت: من در دوران 4 سال خدمت سیاسی خود، از انجام هیچ کاری برای ملت خودم کوتاهی نکرده‌ام، اما قطعا کسانی هستند که خیانت کرده‌اند، کسانی که ترسیده‌اند و کسانی که قربانی خودخواهی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه در مراسم افطار و در پی سخنان عبدالله گل مطرح شد، گل، رئیس جمهوری سابق ترکیه سخنانی در راستای تحریم سیاست‌ خارجی ترکیه مطرح کرده بود و به نظر می‌رسد که بیشتر اظهارات اردوغان خطاب به وی بیان شد.

اردوغان گفت: در طول 40 سال کار سیاسی خودم، هیچ گاه از انجام وظیفه برای ملتم خسته نشدم و همواره در راستای انتظارات مردم عمل کردم و هیچ کاری انجام ندادم که اعتماد آنها به من از میان برود. با این وجود قطعا کسانی هستند که خیانت کرده‌اند، کسانی که جاه طلبی آنها را فرا گرفته باشد، کسانی که ترسیده باشند کسانی که قربانی خود خواهی خود شده باشند و کسانی که نفس کم آورده باشند. ما آنها را به حال خود رها می‌کنیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم.

عبدالله گل رسما از دنیای سیاست کناره گرفته است و پس پایان دوره دوران ریاست جمهوری‌اش به رده‌های حزب عدالت و توسعه بازنگشت. سخنان اردوغان به نظر می‌رسد که پیامی خطاب به گل بود چرا که خود اردوغان شخصا مانع بازگشت گل به حزب عدالت و توسعه شده بود. پس از آنکه اردوغان به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد همچنان سکان هدایت این حزب را در دست داشت و از کنگره حزب خواست احمد داوود اوغلو را به عنوان رهبر جدید انتخاب کند. اقدام اردوغان برای تعیین رهبر جدید حزب، پیش از ترک حزب عدالت و توسعه در واقع تلاشی بود تا مانع روی کار آمدن عبدالله گل به عنوان رئیس حزب شود.

اردوغان در ادامه سخنان خود همچنین گفت: متحدان سیاسی کسانی نیستند که اتفاقی و یا برای تامین منابع شخصی خود گردهم جمع شوند. اردوغان همچنین تاکید کرد که کسانی که به این کشور خدمت می‌کنند تا راهی برای تامین منافع خود پیدا کنند باید بدانند که رسیدن به منافع همانند گرد و خاک بر روی برگ است و عدم حضور آنها هم باعث نمی‌شود که توجه کسی جلب شود و کسی دیگر آنها را به یاد نیاورد. این سخنان نیز اشاره‌ آشکاری به عبدالله گل است. عبدالله گل گفته بود که احمد داوود اوغلو در دوران تصدی وزارت امور خارجه سیاست "مشکلات صفر" با همسایگان را در پیش گرفت اما عملا به "همسایگان صفر" تبدیل شد و متحدان ترکیه یکی پس از دیگری از آنکارا دور شدند.

انتهای پیام

کد N887752

وبگردی