آفتاب

سی ان ان: اظهار نظرها درباره مذاکرات وین به شدت خوشبینانه است

سی ان ان: اظهار نظرها درباره مذاکرات وین به شدت خوشبینانه است

واحدمرکری خبر نوشت:

خبرنگار سی ان ان اعلام کرد اظهار نظرهای اخیر درباره مذاکرات هسته ای وین خوشبینانه ترین اظهار نظرها طی روزهای اخیر بوده است.
به گزارش سی ان ان، نیک رابرتسون گفت: جان کری وزیر خارجه آمریکا صبح روز یکشنبه بیش از روزهای اخیر درباره دستیابی به توافق درباره مسئله هسته ای ایران ابراز خوشبینی کرد. وی روز گذشته هفت نشست برگزار کرد که دو نشست آن با وزیر خارجه ایران بود. وی پس از این مذاکرات گفت باید تصمیم های بسیار دشواری گرفته شود. کری گفت از آنجا که نشست های شب گذشته مثبت بودند وی بسیار امیدوار است.
وی گفت هنوز تصمیم های دشواری وجود دارد که اتخاذ نشده است با این حال اظهارات اخیر کری خوشبینانه ترین اظهارات وی طی چند روز اخیر بوده است.
گفته می شود وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف نیز عصر روز یکشنبه به وین می آید و از آنجا که وزرای خارجه انگلیس، چین ، فرانسه و آلمان نیز حضور دارند به نظر می رسد که گروه پنج به علاوه یک در تدارک برای برگزاری نشستی در روز یکشنبه خواهد بود. این احساس وجود دارد که مذاکره کنندگان در مرحله نهایی دستیابی به توافق یا عکس آن هستند. با این حال آنچه مشخص است اینکه جان کری روز یکشنبه درباره مذاکرات خوشبین بود.
نیک رابرتسون درباره سئوال مجری سی ان ان مبنی بر اینکه درباره سخنان اخیر رهبری معظم ایران چه نظری دارید ادعا کرد ، فکر می کنم که این سخنان بیشتر برای مخاطب داخلی گفته شده است این مذاکرات به هیچ وجه به معنای نزدیک شدن آمریکا و ایران نیست با این حال وزیر خارجه ایران به این مسئله اشاره کرده است که اگر بتوانیم درباره مسئله هسته ای ایران به توافق دست یابیم می توانیم مسایل مهمتر از جمله مبارزه با تروریسم، داعش نیز بررسی کنیم. اینها مسایلی هستند که ایران و آمریکا می توانند درباره آنها همکاری نزدیک تری داشته باشند. ما باید همچنین اظهارات روز گذشته حسن روحانی رییس جمهور ایران را نیز مد نظر داشته باشیم . وی گفت ایرانی ها در هنر مذاکره سرآمد هستند و قادر به پیگیری مذاکرات در این سطح هستند و اگر توافق حاصل شود تمایل مردم ایران تحقق یافته است. زمانی که چنین اظهاراتی شنیده می شود این احساس وجود دارد که از یک طرف رهبر معظم ایران می گویند آمریکا لزوما دوست ایران نیست و در طرف دیگر رییس جمهور ایران می گوید که این اقدامی در جهتی درست بود. بنابراین این احساس وجود دارد که توافق احتمالا حاصل خواهد شد.
سی ان ان افزود نشانه هایی مشاهده می شود که مذاکرات درباره مسئله هسته ای ایران در حال پیشرفت است. دیپلمات ها تا فردا برای دستیابی به توافق برای خود ضرب الاجل تعیین کرده اند با این حال به نظر می رسد همچنان مسایل مهمی باقی مانده است که از پیشرفت اساسی در این زمینه جلوگیری می کند. این سومین تمدید ضرب الاجل در مذاکرات وین است.

49261

کد N886958

وبگردی