آفتاب
در گفتگو « هر شب یک مهمان با مهر» در مازندران مطرح شد:

هنر بومی مغفول ماند/ از اعتبارات قطره چکانی تا شبهای موسیقی

هنر بومی مغفول ماند/ از اعتبارات قطره چکانی تا شبهای موسیقی

ساری - احیای انجمن های فرهنگی و هنری، اعتبارات قطره چکانی فرهنگ و هنر، مغفول ماندن هنر بومی و نابسامانی های حوزه خبر و رسانه از دغدغه های مدیران فرهنگی در مازندران به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح « هر شب یک مهمان با مهر » که با ابتکار نمایندگی خبرگزاری مهر در مازندران برگزار می شود، میزبان دو مدیر فرهنگ و ارشاد شهرستانهای مازندران شد که به سئوالات خبرنگاران مهر در استان پاسخ دادند.

حجت الاسلام صفر قاسمی معاون و نماینده تام الاختیار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرب مازندران و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن، احیای انجمن های فرهنگی، هنری و ادبی، تکریم مفاخر و اندیشمندان، سامان بخشی موسسات و آموزشگاه های فرهنگی وهنری، تامین نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها را از جمله دغدغه ها بیان کرد و با تاکید بر برون سپاری فعالیت های فرهنگی و هنری و تقویت نهادهای مدنی در حوزه فرهنگ و هنر عنوان کرد:  برگزاری جشنواره‌ها و همایش های فرهنگی و هنری منطقه ای، تکریم ارباب رجوع و کاهش مراجعات به مرکز استان،   پیگیری وضعیت مجتمع های فرهنگی در شهرهای فاقد مجتمع فرهنگی و  اقتصادی کردن فعالیت های فرهنگی و هنری در دستور برنامه است.

وی سازمان دهی نیروی انسانی و توجه به آموزش های ضمن خدمت،   رسیدگی جدی به مسائل معیشتی و رفاهی فعالان عرصه فرهنگ و هنر،   سامان بخشی حوزه رسانه و خبر و توجه به نقش تاثیرگذار و سازنده اصحاب خبر و رسانه و تلاش جدی در جهت رفع مشکلات این عزیزان و  توزیع فعالیت های فرهنگی و هنری در بخش ها و حتی روستاها را امری ضروری دانست و گفت:  تقویت و سامان دهی کانون های فرهنگی و هنری مساجد،   حمایت و پیگیری تاسیس خانه هنرمندان و خانه خبرنگاران و یا خانه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در سطح شهرستانها و یا بصورت متمرکز منطقه ای از دیگر برنامه هاست.

پایان دادن به نقش کاسبان بی هنر عرصه فرهنگ

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تنکابن، پایان دادن به نقش دلالان و کاسبان بی هنر عرصه فرهنگ و هنر،   تقویت نشریات محلی و تلاش جدی برای رفع مشکلات آنان،   تلاش در جهت کاهش موازی کاری ها در عرصه فرهنگ و هنر،   فعال سازی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی را مهم برشمرد و با بیان اینکه  اعتبارات فرهنگی ارشاد بسیار ناچیز است تصریح کرد: ناچاریم به دنبال برنامه های مشارکتی باشیم.

وی در بخشی از سخنانش از تئاتر به عنوان تاثیرگذار ترین مقوله هنری یاد کرد که نیازمند توجه جدی و برنامه مدون است و این مهم محقق خواهد شد، گفت: حضور جناب آقای جاودانی در راس مدیریت فرهنگ و هنر استان فرصت بسیار مهمی است که به اعتلای فرهنگ هنر استان خواهد انجامید.

حجت الاسلام قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه مدیر فرهنگ دولت اصلاحات بودید و پس از یک دهه دوباره به عرصه فرهنگ و ارشاد در دولت تدبیر بازگشتید، ارزیابی شما از وضعیت این سالها چگونه است؟ عنوان کرد:  دوره اصلاحات دوره شکوفایی و اوج درخشش فرهنگ و هنر بوده است و متاسفانه فرهنگ و هنر در دولت نهم و دهم در بدترین شرایط قرار گرفت و  هنرمندان دچار یاس وناامیدی شدند و بازسازی آن زمان و هزینه زیادی را می طلبد.

معاون و نماینده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرب مازندران درباره روند ساخت مجتمع فرهنگی رامسر، با بیان اینکه این مجتمع احداث می شود، در پاسخ به وضعیت سرپرستی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رامسر نیز گفت: مدیریت ارشاد رامسر مشخص است و بزودی اعلام خواهد شد و کارها با قوت وسرعت و دقت هرچه بیشتر دنبال خواهد شد.

انجمن پیشکسوتان فرهنگ و هنر احیا می شود

حجت الاسلام قاسمی تصریح کرد: اتاق فکر عرصه فرهنگ، هنر و رسانه‌ با حضور جدی و فراگیر اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه پس از مشورت با این عزیزان و فراهم شدن بسترهای لازم شکل خواهد گرفت زیرا  سرمایه های ارزشمند فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر داریم که از تجارب و اندیشه آنان استفاده نمی شود و بطور جدی دنبال احیای پیشکسوتان فرهنگ و هنر هستیم.

