آفتاب

مرکل: به هیچ قیمتی به یونان پیشنهاد کمک مالی مجدد داده نمی‌شود

مرکل: به هیچ قیمتی به یونان پیشنهاد کمک مالی مجدد داده نمی‌شود

صدراعظم آلمان با بیان این که طی چند ماه مذاکرات اخیر با یونان اعتماد و مسئولیت‌پذیری از میان رفته است، هشدار داد که به هیچ قیمتی به آتن پیشنهاد کمک مالی دوباره ارائه نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رهبران ۱۹ کشور حوزه یورو تا پاسی از یک‌شنبه شب مشغول دیدار بوده‌اند تا آخرین مهلت برای حل اختلافات با یونان برای ارائه یک طرح تازه نجات مالی به این کشور در ازای تدابیر ریاضتی از دست نرود.

به گزارش دویچه وله، سران کشورهای منطقه یورو در اجلاس خود به یونان گفته‌اند تنها در صورتی حاضر به پرداخت وام‌های میلیاردی مورد نیاز این کشور هستند که آتن تعهد کند هر چه زودتر ریاضت اقتصادی را آغاز کند و با اجرای اصلاحات راه را برای برون رفت از بحران مالی و اقتصادی این کشور هموار سازد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، مبنای بحث‌های سران منطقه یورو پیشنهادهای چهار صفحه‌ای وزرای دارایی یورو بود که در روز یک‌شنبه قبل از اجلاس سران کشورهای منطقه یورو در بروکسل درباره ریاضت اقتصادی در یونان ارائه شد.

یرون دایسلبلوم، وزیر دارایی هلند و رئیس گروه یورو پس از پایان این اجلاس گفت: بحث‌های بسیار عمیقی درباره اصلاحات پیشنهادی یونان انجام شد. از جمله موضوع‌های این بحث‌ها مسأله اعتبار و اعتماد به دولت یونان بود. هنوز مشکلات فراوانی در این باره وجود دارد.

گزارش‌ها از بروکسل حاکی است که اختلافات عمیقی میان حوزه یورو و دولت یونان و همچنین میان بعضی اعضای حوزه یورو باقی است.

به گزارش بی.بی.سی، یکی از پیشنهادهای مورد بررسی خروج موقتی یونان از حوزه یورو است تا بحران بدهی این کشور حل شود. این پیشنهادها حاصل دو روز گفت‌وگوهای پرتنش وزرای دارایی حوزه یورو است.

یک مقام دولت یونان این پیشنهادها را "خیلی بد" توصیف کرده است. یک مقام دیگر که از او نام برده نشده گفت، به نظر می رسد بعضی از این پیشنهادها با هدف سرافکنده کردن الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان و دولت چپگرای او طراحی شده باشد.

نشست یک‌شنبه شب سران حوزه یورو با تعویق شروع شد تا رهبران دولت‌ها بتوانند با آلکسیس سیپراس گفت‌وگو کنند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه هنگام ورود به بروکسل هرگونه ایده خروج موقتی یونان از حوزه یورو را رد کرد. او گفت: خروج موقتی از یورو نخواهیم داشت. یونان یا خارج می‌شود یا نمی‌شود.

در همین حال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: طی چند ماه مذاکرات با یونان مهم ترین پول رایج یعنی اعتماد و مسئولیت‌پذیری از میان رفته و این طور نخواهد بود که به هر قیمتی توافق حاصل شود.

او افزود:‌ باید اطمینان حاصل کنیم که منافع از مضرات بیشتر خواهد بود؛ هم برای آینده یونان و هم برای کل حوزه یورو و اصول همکاری ما.

سران کشورهای آلمان و فرانسه پیش‌تر از یونان خواسته بودند با پیشنهادهایی جدی در مذاکرات اقتصادی حاضر شود.

همچنین، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا گفت که رسیدن به توافق برای آینده اروپا اهمیت حیاتی دارد. او در کنفرانسی خبری در بروکسل گفت:‌ اگر توافق نشود در چند سال آینده خود را در ارتباط با مساله یونان در یک وضعیت فاجعه‌بار خواهیم یافت.

رئیس پارلمان اروپا اعلام کرد که اکثریتی قاطع در پارلمان اروپا مصمم است یونان را در منطقه یورو حفظ کند. وی در نشست فوق‌العاده سران کشورهای منطقه یورو اضافه کرد: با این حال، آن‌ها همچنین خواستار مشاهده تعهدی روشن از سوی یونان برای ماندن در منطقه یورو هستند. اعضا وعده دادند با خروج یونان مخالفت و آن را رد کنند زیرا اروپا بدون یونان، اروپا نخواهد بود.

شولتز هشدار داد: خروج یونان از منطقه یورو وضعی باخت-باخت برای همه خواهد بود و پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی و احتمالا فاجعه‌بار خواهد داشت. تصمیمات امروز، آینده اروپا را مشخص خواهد کرد و بر زندگی میلیون‌ها تن تأثیر خواهد گذاشت.

دولت یونان چند روز پیش فهرست تازه‌ای از تدابیر ریاضتی را برای گرفتن طرح نجات ارائه کرد. این پیشنهاد شامل تدابیری بود که در همه‌پرسی یک‌شنبه گذشته یونان توسط رأی‌دهندگان رد شده بود. پارلمان یونان یک‌شنبه صبح با اکثریت آرا این پیشنهادها را تصویب کرد.

انتهای پیام

کد N887137

وبگردی