آفتاب

لاوروف وارد وین شد

لاوروف وارد وین شد

سرگئی لاوروف که آخرین بار سه‌شنبه هفته گذشته در وین بود عصر روز یکشنبه و در حالی که مذاکرات به روز پایانی خود نزدیک می‌شود به محل مذاکرات وارد شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، با وجود آنکه مقامات روسی کمترین حضور مستقیمی در وین و هتل کوبورگ دارند اما رسانه های این کشور سهم قابل توجهی در فضاسازی و البته انتشار اخبار ضد و نقیض به ویژه ظرف هفته گذشته داشته اند. اخبار این رسانه ها به دفعات تکذیب می شود.

رسانه‌های روسی پیش از این اعلام کرده بودند که وزیر خارجه کشورشان زمانی به وین باز می گردد که توافق امکان‌پذیر شده باشد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز وین را ترک کرده است. روز گذشته فرستاده ویژه روسیه در مذاکرات با ظریف دیدار کرد.

رسانه‌های مختلف به نقل از مقامات بی‌نام از افزایش احتمال‌ها برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای خبر داده‌اند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز صبح روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که "نشست بسیار خوب و مثبتی داشتیم. فکر می‌کنم که به اتخاذ تصمیمات واقعی نزدیک می‌شویم. بنابراین از آنجایی که تنها چند کار سخت برای انجام دادن وجود دارد من هنوز امیدوارم ."

کری ادامه داد:‌ برخی تصمیمات لازم را گرفته‌ایم اما هنوز برای حصول یک توافق هسته‌ای با ایران چند کار سخت وجود دارد که باید انجام شود.

برخی رسانه‌ها از پیشرفت 98 درصدی توافق خبر می دهند و برخی اعلام کرده‌اند توافق به دست آمده و دو طرف درگیر جمع بندی نهایی و پرینت توافق هستند.

یک منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات عصر روز یک‌شنبه اعلام کرد: توافق به لحاظ لجستیکی و فراهم کردن مقدمات کار برای امشب امکان‌پذیر نیست و کار هم‌چنان سخت ادامه دارد.

وی گفت که متن توافق جامع هسته‌ای به 100 صفحه رسیده است.

به گزارش ایسنا، از اظهارات مقامات دو طرف این طور می‌توان نتیجه گرفت که توافق به دست آمده و صرفا اقداماتی برای آماده سازی اعلام توافق از جمله تکمیل و مرور کامل توافق، ترجمه آن به زبان های مختلف هر یک از کشورها، بازبینی های نهایی باقی مانده است که با توجه به حجم بالای تعداد صفحات آن این هماهنگی ها نیاز به زمانی بیشتر از امشب دارد.

در عین حال پایتخت های دو طرف در حال آماده باش برای اعلام توافق و اقداماتی در ارایه توضیح به افکار عمومی خود هستند. در این چارچوب باید منتظر فکت شیت ها و جمع بندی هایی باشیم که به ویژه آمریکایی ها نشان داده اند بیشتر از متن توافق برای توجیه افکار عمومی خود به فکت شیت وابسته اند.

خبرنگاران و تحلیل گران حاضر در محل مذاکرات به این مساله اشاره دارند که اکنون بیش تر از متن توافق مهم آن است که مقامات این کشورها به مردم خود چه خواهند گفت.

به گزارش ایسنا، از صبح روز یکشنبه هیچ رفت و آمدی جز یک بار عبور جان کری از حیاط بالایی کوبورگ که به بیرون دید دارد در بالکن های کوبورگ مشاهده نشده است. چند روزی است که پرده های تمامی اتاق های کوبورگ کشیده شده است و از صبح امروز هیچ پرنده ای در بالکن ها دیده نشده است.

انتهای پیام

کد N887001

وبگردی