آفتاب

سی‌ان‌ان: تا روز دوشنبه توافق اعلام می‌شود

سی‌ان‌ان: تا روز دوشنبه توافق اعلام می‌شود

واحد مرکزی خبر نوشت:

خبرنگار ارشد بین المللی سی ان ان در وین گفت فضای مذاکرات ظاهرا نشان می دهد که دوشنبه توافق یا نوعی توافق صورت خواهد گرفت اما معلوم نیست که این توافق یک توافق کامل خواهد بود یا خیر.

به گزارش شبکه ی تلویزیونی سی ان ان، نیک رابرتسون در گزارش زنده از وین اتریش درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه پنج بعلاوه ی یک گفت:

ما خبرنگاران در اتاق مذاکره حضور نداریم، ما از جزئیات گفتگوهایی که اکنون در جریان است خبر نداریم، ما به اسناد توافق درحال تدوین، دسترسی نداریم اما اگر بخواهیم از فضای گفتگوها بگوئیم همین بس که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اوایل هفته ی جاری میلادی از ترک کردن مذاکرات صحبت می کرد، وی حتی دو روز پیش هم می گفت که انتخاب های دشواری باقی مانده است. جان کری همچنین ابراز خوش بینی کرده و گفته بود که پیشرفت های مثبتی وجود دارد. وی دیروز هفت دیدار مختلف داشت که از این هفت دیدار، دو دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی ایران بود. جان کری گفته بود که دیدارها مثبت است اما در عین حال گفت که چیزهای دشواری باقی مانده است.

ما از دیگر منابع هم شنیده ایم که کار به پیش می رود اما هنوز برخی موضوعات خاتمه نیافته اند، یک منبع گفته است که هنوز پایان بازی، نهایی نشده است.

نیک رابرتسون افزود: ما پیش بینی می کنیم که روز دوشنبه توافق یا اینکه نوعی توافق اعلام شود. فضای مذاکرات ظاهرا نشان می دهد که ما درحال نزدیک شدن به توافق هستیم، لحن صحبت ها چنین چیزی را نشان می دهد اما هنوز نمی دانیم که آیا توافقی که بدست می آید یک توافق کامل است یا اینکه توافقی است که در آن موضوعاتی برای حل شدن باقی مانده است.

مجری گفت: بکاربردن عباراتی نظیر تکبر آمریکایی ها که آیت الله خامنه ای آمریکا را به آن متهم می کند و می گوید که آمریکا استبکار جهانی است و اینکه حسن روحانی رئیس جمهور ایران می گوید اگر توافقی بدست نیاید تقصیر ایران نخواهد بود، چه اثراتی دارند. به نظر شما این گونه لفاظی ها چه تاثیری در اتاق مذاکرات دارند؟

خبرنگار سی ان ان در پاسخ گفت: به نظر من ، افرادی که در داخل اتاق مذاکرات هستند با مواضع پایتخت ها آشنا هستند، بخش زیادی از این موضع گیری ها مصرف داخلی دارد تا اینکه واقعیت گفتگوها باشد. این برای طرف ایرانی مهم است و برای همه طرف ها مهم است که طوری به نظر برسد که امتیاز زیادی ندادند.

آنها خطوط قرمز زیادی مشخص کردند و وقتی کسی این کار را می کند بسیار دشوار خواهد بود که از این خطوط قرمز عقب بنشیند و آبروی خود را حفظ کند. هنر مذاکرات همین است. آنچه که در اتاق مذاکرات در جریان است کار کردن روی موضوعاتی است که پیش روی شان قرار دارد اما بسیار اهمیت دارد که اگر توافقی قرار است امضا شود ،سران همه کشورها از جمله ایران بتوانند مردم را با خود همراه کنند و به آنها بگویند که توانستند به توافقی دست یابند که مورد قبول و احترام مردم باشد.

5252

کد N887038

وبگردی