آفتاب

"محمدعلی افشانی" استاندار فارس می​شود؟

"محمدعلی افشانی" استاندار فارس می​شود؟

نزدیک به دو هفته از ماجرای استعفای استاندار فارس می گذرد اما ظاهرا قرار نیست به این زودی ها حاشیه های مربوط به استانداری در این استان پایان یابد.

به گزارش خبرآنلاین، امروز در جلسه علني مجلس شورای اسلامی نمایندگان استان فارس در اعتراض به انتصاب استاندار جدید فارس و اینکه این انتصاب بدون موافقت آنها انجام شده به صورت دسته جمعی استعفا کردند. محمد حسین دوگانی نماینده فسا در این باره گفت: مردم استان فارس خواستار انتصاب استاندار قوی هستند، زیرا در یک دهه گذشته این استان مدیریت درستی نداشته است. ( اینجا ) ضرغام صادقی نماینده شیراز نیز درباره علت این استعفا به نسیم گفت: نمایندگان فارس در اعتراض به معرفی فردی برای استانداری این استان که سابقه تند سیاسی، غیر بومی و ناآشنا به امورات استان دارد، استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه کردند. صادقی این را هم گفت که مجمع نمایندگان استان،5 کاندیدا که همگی از معتدلین اصلاح طلب استان بودند برای تصدی این مسئولیت معرفی کرده ولی هیچکدام مورد قبول دولت واقع نشده اند.

محمد سقائی نماینده مردم نیریز و استهبان نیز با اشاره به این اینکه سوابق پنج گزینه پیشنهادی نمایندگان هفته گذشته با حضورنمایندگان استان فارس و آیت‌الله ایمانی و آیت‌الله دستغیب، مورد بررسی قرار گرفته گفت: انتظار داشتیم که وزیر محترم کشور و هیات دولت به نظر مجمع نمایندگان و علما و بزرگان استان فارس توجه کرده و به آن احترام می‌گذاشت.اگر وزیر کشور با گزینه‌های معرفی شده موافق نبود، حداقل در جلسه‌ای ادله مورد نظر در رد این گزینه‌ها را با نمایندگان مردم مطرح می‌کرد.

در همین حال ایرج ندیمی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت نیز با اشاره به اعتراض برخی از نمایندگان به انتصاب استاندار جدید فارس به ایرنا گفت: در جلسه امروز صبح فراکسیون رهروان ولایت برخی از نمایندگان اعتراضاتی نسبت به عزل و نصب های صورت گرفته توسط وزیر کشور در برخی از استان ها داشتند که آن را در این جلسه مطرح کردند.

گفتني است استان فارس طی دو سال گذشته با حاشیه های زیادی همراه بوده است. از جمله لغو و برهم خوردن مراسم ها و سخنرانی هایی که به طور عمده برگزار کنندگان و سخنرانان آنها از حامیان دولت بوده اند اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است. بر هم خوردن مراسم سخنرانی علی یونسی، معصومه ابتکار  و علی مطهری از جمله این موارد است. حمله به علی مطهری در شیراز و لغو برنامه سخنرانی او البته برای احمدی استاندار وقت فارس گران تمام شد و انتقادات دامنه داری را متوجه او کرد. چرا که علی مطهری در اظهار نظری گفته بود در پرونده حمله به این نمانیده مجلس رد پای استانداری فارس نیز دیده می شود.

با این حال مدت زمان نسبتا زیادی طول کشید تا خبر استعفا و نه برکناری استاندار فارس منتشر شود. استاندار فارس نهم تیرماه استعفای خود را اعلام کرد و علت آن را کاندیداتوری برای مجلس عنوان کرد. هر چند مهلت قانونی استعفا برای کاندیداتوری مجلس طبق اعلام رحمانی فضلی سوم تیرماه اعلام شده بود اما به گفته سخنگوی وزارت کشور وزیر کشور با این استعفا موافقت کرد. امیری سخنگوی وزارت کشور در گفت و گو با خبرآنلاین گفت که استاندار فارس پیش از این هم در زمان قانونی برای کاندیداتوری در مجلس استعفای خود را تقدیم وزیر کشور کرده بود. (اینجا)

گزینه های پیشنهادی استانداری فارس چه کسانی هستند؟

با کنار رفتن استاندار فارس گمانه زني هاي متعددي درباره گزينه جايگزين وي در فضاي سياسي و رسانه اي کشور، مطرح شد.  سخنگوی وزارت کشور بدون اینکه نامی از گزینه پیشنهادی وزارت کشور برای تصدی استانداری فارس ببرد، در پاسخ به انتقاد نمایندگان فارس به ایرنا گفت: ضمن احترام به گزینه های پیشنهادی برای این استانداری که همگی برادران توانمندی هستند فردی که به هیات دولت برای تایید نهایی معرفی شده است مجرب، مطلع و کارآمد است.
امیری ادامه داد: فرد پیشنهادی به هیئت دولت دارای سابقه و تجربه مدیریتی در بخش های مختلف نظام از جمله معاونت استانداری چند استان کشور است و دارای کارنامه قابل قبولی است. این فرد همچنین دارای سابقه درخشان در وزارت کشور است و در مسوولیت معاونت این وزارتخانه توفیقاتی را کسب کرده است، وی همچنین موفق به دریافت نشان سازندگی شده است.فرد پیشنهادی همچنین سوابق فعالیت در بخش عمرانی را در کارنامه خود دارد و در بحث توسعه کشور نیز دارای پیشینه خوبی است.
امیری با تاکید براین که وزیر کشور برای تمامی انتصاب ها از مراجع نظارتی و امنیتی استعلام می کند، گفت: استعلام های لازم برای فرد پیشنهاد شده به عنوان استاندار فارس نیز اخذ شده است و انتصاب در سمت استانداری برای وی بلامانع است.

قائم مقام وزیرکشور تاکید کرد: گزینه پیشنهاد شده برای استانداری فارس به هیات دولت هیچ گونه سابقه افراطی گری ندارد.

هرچند حسینعلی امیری نامی از استاندار پیشنهادی به میان نیاورد اما با اشاره به سوابق این گزینه پیشنهادی شاید شناختن او کار دشواری نباشد. "سيد محمدعلی افشانی" که در برخی سایت های محلی از او به عنوان استاندار تازه منصوب شده نام برده می شود، پیش از این معاون عمرانی وزير آموزش و پرورش در دولت اصلاحات و معاون عمرانی اسبق استانداری خوزستان بوده است. افزون بر این، افشانی هشتم خردادماه سال 84 نشان دولتی «درجه دوم سازندگی‌» از سیدمحمد خاتمی گرفت. این همان سابقه ای است که امیری در اظهارات امروز خود به آن اشاره کرده است.

البته طی چند روز گذشته گزینه های دیگری نیز به عنوان استاندار فارس مطرح بودند. از محمد جواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و مشاور وزیر و مدیر کل سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و همچنین سیدجواد نگارنده استاندار سابق اردبیل در دولت اصلاحات به عنوان گزینه های احتمالی استانداری فارس نام برده شده است.

/27214

 

کد N886591

وبگردی