وی با بیان اینکه حوزه خبر و رسانه از نابسامانی، بعضی بداخلاقی ها و بعضی کم مهری ها رنج می برد که باید درمان و بعضا جراحی شود، گفت:  برای روز خبرنگار نیز ستادی درحال شکل گیری است و برنامه ها متفاوت خواهد بود و  تلاش ما این است به جهت سهولت رفت و آمدها و مشارکت هرچه بیشتر خبرنگاران برنامه غرب استان بصورت مستقل برگزار شود.

اعتبارات قطره چکانی فرهنگ و هنر

بابک شمس ناتری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر نیز با بیان اینکه مهمترین دغدغه، کمبود اعتبارات فرهنگی و هنری است که تاثیر بسزایی در مسیر توسعه فرهنگی منطقه دارد گفت: حقیقت کلام اینکه با اعتبارات قطره چکانی، کار فرهنگی سخت است و باید در این حوزه اتفاقات اساسی رخ دهد.

وی تصریح کرد: برای برون رفت از این فضا باید نظارت جدی بر روی نحوه هزینه کرد بودجه های فرهنگی همه دستگاههای اجرایی صورت گیرد گفت: اگر قرار است در حوزه فرهنگ و هنر شاهد بالندگی باشیم باید مشارکت همه نهادها و دستگاهها را داشته باشیم.

شمس ناتری با اشاره به اینکه هنر بومی مغفول مانده است، مهمترین علت آن را اینگونه بیان کرد که در دولت گذشته حمایتی از برنامه های بومی صورت نگرفت و عزیزانی که در این حوزه فعالیت می کردند دلسرد شده و انگیزه سابق را ندارند، به نظر من این موضوع باید جدی گرفته شده و جشنواره های ملی مانند جشنواره روستا مجدد احیا شود که احیای اینچنین برنامه های رقابتی باعث حضور فعالان این عرصه خواهد شد.

وی تصریح کرد: شعر بومی، تیاترهای آیینی و ...باید دیده شود که البته ما برای این کار مسئله ها را آسیب شناسی کردیم که در حال انجام آن هستیم.

تولید ۱۸ نمایش در نوشهر/ ساخت اولین سن استاندارد میدانی تئاتر

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر با اشاره به اینکه سال گذشته، سال خوبی در حوزه نمایشی در نوشهر بوده است گفت: ۱۸ اثر نمایشی در سال ۱۳۹۳ در نوشهر اجرا شد که البته مرهون و مدیون تلاشهای خالصانه و عاشقانه هنرمندان این عرصه هستیم، البته در حوزه تیاتر نیازمند عزمی جدی در امر آموزش هستیم که سال گذشته کارگاهی با حضور استاد هادی مرزبان در نوشهر برگزار شد و یک بازدید از شیوه تمرینات گروه با حضور استاد آتش تقی پور انجام شد که البته این موضوع باید در سال جدید جدی گرفته شود.

شمس ناتری با اشاره به دردست ساخت بودن اولین سن استاندارد میدانی تاتر در نوشهر گفت: بهره برداری از این سن بزودی انجام می شود و سن در حال احداث، اولین سن استاندارد میدانی تیاتر استان است که می تواند باعث آشتی برخی هنرمندان که در کارهای آیینی، خیابانی و ... فعالیت می کنند، شود.

شبهای نوشهر موسیقیایی شد

وی بازسازی نگارخانه شماره یک ارشاد که در گذشته شایسته هنرمندان نبود را از دیگر اقدامات انجام شده بیان کرد و با اشاره به اینکه شبهای نوشهر با موسیقی زیبا شده است گفت:۱۲ مرکز در نوشهر اجرای شبانه موسیقی زنده دارند که در واقع حرکتی خوب بوده و از شهرهای دیگر نیز مردم فهیم برای تماشای موسیقی به شهرستان سفر می کنند.

بابک شمس ناتری با بیان اینکه در حال حاضر شش گروه نمایشی در حال تمرین هستند اظهار امیدواری کرد امسال خبرهای ملی در خصوص تیاتر نوشهر خواهید شنید و بعد از احداث سن میدانی در تلاش هستیم آرشیو لباس تیاتر در نوشهر ایجاد کنیم که حرکتی خوب و کمک کننده برای گروه هاست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ضمنا اعضای شورای نظارت و ارزشیابی نمایش نوشهر با تیمی کاملا هنرمند از سوی اداره معرفی و با حکم مدیرکل محترم انتصاب و هفته قبل معارفه شدند گفت: ر ضا پاک نژاد، میثم زندی، ساناز پورعلمی، حسین نعیمایی و غلامرضا مسکین فام اعضای شورا هستند.

کد N886262

وبگردی