آفتاب

«از فرش تا عرش» یک میلیون دلاری شد

«از فرش تا عرش» یک میلیون دلاری شد

نمایشگاه «از فرش تا عرش» با ثبت رقم یک میلیون دلار برای فروش آثار هنری، در شهر استانبول ترکیه به کار خود پایان داد.

به گزارش بخش هنرهای تجسمی ایسنا، در طول برگزاری شش روزه این نمایشگاه که از 16 تیرماه آغاز شده بود، روسای دانشگاه‌ها، اساتید هنر و بخصوص خوشنویسی، مجموعه‌داران هنری، مدیران گالری‌های هنری ترکیه و دیگر کشورها و نیز تجار و مقامات ترکیه از این نمایشگاه دیدن کردند و به تحلیل و بررسی کارهای ارائه‌شده پرداختند.

براساس اعلام مسوولان برگزاری نمایشگاه «از فرش تا عرش»، در این رویداد هنری رکورد جدیدی در زمینه عرضه و فروش هنر ایرانی ثبت شد و میزان فروش این نمایشگاه از سقف دو میلیون و هفتصد هزار لیر (یک میلیون دلار، حدود سه میلیارد و 240 میلیون تومان) در بخش هنرهای تجسمی گذشت.

در گزارش اعلام‌شده توسط سیدرفیع‌الدین رضوی - برگزارکننده نمایشگاه «از فرش تا عرش» - آمده است: «۲۱ اثر فاخر خوشنویسی روی قلمکار، ۱۵ اثر فاخر مینیاتور، ۸ اثر فاخر نقاشی روی گچ، ۸ اثر فاخر فیروزه‌کاری و ۷ اثر فاخر فلزکاری از جمله آثار فروش رفته در این نمایشگاه هستند. با توجه به ادامه رایزنی‌ها بعد از پایان یافتن نمایشگاه، هنوز میزان دقیق فروش فرش مشخص نیست.»

در ادامه‌ی گزارش یادشده آمده است: «در این نمایشگاه سعی شد با توکل به خدای مهربان، استفاده از خرد جمعی و عملکرد تخصصی تیم‌های طراحی و تولید، ارائه و چیدمان، روابط عمومی، بازاریابی و فروش، الگودهی جدیدی از تولید و فروش هدفمند هنر ایرانی اسلامی و صنایع دستی در خارج از مرزهای ایران زمین اتفاق بیفتد. اگر بخش دولتی به جای تصدی‌گری در برگزاری نمایشگاه‌های هنری و صنایع دستی در ابعاد کمی وسیع و کیفی پایین در بخش بین‌الملل عرصه را برای حرکت‌های حرفه‌ای بخش خصوصی مانند نمایشگاه یادشده باز بگذارد و هزینه‌های هنگفت برگزاری را به‌صورت هدفمند در اختیار چنین مجوعه‌های تخصصی قرار دهد علاوه بر تعالی تولید آثار فاخر شاهد رشد چشمگیر صادرات هنر ایران زمین خواهیم بود.»

در پایان این گزارش نیز افزوده شده است: «بخش اصلی این نمایشگاه که شامل ترکیب هنر خوشنویسی کلاسیک و هنر قلمکاری با الهام از طرح‌های صفوی است ان‌شاءالله از 20 تا 31 مردادماه سال جاری با ارائه ۴۰ اثر جدید فاخر و منحصربه‌فرد در فرهنگسرای نیاوران تهران برای بازدید و خرید علاقه‌مندان به‌نمایش درخواهد آمد.»

در حاشیه‌ی برگزاری نمایشگاه «از فرش تا عرش» خبرنگار اعزامی ایسنا به ترکیه با برخی هنرمندان که آثارشان در نمایشگاه به‌فروش رسید، گفت‌وگو کرد.

محسن سلیمانی - استاد دانشگاه هنر اصفهان - با اشاره به این‌که در نمایشگاه «از فرش تا عرش» 32 اثر خط ارائه شد که از این میان، 13 اثر از کارهای من بود، گفت: این آثار با نگرش نوینی به هنر خطاطی خلق شده‌اند. همچنین ابعاد برخی کارهای من 80 / 1 در 50 / 3 متر و همچنین 80 / 2 در 80 / 1 متر است، البته آثاری در ابعاد 2 در 2 هم دارم.

او که حدود 32 سال در حوزه‌ی خوشنویسی کار کرده است، اظهار کرد: من روی حدود هفت خط کار کرده‌ام، البته به‌شکل ویژه در خط ثلث تخصص دارم.

این استاد رشته خطاطی و نقاشی‌خط در دانشگاه هنر اصفهان با یادآوری این‌که آثار نمایشگاه «از فرش تا عرش» به‌شکل کار تیمی تولید شده‌اند، توضیح داد: در دوره‌ای، فردیت به عالم هنر ایرانی وارد شد، اما اتفاق‌ها خوب و شکوفایی هنری در ایران، مربوط به زمانی است که آثار در کارگاه‌ها تولید می‌شدند.

او همچنین معتقد است: امروزه چون هنرمندان به برخی مسوولان و متولیان هنر اعتماد نمی‌کنند، به‌شکل فردی کار انجام می دهند؛ اما اگر کارگاه‌ها تیمی تشکیل شود، توفیق بیشتری به‌دست می‌آید. هرچند انجام این کار، سخت است.

