آفتاب

سازمان ملل: اولویت آتی در لیبی تشکیل دولت وحدت ملی است/ شرط شبه‌نظامیان برای اجرای توافق

سازمان ملل: اولویت آتی در لیبی تشکیل دولت وحدت ملی است/ شرط شبه‌نظامیان برای اجرای توافق

به دنبال امضای پیش نویس توافق صلح میان طرف‌های درگیر در لیبی، فرستاده سازمان ملل به این کشور تاکید کرد که اولویت آتی تشکیل دولت وحدت ملی در لیبی است. در همین حال شبه نظامیان طرابلس و مصراته اعلام کردند که شرطشان برای اجرای توافق صلح برکناری خلیفه حفتر از سمت فرماندهی ارتش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، طرف‌های درگیر لیبی پس از چند دور مذاکرات در مراکش و الجزایر در دور اخیر مذاکراتشان در شهر الصخیرات با نظارت سازمان ملل پیش نویس توافق نامه صلح را بدون حضور نمایندگان "دولت طرابلس" امضا کردند.

برناردینو لیون، فرستاده سازمان ملل به لیبی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صلاح الدین مزوار، وزیر خارجه مراکش تاکید کرد: اکنون که طرف‌های لیبیایی پیش نویس توافق نامه صلح را امضا کرده‌اند دو مساله اساسی پیش رو دارند که یکی تشکیل دولت وحدت ملی و دیگری مسائل مربوط به توافق نامه‌ای است که در شهر الصخیرات امضا شد.

وی گفت: امضای این توافق نامه "اقدام بسیار مهمی" بود اما طی کردن بقیه مسیر برای بازگرداندن صلح و امنیت به لیبی و به ویژه شرکت دادن گروه‌های مسلح و کسانی که برخی مناطق را در کنترل دارند و همچنین ارتش لیبی اهمیت زیادی دارد.

لیون در خصوص عدم حضور نمایندگان کنگره منحل شده لیبی (دولت طرابلس) نیز گفت: این مساله با اختلافات بزرگ یا عمیق در ارتباط نیست و همیشه می‌توان راه حلی برای اختلافات یافت. من از تمامی شرکت کنندگان در این مذاکرات و کشورها و طرف‌های فعال که نقش مهمی در تسهیل این گفت‌وگوها داشته به ویژه مراکش و محمد ششم پادشاه این کشور قدردانی می‌کنم.

وزیر خارجه مراکش نیز امضای این توافق نامه را "گامی مهم" در مسیر صلح و ثبات و وحدت ملی لیبی خواند.

وی گفت: به رغم اختلافات و موانع مختلف، مردم لیبی عزم و اراده خود را برای باسازی لیبی یکپارچه و دموکرات اعلام کردند. همچنین سفارشات محمد ششم و اقدامات هیات سازمان ملل و روحیه خوب طرف‌های لیبیایی موجب امضای این توافق نامه شد.

مزوار تاکید کرد: طرف‌های لیبیایی باید اقدامات سرنوشت سازی را در آینده اتخاذ کنند. این مساله لزوم توجه به منافع مردم لیبی را می‌طلبد. امضای پیش نویس توافق نامه صلح لیبی با استقبال طرف‌های لیبیایی و منطقه‌ای مواجه شد.

استقبال طرف‌های داخلی و خارجی از امضای توافق صلح در لیبی

پارلمان طبرق و شخصیت‌های مستقل لیبیایی ضمن استقبال از امضای این توافقنامه از "پارلمان طرابلس" خواستند تا آن را امضا کنند.

دولت عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی نیز ضمن استقبال از امضای این توافقنامه آن را گام مهمی برای آغاز مسیر درست جهت حل بحران در این کشور دانست.

دولت الثنی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده در بیانیه‌ای اعلام کرد: این توافق نامه بهترین راه برای حفظ وحدت و تحقق امنیت و ثبات در لیبی است. ما از تمامی طرف‌های لیبیایی می‌خواهیم تا منافع ملی را بر هر چیز دیگر مقدم داشته و برای توافق نامه فراگیر جهت تشکیل دولت وحدت ملی تلاش کنند.

مصر نیز از امضای توافقنامه صلح توسط طرف‌های لیبیایی استقبال و موضع مثبت شرکت کنندگان در مذاکرات صلح و تلاش‌های سازمان ملل در لیبی را ستود.

شرط شبه نظامیان طرابلس و مصراته برای اجرای توافق صلح

همزمان با استقبال از امضای پیش نویس توافق نامه صلح، منابع لیبیایی در پارلمان و ارتش این کشور اعلام کردند که شبه نظامیان طرابلس و مصراته به لیون اعلام کرده‌اند که به شرط برکناری خلیفه حفتر از فرماندهی ارتش بقیه اقدامات امضا و اجرای توافقنامه‌ را تکمیل خواهند کرد.

یکی از مسئولان پارلمان طبرق نیز اعلام کرد که ارتش با کمبود جدی سلاح و تجهیزات مواجه است.

صلاح الدین عبدالکریم، مشاور ارتش لیبی نیز اعلام کرد که پیش نویس توافق نامه صلح موجب روی کارآمدن "شبه نظامیان تروریست" در کشور می‌شود.

وی ضمن انتقاد شدید از لیون گفت: لیون تلاش‌ می‌کند تا تجربه پل بریمر، حاکم نظامی آمریکا در عراق در سال 2003 را در لیبی تکرار کند.

از زمان سقوط نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال 2011، رهبرانی از گروه اخوان المسلمین و دیگر شبه نظامیان مسلح کنترل بیشتر مناطق را در دست گرفته‌اند و دو دولت به طور همزمان در لیبی فعالیت می‌کنند. یکی دولت لیبرال طبرق که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و دیگری "دولت طرابلس" که از سوی شبه نظامیان "فجر لیبی" حمایت می‌شود.

از اظهارات نمایندگان پارلمان طبرق اینگونه می‌توان برداشت کرد که خیلی بر پیش نویس توافق نامه امضا شده برای پایان دادن به تنش‌ها در کشور حساب باز نمی‌کنند؛ چرا که در حال حاضر شبه نظامیان سرسخت با نیروهای خود کنترل بیشتر مناطق را در دست گرفته‌اند و همچنان با هم درگیر هستند.

انتهای پیام

کد N887638

وبگردی