آفتاب

فروریختن بخشی از دیوار اصلی قلعه باستانی حلب/ درخواست آیسیسکو برای حفظ آثار تاریخی سوریه

فروریختن بخشی از دیوار اصلی قلعه باستانی حلب/ درخواست آیسیسکو برای حفظ آثار تاریخی سوریه

خبرگزاری سانا از تخریب بخش‌هایی از دیوار اصلی قلعه باستانی حلب در شمال سوریه به دست تروریست‌ها خبر داد. آیسسکو نیز در بیانیه‌ای اقدام تروریست‌ها در انفجار تونل زیرین دیوار اصلی قلعه باستانی حلب که به وارد شدن خسارت‌های زیادی به این قلعه انجامید، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که گروه‌های تروریستی یکشنبه شب تونلی را در شهر حلب منفجر کردند که باعث شد بخشی از دیوار قلعه باستانی حلب فرو بریزد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد که صدای انفجار شدیدی در پی انفجار تونل مذکور در نزدیکی قلعه حلب شنیده شد که این انفجار خسارت‌های مادی بسیاری را به قلعه حلب وارد کرده است.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این باره گفت: انفجار در این تونل باعث شد بخش‌هایی از دیوار اصلی قلعه حلب فرو بریزد. وی افزود: پیش از این نیز در درگیری‌های داخل حلب خساراتی به آثار باستانی و تاریخی این شهر وارد شده بود.

در همین راستا، سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی آیسیسکو در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف قرار دادن این قلعه باستانی که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است، یک اقدام جنایتکارانه و تخریب یک اثر باستانی است که در طول دوره‌های مختلف باقی مانده بود و شاهدی به اصیل بودن میراث عربی اسلامی و برجسته بودن آن بود.

آیسسکو در ادامه از جامعه بین‌الملل خواست تا دست به اقدامات جدی برای حفاظت از آثار باستانی و مناطق مسکونی در سوریه بزند.

قلعه باستانی حلب یکی از شش مکان سوری است که نام آنها در فهرست میراث جهانی درج شده است.

این نخستین بار نیست که تونل‌های زیرزمینی توسط تروریست‌ها هدف قرار می‌گیرد، در مه 2014 نیز، گروه‌های شورشی تونلی را در زیر هتل باستانی کارلتن منفجر کردند که نیروهای نظام از آن به عنوان مقری برای خود در حلب استفاده می‌کردند که در پی آن دست‌کم 14 نیروی نظامی سوریه کشته شدند.

انتهای پیام

کد N887494

وبگردی