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که آثار خطاطی و نقاشی‌خط در اروپا بیشتر مشتری دارند یا در کشورهای عربی؟ گفت: این هنر در هر دو منطقه، مشتری‌های خود را دارد. هرگاه خوشنویسی به مرزها گره خورده باشد، محدوده هنرش کاهش می‌یابد. در حالی که این هنر می‌تواند مرزها را بشکند و به عرصه‌های جهانی وارد شود. اگر مثلا روی نقاشی‌خط به‌گونه‌ای کار کنیم که به‌لحاظ جلوه بصری با مخاطب ارتباط برقرار کند، اثر هنری دیگر مرزی نمی‌شناسد.

وی با اعتقاد به این‌که مدیریت فرهنگی و هنری کشور در این حوزه ضعیف برنامه‌ریزی می‌کند، ادامه داد: نشانه آن نیز این است که آثار هنرمندان ایرانی حتی آثار فاخر آن‌ها، به کشورهای عربی سرازیر شده‌اند. گرچه من معتقدم که هنر باید از مرزها خارج شود تا رسالت خود را انجام دهد، اما در داخل کشور نیز باید ادبیات هنر شکل بگیرد تا اقتصاد هنر رونق یابد.

او اضافه کرد: اقتصاد هنر قبل از این‌که از بالا به پایین تزریق شود، باید در ادبیات هنر و گفتمان و پاتوق‌های هنری شکل بگیرد.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: اگر فضاهای مناسبی برای این کار ایجاد کنیم، حتی می‌توانیم حراجی‌های خوبی در کشور برگزار کنیم، ولی ما هنوز در حیطه حراج‌ها به‌صورت تخصصی رفتار نمی‌کنیم.

او افزود: اکنون بخشی از حراجی‌ها که در داخل و خارج برگزار می‌شوند، کانالیزه‌شده هستند و هنرمندان گزینش‌های غیرفنی می‌شوند. به همین دلیل از همه عناصر یک کشور بهره صحیح برده نمی‌شود. این مشکلاتی است که در مدیریت‌ها ریشه دارد.

جواد خیری - هنرمند رشته‌ی فیروزه‌کوبی - نیز که در این نمایشگاه اثری را با یک متر و 70 سانتی ارتفاع از جنس مس و تزیین‌شده با فیروزه‌ی نیشابور ارائه کرده بود، گفت: اثر هنری باید به‌گونه‌ای باشد که مشتری در نگاه اول آن را بپسندد. آثار من برای این نمایشگاه نیز سفارشی ساخته شدند و مشابه ندارند.

او توضیح داد: ساخت هر کدام از این گلدان‌ها حدود هفت‌ماه طول کشید. برای فیروزه‌کوبی روی مس باید 25 مرحله‌ی کاری طی شود.

وی همچنین اظهار کرد: عرضه این آثار در کشورهایی مانند آلمان و ترکیه انجام شده، البته در ترکیه که خود را مهد هنر می‌داند، فعالیت در این حوزه سخت‌تر است، چون آن‌ها هنر را می‌شناسند.

خیری همچنین درباره‌ی اثری در حال تولید آن است، گفت: در اثر بعدی‌ام می‌خواهم 80 نام خدا را با فیروزه روی تنگ نقش بزنم.

امید گنجعلی - هنرمند خوشنویس - نیز در حاشیه برپایی نمایشگاه «از فرش تا عرش» به خبرنگار ایسنا گفت: در دوره صفویه، آهار را روی پارچه می‌زدند و بعد خط می‌نوشتند. حالا هم این شرایط برای ما فراهم شده است تا به حدود 400 - 300 سال پیش بازگشت داشته باشیم. در این آثار، نقوش متعلق به دوره‌های صفوی و قاجار احیا و اجرا شده‌اند.

او درباره‌ی خودش نیز توضیح داد: من حدود 27 سال در حوزه خوشنویسی فعال کرده‌ام و آثار این نمایشگاه را نیز بعد از سه کار به نتیجه رسانده‌ام.

وی اظهار کرد: در گذشته، روی پارچه‌های قلم‌کاری‌شده غذا می‌گذاشتند و از آن به‌عنوان سفره استفاده می‌کردند. ما این هنر را به سمت پذیرایی روحانی سوق دادیم. به این ترتیب، مضامین روی این آثار، آیات قرآن هستند که به خط نستعلیق نوشته شده‌اند و مخاطب با این خط تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این هنرمند خوشنویس با اشاره به این‌که فیلم‌هایی از نحوه تولید این آثار ضبط شده است، گفت: من این آثار را با قلم‌هایی به عرض 15 تا 24 سانتی‌متر نوشته‌ام. برای این کار نیز تعداد زیادی اثر خراب شد تا در نهایت به نمونه بدون اشکالی رسیدیم.

گنجعلی همچنین درباره‌ی نحوه‌ی قیمت‌گذاری روی آثار اظهار کرد: معمولا آثار براساس تلاش هنرمند، مواد به کار رفته و زمانی که برای خلق آن‌ها گذاشته شده است، قیمت‌گذاری می‌شوند.

انتهای پیام
کد N887075

وبگردی